Špecifickým zjavom našej hudobnej scény sú bardejovskí Londýnčania The Bridgeheads. Už v časoch fungovania pod názvom The Bridge (do r. 2007) predstavovali veľké osvieženie v prehustenom priestore slovenských gitaroviek. Po úspešnom EP The Things (2007), obsahujúcom tri skladby, sa čakalo ďalšie tri roky, kým kapela dospela k vydaniu debutovej platne Foreigners.

Album nahrávaný vo viacerých londýnskych štúdiách obsahuje v súčasnej dobe, keď kapela na svojej stránke ponúka album vo formáte mp3 na voľné stiahnutie, jedenásť trackov. Od 11. novembra si fanúšikovia môžu objednať CD v limitovanej edícii s dvanástou bonusovou pesničkou, podpismi hudobníkov a maľbami speváka Tomáša dAsK-a.

Trojicu The Bridgeheads tvoria gitarista Jozef Lemee, bubeník Michal Wisp a Tomáš dAsK (gitara, spev, klávesy...) A je to najmä spevák a multiinštrumentalista Tomáš dAsK, autor hudby a textov všetkých skladieb, kto kapele dodáva výrazný nádych nevšednosti. Jeho hlasový prejav a angličtina predstavujú omnoho viac ako častokrát používané hodnotenie "na slovenské pomery dobré". Jeho vokál má v sebe naliehavosť, kus smútku a melanchólie, jemnúčko sa pohupuje na vlnách skladieb, ktoré sú kombináciou britskej scény, ambientu a akéhosi magického elementu, ktorý The Bridgeheads vysiela ďaleko mimo priestor každodenných hudobných banalít.

Odchod basgitaristu v roku 2007 kapela vyriešila originálne – miesto prijatia nového člena sa rozhodla ísť revolučnejšou cestou. Basovú linku tak na albume nahrádza dAsKove hranie na gitarových oktávach bez struny A. Takýmto spôsobom boli nahrávané všetky tracky s výnimkou akustických Secret Ink a Friendship. Zvuku kapely na jednej strane chýba tak pre gitarové kapely prepotrebná dynamika a hutnosť, no na druhej strane sa The Bridgeheads podarilo dosiahnuť originálny éterický sound, ktorý najlepšie vyznieva v halucinogénnej Gold Rush, baladickej záverečnej Pi a v pesničke Bullies, nádhernom príbehu, ktorý mrazí štýlom, akým je napísaný, akým je zahratý a akým je nakoniec vnímaný. Veľkým plusom albumu sú citlivo vložené a vyprodukované klavírne vstupy a doprovody.

Kapela aktuálnou platňou nesklamala určite ani tých, ktorí ju od začiatkov považovali za výbornú gitarovku. V tomto smere dominuje silný štvorlístok skladieb Tinnitus, My Town, Fire, Best Ones.

Očakávalo sa, že debut Foreigners bude pre bardejovskú trojku nádejným pokusom o vstup do prvej brit-rockovej ligy. K tomuto nakoniec nedošlo, kapela šla na to inak a dosiahla omnoho viac – vytvorila dielo, ktoré si odvážnym spôsobom razí svoju vlastnú hudobnú cestu. Album navyše presvedčivo potvrdzuje, že The Bridgeheads patria k tomu najlepšiemu, čo "doma" máme.

The Bridgeheads – Foreigners
(The Bridgeheads, 2010)

01. Secret Ink