Teraformácia je fascinujúca téma, ktorá z času na čas zarezonuje v popkultúre. Posledný veľký boom bol pre mňa Interstellar od Christophera Nolana. Spomenul by som však aj jednu z mojich obľúbených stolových hier Mars: Teraformácia, pri ktorej sa dizajnéri pekne vyhrali s vedeckými detailami.

Skoro som zabudol: pre menej sci-fi gramotných je teraformácia, zjednodušene, "pozemšťovanie", teda prispôsobenie cudzej planéty našim pozemským nárokom. Spracovať túto tému sa konečne rozhodol aj našinec a to rovno netradične do hudobnej formy. Novozámocký muzikant Peter Berkes si uletel vo vzdialenom vesmíre v rámci svojej elektronickej prvotiny, ktorú nazval Terraforming.

Po vzore Lyncha aj Thundercata

V rámci jeho experimentálneho projektu Parallel Planes sa zbierali pesničky už niekoľko rokov. Až teraz to však dozrelo na vydanie celého koncepčného materiálu. Síce je to jeho debut, Peter v hudbe nie je ani zďaleka nováčik a na gitare či basgitare pôsobil a pôsobí v rôznych lokálnych novozámockých kapelách.

Nestratí sa ani za bicími a to všetko počuť aj v jeho elektronickom projekte. Jedným z jeho najväčších hudobných vzorov je, podľa jeho biografie, ktorú si v celom rozsahu môžete prečítať na Spotify, latinsko-americké prog-rockové šialenstvo The Mars Volta. "Kapelu som vnímal ako prelomový objav. Uvedomil som si, o koľko viac sa môže skrývať v hudbe. Táto skúsenosť a rozšírenie obzorov ma priviedli k objaveniu množstva iných žánrov, ktoré boli dovtedy úplne mimo môjho záberu," vysvetľuje hudobník.

Parallel Planes Zdroj: artwork

Netrvalo dlho a dostal sa k ďalším interpretom ako Aphex Twin, Thundercat či Flying Lotus, ktorí mu ukázali, že kvalitná hudba sa dá robiť aj bez, dajme tomu, štandardných hudobných nástrojov. V tomto období začal inklinovať k elektronike, nechal pracovať svoju predstavivosť a aranžovať celé skladby za počítačom. Po vizuálnej stránke mu zase na tejto ceste boli "mentormi" legendárni filmári Alejandro Jodorowsky a David Lynch. Práve miesením týchto miestami až psychedelických vstupov vznikol farebný album s desiatimi skladbami.

K rannej káve

Nie všetky z nich sú plne elektronické. V niektorých, ako napríklad v piesni Parallel Planes, hrá hudobník na jednom zo svojich originálnych nástrojov – na basgitare. V lo-fi neosoulovej chillovačke Ignitions zase hosťuje na gitare Attila Nagy a na klávesoch Tamás Fekete. Obaja hudobníci s Peťom hrali v rôznych formáciách. Napríklad táto skladba, ale aj mnohé iné, sú podľa mňa skvelým štartom do dňa pri rannej káve.

Samotným lajtmotívom albumu je, ako vraví Peter, dobývanie exoplanéty extrémne vzdialenými a zložitými životnými formami, ako aj cestovanie medzi dimenziami. "Koncept albumu by sa dal vnímať ako 'sci-fi metafora' pre zasadenie myšlienky," vysvetľuje.

Atmosféru nahrávky nevnímam ako nejakú depresívnu snahu o únik z našej planéty. Skôr ako precvičovanie si fantázie, ktoré má síce miestami pochmúrnejšie momenty, väčšinou však ide o zaujímavé, hĺbavé hudobné nápady založené na arpeggiách, "krivých" hip-hopových beatoch či rôznorodých sci-fi synťákoch.

Ako som už spomínal, v pesničkách silno počuť, že hudobník má jasno v tom, ako sa dáva dokopy hudba, ako používať rôzne nástroje a ako sa tvoria beaty. K skladaniu však pristupuje inak, než sa to v tomto žánri možno očakáva. Skladby zanechávajú najmä po harmonickej stránke silno jazzový dojem. Majú veľmi blízko k pesničkám, ktoré vznikajú práve v "stajni" Brainfeeder známeho producenta Flying Lotusa, prípadne aj priamo k jeho tvorbe, ktorej trademarkom je práve miešanie jazzu a elektroniky. Pod touto značkou vydáva aj známy basgitarista Thundercat, ktorého vplyv je tu tiež jasný.

Medzi mojich osobných obľúbencov z albumu patrí už spomínaný Ignitions alebo energicky- funkový a experimentálnymi harmóniami popretkávaný Kailash. Za zmienku stojí aj Yoisho a Morningride, ktoré na mňa pôsobili ako trochu znepokojujúce hudobné sedatíva. Celkovo však všetky skladby stoja za vypočutie a dokresľujú koncepčné dielo, ktoré je až vedecky veľmi pekne vyvážené. Ak teda máte niečo vyše 33 minút na jazdu naprieč galaxiami, určite neprehliadnite album Terraforming.

Nahrávku nájdete na všetkých streamovacích službách.

Autor: Tomáš Garai

Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.