Vrátili sa. Hoci to predpokladal málokto. Freddie je totiž nenahraditeľný. A hoci sa mnohokrát hovorilo, že zvyšní traja členovia skupiny Queen to skúsia buď s George Michaelom, alebo Robbie Williamsom, vždy to boli iba neuskutočnené tézy.

Vrátili sa. Hoci to predpokladal málokto. Freddie je totiž nenahraditeľný. A hoci sa mnohokrát hovorilo, že zvyšní traja členovia skupiny Queen to skúsia buď s George Michaelom, alebo Robbie Williamsom, vždy to boli iba neuskutočnené tézy. Málokto veril ich návratu. Ale sú to hudobníci a tí chcú hrať.

Vraj ich spojila náhoda. Stretli sa s Paulom Rodgersom kdesi na akejsi party, trochu si pospievali a možno i pod tlakom dobrej whisky si tľapli na spoločnú spoluprácu. Nový album z toho samozrejme nebude, pretože by sa im asi každý vysmial, ale prečo neskúsiť turné? A svet to zhltol. Obehali celú Európu a tá bola nadšená. Queen dokonca hrali aj v Prahe. Bohužiaľ, už bez svojej ikony Freddie Mercuryho.

Je Paul Rodgers dôstojným nástupcom, či krátkodobou náhradou za velikána populárnej hudby? Túto otázku si kládli mnohí a mnohí sa tiež o tom prišli presvedčiť na koncerty Queenu. Zvukový záznam jedného z koncertov je jasným dôkazom toho, že Rodgers je výborný muzikant, spevák a kto ho videl naživo vie, že i zabávač. Počas dvojhodinovej šou predviedol svoje umenie v plnej kráse. V notoricky známych skladbách vyniká jeho hlas a je jasné, že tvorba Queenu je jeho krvnou skupinou a našiel sa v nej. Rozpaky z jeho prejavu trvajú iba chvíľu. Moment, kedy si poslucháč musí uvedomiť, že Freddie to už nikdy nebude. Trvá to tak dve pesničky. Keď príde na rad I Want To Break Free, je rozhodnuté. Podľahnúť umeleckému čaru Paula Rodgersa je veľmi jednoduché a nenútené zároveň. Po tejto pesničke už nikoho nemusí presviedčať a je na zožratie až do konca koncertu. Skvelý výkon. A to i napriek tomu, že pesničkám občas uberie niečo z Freddieho ojedinelosti. Rodgers sa Queenu a prejavu ich speváka dokázal zatiaľ priblížiť najviac a spoločné koncerty zvládol s náležitou hrdosťou.

A čo Bryan May, či Roger Taylor? Hrá im to stále, alebo už patria do hudobného dôchodku a na scéne sa potácajú ako hudobné ikony, z ktorých sme nadšení už iba z dôstojnosti? Obaja páni sa pomerne stiahli z hudobnej scény, aspoň na oko. Obaja robili na iných projektoch, ktoré však verejne nikdy príliš nepretriasali. Až teraz, po dosť dlhom čase sa rozhodli ukázať svetu, čo ešte vedia. A klobúk dolu a k tomu navyše i hlboká poklona. Pri ich hre akoby sa zastavil čas. Akoby sa vlastne ani nič nestalo, akoby fungovali bez prestávky ďalej. Jednoducho diabli. Skvele zohraní, úžasne pripravení, dokonalí. Po hudobnej stránke nemožno tomuto záznamu absolútne nič vytknúť. Queen je legenda a ostane ňou naveky. Len tak ďalej.

V podstate tomuto CD nemožno nič vytknúť. Zvuk je čistý, zrozumiteľný, hudba neprehlušuje spev, ani spev hudbu, každý tu má svoje miesto. Album určite mixovali profesionáli. Kto videl koncert v Prahe, tak po vypočutí albumu možno bude zhrozený z jeho zostrihania. Možno len stačilo zaznamenať iný koncert. A možno to bol zámer. Ktovie. Ani takáto „maličkosť“ nič neuberá na celkovej kvalite projektu. Ten sa jednoducho vydaril.

Svetom preletela správa, že Brian May objavil nahrávky Freddie Mercuryho, ktoré doteraz nikde nevyšli. Nechcem polemizovať nad tým ako „dlho a ťažko“ ich hľadal. Queen je nesmrteľný a možno je ten pravý čas ponúknuť ešte niečo „nové“. Ak je to pravda, tak sa teším, pretože Queen naozaj môžem. Tento záznam teda berme ako sladký a vydarený predkrm.

Žáner: rock
Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2005
Celkový čas: CD1: 74:49, CD2: 52:47