Pamätáte sa ešte na Miliónový tanec? Na Mečocha, Draškoviča či Edlingerovú? Myslím, že áno. A viete, kto vystúpil na absolútnom finále ako zahraničná atrakcia? Že nie? Pomôžem vám – bolo to 18.

Pamätáte sa ešte na Miliónový tanec? Na Mečocha, Draškoviča či Edlingerovú? Myslím, že áno. A viete, kto vystúpil na absolútnom finále ako zahraničná atrakcia? Že nie? Pomôžem vám – bolo to 18. júna 2005. Stále nič? Nuž, nie nadarmo sa hovorí, kto pije vína mnoho, potratí rozum od toho. Ale vážne. Bola to švédska elektro-popová trojica Bodies Without Organs (BWO).

Jej začiatky siahajú dva roky dozadu, do švédskeho hlavného mesta, keď sa medzinárodne uznávaný producent a autor Alexander Bard náhodou stretol s vtedy tridsaťdvaročným modrookým blondiakom, vokalistom Martinom Rolinskim. Martin sa venoval štúdiu na štokholmskom inštitúte KTH a len pár mesiacov pred týmto stretnutím bol objavený istým vyhľadávačom talentov pri svojom prvom verejnom vystúpení v karaoke baru. Alexander sa už dlhšie zaoberal myšlienkou definitívne investovať svoje všetky sily do laptopovej elektro-kapely, takže stretnutie s Martinom logicky skončilo založením skupiny BWO. Zloženie sa skompletizovalo v štúdiu, keď sa k nim spontánne pridala pohodová klaviristka a obchodníčka s avantgardným umením Marina Schiptjenko.

Mnoho odborníkov považuje BWO za pokračovateľov ABBY alebo Roxette, ich hudba je podobne melodická, podobne chytľavá. Ani samotní členovia BWO sa nebránia tvrdeniam, že od svojich predkov veľa toho pochytili a použili, napríklad hneď v úvodnej skladbe Sixteen Tons Of Hardware sa nedá prepočuť popevok „super trouper“ evokujúci hit najväčšej pop skupiny 80. rokov ABBY. Práve medzi ňou a Karftverkom kulminuje eurocentrický zvuk BWO, ktorý na platforme šestnástich trackov zachytáva širokú škálu autorských štýlov, pritom sa však jedna skladba od druhej nijak zvlášť nelíšia, čo po chvíľke počúvania albumu začína logicky nudiť. Tak jedna skladba v rádiu ešte zaujme, sled pesničiek je príliš monotónny. Alexander Bart sa síce snaží svojrázny elektropop doplniť absolútnou módnou vizážou, ktorá spojuje posledné noblesné modely s najnovšími techno hračičkami, prítomnosť laptopu je však príliš silná, čím sa stáva sound dosť umelý. BWO vychádza z ABBY, ale ich úspech pravdepodobne nikdy nedosiahne. Nato treba okrem šikovného laptopu aj výraznejšie nápady a prirodzenú charizmu, ktorú stroj hudbe, ani elektronickej, nikdy nedokáže dať. Priam naopak. Nie, že by som neuznával prítomnosť elektroniky v hudbe. Výdobytky elektroniky môžu hudobníkom pomáhať, opačne to však neplatí. To je práve to, čo si mnohí novodobí elektromani nedokážu uvedomiť.

Autorsky sa na skladbách najčastejšie podieľala dvojica Bart/Hansson, ktorí sa ako producenti, autori a manažéri pohybujú na vrchole škandinávskej hudobnej scény už od polovice deväťdesiatych rokov. K ich predošlým úspechom patria zoskupenia ako Army Of Lovers, Vacuum či Alcazar. Autorsky a produkčne spolupracovali aj s takými menami ako Cher, Christina Aguilera alebo Jessica Simpson. Ešte v roku 1992 založili Stockholm Records, ktorá sa zakrátko pretvorila v najväčšiu nezávislú gramofónovú spoločnosť Škandinávie, až kým ju v roku 1998 nepohltil jeden z piatich svetových žralokov Universal Music. Je jasné, že podceňovať tento tvorivý tím sa určite neoplatí, jednoducho pri Prototype šliapli trochu vedľa. Inak členovia BWO pevne veria, že súčasná revolúcia v hudobnej technológií – prechod od tradičných nahrávacích štúdiách k mobilnému laptopovému skladaniu a produkcií – je rovnako tak dramatická a tvorivo inšpirujúca pre hudobnú produkciu a distribúciu ako kedysi prechod od akustickej inštrumentácie k elektronickej. BWO skladajú a tvoria svoje zvukové pozadia vo všetkých možných mestských prostriedkoch –  na letisku, v hoteloch, kluboch, kaviarňach, dokonca vo svojich kuchyniach a do štúdia sa vracajú, len aby tu nahrali vokál Rolinského a nahrávky zmiešali. Nuž vyzerá to jednoducho, ale zároveň aj adekvátne výsledku. Každopádne BWO všetky „zvody veľkého sveta“ s istými zaknísaniami ustáli a naprogramovali príjemné CD, ku ktorému sa dá kedykoľvek bez obáv vracať. Svedčia o tom rádio hity ako Conquering America, Say I Love You alebo Living In A Fantasy. Úspech ABBY, ktorá bolo svojho času pre Švédsko ziskovejšia ako automobilka Volvo, však určite nedosiahnu.

Vydavateľstvo: EMI Music
Žáner: elektro pop
Celkový čas: 57:40