Po neuveriteľných sedemnástich rokoch prichádza Michal Prokop so svojim celkom novým pesničkovým materiálom. Autormi hudby k trinástim skladbám na ňom sú Petr Skoumal, samotný Michal Prokop, Jan Hrubý a Luboš Andršt.

Po neuveriteľných sedemnástich rokoch prichádza Michal Prokop so svojim celkom novým pesničkovým materiálom. Autormi hudby k trinástim skladbám na ňom sú Petr Skoumal, samotný Michal Prokop, Jan Hrubý a Luboš Andršt. Všetky texty sú z dielne Pavla Šrúta. Okrem autorov hudby a kapely Friends sa na albume podieľali hostia, medzi inými speváčka Markéta Foukalová (Madfinger), či detský spevácky zbor Svatého Pluka z Uherského Hradišťa. Nový album Michala Prokopa dokazuje, že i napriek širokému pracovnému záberu je hudba jeho srdcu najbližšia.

Je to neuveriteľné, ale je to tak. Michal Prokop sa hneď po revolúcii pustil na politickú cestu a tejto práci sa venoval viac – menej bez prestávky až dodnes, hoci je faktom, že počas sedemnástich rokov vystriedal viacero stoličiek. O to viac poteší fakt, že napriek všetkému je to stále spevák s netuctovou a hlavne kvalitnou tvorbou.
Na svojom konte nemá Prokop príliš veľa albumov. Najviac sa mu darilo ešte za bývalého režimu s formáciou Framus 5 a najúspešnejším albumom jeho kariéry je bezpochyby platňa Kolej Yesterday. Na tú dobu však veľmi špecifický spevák nedostával príliš veľa príležitostí na verejné zviditeľnenie sa, keďže v televíznych estrádach sa v tom čase najviac mrvili kroky Františka Janečka s Michalom Davidom a množstvom jeho ďalších nedokonalých klonov. Vzhľadom na fakt, že album Kolej Yesterday bol viac popový než čokoľvek iné, čo predtým Prokop vymyslel, s titulnou skladbou sa mu vtedy darilo i v nesmierne úspešnej hudobnej relácii Triangel, ktorá v tom čase fungovala v celom Československu a bola podelená na hudobné kategórie. Neviem či sa niekto na to ešte pamätá, ale Prokop vtedy s prehľadom vyhral „svoju“ kategóriu trikrát za sebou, čo bolo komunistické maximum.

A potom dlho, dlho nič. Nejaké výberové albumy, ale poriadne šťavnatá novinka prichádza na trh až teraz v podobe albumu Poprvé naposledy. A je to teda pekelne dobrý album. Najpodstatnejším faktom na ňom je ten, že album znie neuveriteľne sviežo. Nesie v sebe silné prvky rocku, výrazne okorenené korením zvaným blues. Teda presne to, čo bolo Prokopovou doménou už v časoch minulých. Výborná muzika, v ktorej sa jej autori (snáď i zámerne) vyhýbajú tklivým, pomalým a ťažkým skladbám. Na albume prevažujú energickejšie skladby a kapela, ktorá s Prokopom projekt nahrávala, pôsobí na platni dokonale zohrato. Jednoducho to má šťavu (dosť dlho mi to slovo nevedelo prísť na jazyk, ale už to mám).

Prokop je pre niektorých pesničkárom. Budiž! Hoci nie v tom pravom slova zmysle, pretože to ani zďaleka nie je Nohavica, či ukodkodákaný Nedvěd, alebo iná odnož. Prokop napriek pesničkárskym textom našťastie stále ostáva blues rockovým spevákom a so svojim šarmantne zafarbeným hlasom si s muzikou, ktorú tvorí naozaj sadne. A to všetko ladí i s unikátnymi textami. Už dávno som si tak dobre nepochutil na pesničkových textoch (zrozumiteľných pesničkových textoch) ako práve na tejto platni. Pavel Šrut poňal svoje básne vskutku geniálne a Prokop ich s kamarátmi skvele zhudobnil a dokonale podáva ďalej. Singlovka Vedro nad Prahou, ale i množstvo ďalších pesničiek z tejto platne má hitové ambície. Len keby to chceli u nás ešte tak niekde hrať. Mimoriadne vydarený album.

Klincom všetkého je booklet, ktorý sa k poslucháčovi dostáva vo forme knižky, v ktorej sú všetky „básne“, je úplne bez fotiek a vskutku pôsobí ako kniha, ktorá je navyše prebalená prebalom, ktorý tvorí vrch celého bookletu. Výborný a originálny nápad. Opakujem sa, ale stojí to za to! Mimoriadne vydarený album! Samotný nosič sa na povrchu podobá na starú praskajúcu platňu, čo môže byť symbolickým dôkazom toho, že Prokop je rovnako výborný ako za čias minulých. A ja to rád potvrdzujem.

Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2005
Celkový čas: 56:25

01. 64