Je ťažké zviditeľniť sa na domácej popovej scéne, ak sa inovatívny interpret snaží vyhovieť "kvótam" stanoveným rádiami, a pritom nestratiť svoj vlastný zvuk. Jedným z nich je aj Vanda Krajčovičová. Tá stojí na križovatke medzi pop-rockom, pre Slovensko tak príznačným, a jazzom, tryskajúcim z jej hlasiviek. Aj keď by práve druhá možnosť zaručila speváčke odlíšiť sa a vystúpiť z anonymity, na debute ukazuje snahu o súlad medzi tým, čím je a tým, čím ani nemusí byť.

Nádejná slovenská speváčka Vanda, ktorá sa narodila v Nitre a od trinástich rokov skladá svoju vlastnú hudbu, bola už od tohto veku experimentátorkou. Najprv prišla funk-rocková kapela a tentoraz skrýva pod označením "alternatívny pop" zmes pop rocku a jazzu. Namiesto alternatívy sa však začína ukazovať, že sa len zasekla medzi dvomi hudobnými stoličkami.

Z iného sveta?

So svojou súčasnou kariérou začala zdanlivo netradične. Intímny klavír so stredne pomalým tempom v prvom singli Not Today už vtedy naznačoval, že na slovenskú populárnú scénu prichádza po mnohých gitarovkách a raperoch – hedonistoch na tanečnom parkete – niečo nové. Napokon však pri klasickom popovom refréne, ku ktorému by sa svojho času pokojne prihlásili aj Igor Timko a spol., celý "wow" efekt zanikol.

Je to škoda. Na albume sa nájdu miesta, kde človeka nadvihne, keď počuje gitary. Jednak pre pokazenie celkom dobrého aranžmánu, a jednak aj z toho, že nútia speváčku kričať. Veľký paradox však nastáva v "rockovom" tangu What Goes Around. Chuť bojovať proti bývalému partnerovi ukazuje Vanda energiou v hlase a bezrefrénovým vyvrcholením v podobe kričaného "my way" postupne rozplývajúceho sa v éteri.

Chýbajúci prechod medzi hudobnými dimenziami

Hra jedného žánru vo Vandinom prípade prechádza hladko. Kameň úrazu nastáva pri spájaní zdanlivo nespojiteľného – tvrdosti elektrických gitár a jemnosti jazz-soulového klavíru. Dostatočne dramatické intro skladby Again, pokračujúce po prvý refrén, zvýrazňuje vokálne kvality debutantky. Napokon však nasledujúce sólo á la Metalinda a "desmoďácke" pritvrdenie ukazujú ťažkopádnu hudobnú telenovelu.

O niečo lepšie dopadla Everything I Need. Tu sa anglicky píšuca textárka teší z prvej lásky a zo všetkého, čo dosiahla. Aj keď násilne vpašovala ináč bravúrny kúsok jazzu, stále stojí táto skladba za povšimnutie. Hlavne čo sa týka práve textovej stránky. Dvojzmyselná zábavná veta "Šepoty ráno, výkriky v noci" vyznieva v pozitívne naladenom songu drzo a provokatívne. Robí to z Vandy speváčku do voza i do koča.

Správna konštelácia

Astrológia mladej speváčky má veľa pozitívnych stránok. Tie však prichádzajú rad za radom až ku koncu albumu. Vyzerá to, akoby konečne našla svoj správny smer. Ten spočíva v jemnosti, hravosti a jednoduchosti. Presne to všetko, čo si jej hlas pýta v Maybe It's Love. Vanda vyznieva prirodzene, keď sa mysticky hrá s hlasom. Dokonca aj s gitarou sa tu zaobchádza umne, a práve v tejto skladbe jej absenciu bola skutočnou ujmou.

Všetko je na mieste aj v bezpochybne najoriginálnejšej skladbe celého debutu. Signs nie je zbytočne presladená balada podfarbená klavírom. Text bez akejkoľvek technickej formy s použitím nezvyčajných slov, vokálne čáry-máry (nezvyk po toľkom rocku) a precítenie zobrazujú najväčší kus autorskej práce.

Album Astrology nie je vôbec zlým debutom, avšak žánrová nerozhodnosť speváčky je, hoci jediným, ale o to výraznejším a značne rušivým elementom. Práve pod týmto vplyvom aj nádejní melodicky jazzoví ašpiranti na singel zanikajú preškrtnutí pop-rockom. Ten bol typický pre začiatky niektorých úspešných slovenských kapiel, no tie časy sú dávno preč Vanda podobným postupom stráca cenné body v disciplíne ohromenia publika. Získať ich dokáže len prekročením tohto "nášho" tieňa.

Vanda - Astrology
(Cigarette Boy Entertainment, 2013)

1. Not Today