Dvanásť rokov. Presne natoľko sa datuje začiatok pôsobenia netuctovej hudobnej formácie a úžasného zjavu na slovenskej hudobnej scéne – formácie Chiki Liki Tu – A.

Dvanásť rokov. Presne natoľko sa datuje začiatok pôsobenia netuctovej hudobnej formácie a úžasného zjavu na slovenskej hudobnej scéne – formácie Chiki Liki Tu – A. Šialený názov, šialená partia – i to si hovoria mnohí. A keďže každý veľký umelec je tak trochu šialenec, všetko nasvedčuje tomu, že táto formácia je vlastne geniálna ...

V roku 1994 sa zišli v prešovskej skúšobni. Traja. O rok neskôr k sebe priberajú štvrtého člena a začínajú skúšať koncertný program. Rok trvalo, kým nahrali svoje prvé neoficiálne demo, vďaka ktorému sa chceli dostať do povedomia širokej verejnosti. V roku 1998 nahrávajú debutový album Nezatváraj Milan dvere, ktorý vydávajú na magnetofónových kazetách vo vlastnej réžii, na svoje náklady. Prichádzajú prvé, nečakané, veľmi pozitívne recenzie a pozvania na festivaly, medzi inými i na Pohodu. V roku 1999 je kapela už vyhľadávaným koncertným artiklom na Slovensku i v Čechách.

V roku 2000 kapela nahráva ďalší album Budeš musel vlasy na blond prefarbil, ktorý znova vychádza iba na magnetofónových kazetách. Úspech je však porovnateľný s tým predošlým. Kapela dokonca nakrúca prvý videoklip a vyráža na prvé samostatné turné po slovenských mestách, ktoré zahŕňa 15 koncertov.

O rok neskôr už kapela odohrá sedemdesiat koncertov a navyše prichádza šnúra po jedenástich maďarských mestách a tiež koncerty v Poľsku s vychýrenou kapelou Brathanki. Po úspechu koncertov v Maďarsku prichádza i pozvánka na uznávaný megalomanský festival Sziget. V roku 2003 už kapela koncertuje i vo Francúzsku, Belgicku a Nemecku. Len doma je okolo nich stále akosi ticho. To sa však mení po vydaní prvého oficiálneho CD nosiča Choďte sa hrať pred vlastný vchod. Hity Láska moja de si a Ďakujem prevalcovali hudobný éter a skupine priniesli i nominácie na Aurela. Na mnohých koncertoch predstavujú i doposiaľ neznámy a teda úplne nový hudobný materiál, ktorý sa na sklonku roku 2005 objavuje na úplne novom CD skupiny – Dvojkilometrový jeleň.

Takou je i úvodná skladba albumu Doktori v Prahe a daktorí v Kladne. Príjemne netradičná, až hitovka a zároveň asi najjemnejšia a najmuzikálnejšia pesnička na albume. Kto totiž po pesničkách Láska moje de si a Ďakujem (absolútne komerčná záležitosť, no zároveň svojský spôsob recesie a – la Chiki Liki Tu - A) čakal, že kapela upadne do neznesiteľného bahna komercie a začne sa podriaďovať módnym a núteným trendom stredne – prúdového komercionalizmu, obrovsky sa mýlil. Chiki Liki Tu – A pokračujú i na najnovšom albume po ceste hudobnej nezmyselnosti s na prvé počutie nenormálnymi textami, ktoré sa však v konečnom dôsledku menia na geniálnu a netradičnú hudobnú symbiózu, ktorá musí nadchnúť každého hudobného spotrebiteľa. A zvlášť toho, ktorý v tvorbe tejto formácie nehľadá genialitu, ale zábavu a dôvod na úsmev. A toho všetkého tu nájde plné priehrštia. O zábavu je postarané.

Tomuto albumu nechýba nič, čo by fanúšik Chiki Liki Tu – A od „svojej“ kapely čakal. Nedodržanie rytmického zákona v textoch je samozrejmosťou, slovné hračky a nečakané hudobné zvraty, to je hudobná vizitka tejto formácie, ktorá ani na Dvojkilometrovom jeleňovi neostala porušená. A „kava“ v ich podaní chutí omnoho lepšie, než akákoľvek vychytená svetová značka. Na druhej strane však poteší fakt, že kapela ostala sama sebou, a jediné, čo je na tomto projekte komerčné, je značka hudobného vydavateľstva, ktoré tento projekt prináša. No na druhej strane, chvalabohu, pretože Chiki Liki Tu – A si veľký hudobný koncern za svojim chrbtom zaslúžili už dávno.

Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2005
Celkový čas: 40:05

01. Doktori v Prahe a daktorí v Kladne