Porcupine Tree je kapela okolo multihudobníka Stevena Wilsona, pre ktorého je popri množstve rôznych bokoviek PT domovská a zároveň aj jeho najznámejšia kapela.

Do povedomia širšej verejnosti sa dostali v roku 2002 albumom 'In Absenthia' na ktorom sa vykryštalizoval ich súčasný štýl progresívneho metal-rocku šmrncnutého psychedéliou. Nasledujúci pekne nadupaný 'Deadwing' už znamenal výrazný, aj komerčný, úspech takže na novinku 'Fear of a Blank Planet' už čakala pekná masa fanúšikov.

Nový album pokračuje v nastúpenej línií až príliš progresívneho rocku, aj keď je výrazne pomalší ako 'Deadwing'. Prvý zvuk, ktorý na albume zaznie je ťukanie do klávesnice, čo naznačuje aj tému celého albumu (závislosť od počítačov, najmä detí, a tým spôsobená izolácia od reálneho sveta a podobne). Ide o rovnomennú skladbu ako názov albumu a je to skvelý štart. Má taký pinkfloyďácky nádych ako viacej PT skladieb a hudobne je pekne zamotaná, no zároveň pôsobí dokonale komplexne.

Dvojka 'My Ashes' je pomalá balada, ktorá reprezentuje nový smer Porkupajnu a síce balady založené na klávesoch resp. klavíri. Nasledujúca 17–minútová 'Anesthetize' je podľa mňa vrcholom celého albumu. Ide o strhujúci opus, v ktorom sa striedajú pomalé aj rýchle časti. Dohra je úplne zamotaná, každú chvíľu vytiahnu nejaký iný riff, ale ako je to pre PT typické, nejde o žiadny zlepenec ale o až dokonca vzrušujúci a konzistentný hudobný zážitok. Skutočne, v tomto jedinom songu sa vystrieda toľko hudobných nápadov, že šikovný producent by z nich spravil solídny album.

'Sentimental' – ďalšia klavírová balada, dokonca s elektronickým beatom, každopádne silný song. Ako ďalší song by sme pri striedaní rýchla - pomalá vec čakali nejakú pecku, nasleduje však ďalšia balada a headbangu-chtiví fanúšikovia sa začínajú trochu nudiť. Záverečná 'Sleep Together' začína tajomnými samplami, ale vyvinie sa z nej schopný a chytľavý song.

Celkovo 'Fear of a Blank Planet' nie je taká pecka ako 'Deadwing', kde sa striedal jeden ostrý track za druhým. Fear je trochu zamyslenejší, texty sú však stále trochu kostrbaté, čo pri pomalších veciach viac vynikne. Každopádne ale kvalitatívny štandard Porcupine Tree je potvrdený a po viacerých vypočutiach v zamotaných dohrách poslucháč objaví veľa znamenitých a vzrušujúcich momentov.

1. "Fear of a Blank Planet" – 7:28
2. "My Ashes" – 5:07
3. "Anesthetize" – 17:42