Po dvoch rokoch od vydania albumu Gemini si charizmatická speváčka Zuzana Smatanová znova otvára pomyselné dvere k svojim fanúšikom. Ako sama avizovala už pred vydaním albumu, dvere pre ňu znamenajú prechod k niečomu novému, inému. V jej prípade ide o nové dimenzie či už po stránke hudobnej alebo textárskej. V tejto chvíli prekračujem aj ja prah dverí a vstupujem medzi tóny a slová nového, čerstvo pokrsteného piateho štúdiového albumu Dvere.

Po prečítaní jej vyjadrení o novom albume pre médiá som si ho pustila s očakávaním, že sa prísľub najosobnejšieho albumu v Smatanovej kariére pretaví do posluchu, z ktorého mi doslova padne sánka. Žiaľ, zatiaľ sa tak nestalo, ak nepočítam skutočne veľmi emotívnu skladbu Zostalo ticho venovanú speváčkinmu zosnulému otcovi. Pieseň je plná smútku a úprimných pocitov, po ktorej zostane poslucháč na chvíľku ako paralyzovaný a musí vstrebať emócie. K vydareným piesňam patrí bezpochyby aj ôsma skladba Odznova. Jemné klavírne intro v nej plynule prechádza do minimalistických aranžmánov, vďaka čomu sa do popredia dostáva Zuzanin precítený hlas a životnými skúsenosťami naplnený text. K tým vyspelejším možno zaradiť aj Venovanie.

Toto sú skladby, na aké sme pri Smatanovej zvyknutí. Ona však cítila potrebu posunúť sa ako hudobníčka ďalej, čo je prirodzené, ibaže v tomto prípade to znamená strata tváre rockerky, ktorá k nej aj napriek mnohým popovým hitom patrila a prekročenie na stranu akejsi tanečnej tvorby, ktorá spadá pod nálepku mainstreamový tanečný pop. Prekvapivé je, že mnohé piesne na "najosobnejšom" albume nepôsobia vyzretejšie - paradoxne mám pocit, že cieľovú skupinu, pre ktorú by bol album perfektne chytľavý, by som musela hľadať niekde medzi stredoškolákmi a nie medzi fanúšikmi, ktorí na Zuzkinej tvorbe takpovediac vyrastali či pred pár rokmi dospievali.

Medzi takéto skladby patrí až príliš bezstarostná, nič nehovoriaca pieseň Dnes sa mi nechce nič, priamočiara S tebou viem, Prvý krok, či Nad hlavou. Nejde tu len o texty, prekvapivý je aj štýl spevu. Smatanová akoby zabudla na svoj jemný zamatový hlas a snažila sa doň prvoplánovo vložiť veselosť, bezstarostnosť, ktorá po chvíli začína nudiť, miestami je až otravná a chýba v ňom ženskosť, ktorá jej tak svedčí. Žiaľ, v tomto smere sa Dvere ani zďaleka nechytajú na predošlé albumy, ktoré ako celok pôsobia vyzretejšie, uveriteľnejšie a emotívnejšie.

Dvere sú dôkazom toho, že nie vždy je výhrou príliš sa snažiť priblížiť aktuálnym hudobným trendom. Dnes rádiá diktujú niečo, čo môžeme označiť ako tanečná produkcia. Zuzka sa rozhodla týmto smerom posunúť svoju tvorbu, no najkrajšie momenty albumu sú práve tam, kde neexperimentovala a ponechala si vlastnú tvár.

Zuzana Smatanová - Odznova

Zuzana Smatanová – Dvere
(Sony Music, 2011)