Trojčlenná welšská banda "kazateľov", ktorá sa nikdy nebála kričať do sveta veľkohubé, ale často trefné politicko-sociálne pravdy, prichádza v týchto dňoch s desiatym štúdiovým albumom. Nový počin Postcards From a Young Man si nahrali vo vlastnom štúdiu v Cardiffe so svojím dvorným producentom Daveom Eringom.

Je len pár skupín, ktorých kariéra je požehnaná toľkými kvalitnými a aj kritikmi oceňovanými platňami. A je len málo hudobníkov, ktorí aj po štyridsiatke dokážu chrliť hity. Nový album Manic Street Preachers kráča v línii posledných dvoch: Send Away the Tigers (2007) a Journal For Plague Lovers (2009), ktorými sa vrátili k typicky "maniackej" ukričanej melodike.

Album Postcards From a Young Man je album od prvej sekundy jasne identifikovateľný, predovšetkým nezameniteľným spevom Jamesa Deana Bradfielda, spolu s jeho hutnými melodickými sólami. Ďalším poznávacím bodom sú nihilistické texty s občasnými kvapkami nádeje z pera basgitaristu Nickyho Wirea.

Úvodná (It's Not War) Just the End of Love je štadiónová vypalovačka mierne popového nádychu, aj preto bola zvolená ako prvý singel albumu. Hitový potenciál skladby zodpovedá mantre, ktorú si táto skupina zadefinovala: "Keď máš čo povedať, povedz to čo najviac ľuďom". Titulná Postcards From a Young Man zase s rockovou melanchóliou vlastnou celej tvorbe Manics, hovorí o nezvratnom plynutí času. Zároveň je odkazom na spevákovu lásku ku kapele Queen.

Jednou z nasilnejších skladieb tohto CD je emocionálna balada Some Kind of Nothingness, Bradfieldov duet s Ianom McCullochom, spevákom kultových Echo & The Bunnymen, doplnený gospelovým zborom. Ďalšími zaujímavými hosťami na albume sú John Cale v Auto-Intoxication a ex-basgitarista Guns N' Roses Duff McKagan hosťujúci v A Billion Balconies Facing the Sun, vystihujúcej virtuálnu éru, v ktorej sme každý svojím personálnym bohom.

Za zmienku určite stojí aj Hazelton Avenue, túžba po nebeskom komforte, stelesňenom známou torontskou módnou ulicou. Pesnička náladou pripomína jeden z prvých veľkých hitov rodených welšanov – skladbu Motorcycle Emptiness (z debutového albumu Generation Terrorists, 1992). Golden Platitudes, jedna z mála vyslovene politických piesní albumu, hovorí o zlatých frázach a ideových nádejách, ktoré do tla zhoreli.

Celkovo je však album skôr o osobných sentimentoch, priateľstve, samote, láske či komfortných klamstvách. Manic Street Preachers tak dokazujú, že nie sú len politickou kapelou, za akú ich má veľa ĺudí stále zaškatulkovaných. Po roku vydali traja dlhoroční priatelia opäť jeden výborný album, a to je vzhľadom na priemernú trvácnosť rockových hviezd naozaj pekný kúsok.

Manic Street Preachers - Postcards From a Young Man
(Sony Music / Columbia Records, 2010)

1. (It's Not War) Just the End of Love – 3:32