... a to doslovne. Na trhu sa celkom nedávno objavili dva prekvapivé, už hádam i letné hudobné nosiče, ktoré vznikli vďaka bohatému archívu spomínaného vydavateľstva a potešia najmä pamätníkov, ktorí „fičali“ na domácej (akej aj inej v tom čase) hudbe.

... a to doslovne. Na trhu sa celkom nedávno objavili dva prekvapivé, už hádam i letné hudobné nosiče, ktoré vznikli vďaka bohatému archívu spomínaného vydavateľstva a potešia najmä pamätníkov, ktorí „fičali“ na domácej (akej aj inej v tom čase) hudbe. Možno niekomu na smiech, no pre niekoho to bude určite príjemná spomienka, ktorá, či sa to niekomu páči, alebo nie, si stále intenzívnejšie hľadá cestu späť k poslucháčovi. A neuveriteľne úspešne! Tak prečo sa tomu brániť?

Various – Made In Italy

Hudba zo západu k nám v 80-tych rokoch prúdila veľmi priškrteným kohútikom. A podľa toho, čo štátny éter ponúkal, malo byť zrejme, že západ je pre nás otvorený maximálne po talianske hranice a aj to samozrejme iba hudobne. Eros Ramazzotti, Gianna Nannini a pár talianskych spevákov mali u nás zelenú. Tí ostatní si museli vystačiť aspoň s tantiémami, ktoré im pravdepodobne prichádzali za prevzaté skladby. Hoci dodnes nie je nikomu jasné, či sa v tom čase vôbec pesničky „požičiavali“ legálnou cestou, alebo sa všetko upravovalo až dodatočne po revolúcii. Pričom tá druhá možnosť je pravdepodobnejšia, keďže na mnohých reedičných albumoch je možné objaviť o poznámku o tom, že na niektoré pesničky z daného obdobia neodobril pôvodný autor práva a nemohla byť na albume uvedená.

V prípade výberového albumu Made In Italy sú práva pravdepodobne vysporiadané a k poslucháčovi sa tak dostáva dávka dvadsiatich dvoch skladieb, ktoré boli u nás notoricky známe, no v českom jazyku a pritom boli privezené z „prímorskej čižmy“. Hity sú to vskutku legendárne a v prevažnej miere boli zárukou úspechu najmä v 80-tych rokoch. Najstaršia pieseň z albumu síce pochádza z roku 1967, ale zaujímavé je i zistenie, že tento druh muziky je spevákmi vyhľadávaný i v súčasnosti. Najmladšími skladbami sa môžu pochváliť Michal David a Ilona Csáková a ich „perly“ vznikli v roku 2004. Medzi ďalšími interpretmi možno objaviť Pavla Nováka, Hanu Zagorovú, Petra Rezka, Helenu Vondráčkovú, Jiřího Korna, ale i Karla Gotta, či Petra Kotvalda ešte z čias, kedy účinkoval so Stanislavom Hložkom. Najväčšou lahôdkou bezpochyby ostáva trio Triky a pověry (Petra Janú, Karel Šíp, Jaroslav Uhlíř), ktorých recesistické cover verzie vychádzajú na CD po prvý raz. Dosť veselý album, ktorý nikoho neuráža a je príjemným spestrením medzi „vážnymi“ projektmi súčasnej hudby. O jeho úspechu nech hovorí najmä fakt, že sa pripravuje jeho druhé pokračovanie.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2005

Celkový čas: 71:55

Various – Disco.cz

Druhým podobným projektom, ktorý stojí za pozornosť je výber Disco.cz, ktorý zas mapuje domácu, vraj diskotékovú scénu, prevažne 80-tych rokov, tento raz však vo forme pôvodných skladieb. Čo je potešiteľné a rozdielne od predošlého projektu, Supraphon sa na tento projekt rozhodol zaradiť i štyroch najvychytenjších interpretov tej doby (Darina Rolincová, Marika Gombitová, Modus a Peter Nagy). Najstaršia nahrávka pochádza z úst Jany Kratochvílovej a notovej osnovy majstra Karla Svobodu a ide o nahrávku Dlouhá bílá žhnoucí kometa. Výber následne zahŕňa epochu jedenástich a uzatvára niekoľko revolučných skladieb z roku 1989. Poznávacím znamením tohto projektu je jeho energickosť. Ide výlučne o rýchle a dynamické skladby, ktoré v tom čase valcovali diskotéky. Okrem už spomínaných na albume možno zachytiť už sólového Petra Kotvalda, Jiřího Korna, skupinu Turbo a chýbať samozrejme nemôže ani veľký Karel Gott, bez ktorého by sa žiadna podobná výberovka vydavateľstva Supraphon nezaobišla, keďže ide o skutočne všestranného umelca. Okrem toho, že verím v úspech tohto projektu, verím i v jeho ďalšie pokračovanie.

Vydavateľstvo:  Supraphon, 2006

Celkový čas: 71:13