V polovici mája vydala bratislavská reggae formácia Medial Banana nový album s názvom Nedotknuteľní. Šestica muzikantov napriek svojmu odľahčenému imidžu a textom berie svoje remeslo vážne a vsádza na kvalitu bez kompromisov. Výsledkom je kolekcia piesní, ktorým nechýba nadhľad, energia a slušná porcia hitových refrénov i prekvapení.

Medial Banana sú na scéne od roku 2009 a novinka Nedotknuteľní je ich štvrtým štúdiovým albumom. Kapela samu seba nálepkuje termínom Reggae Rockers. To prvé sedí absolútne, to druhé však nepredstavuje žáner v klasickom ponímaní, takže nečakajte žiadnych rockerov - skôr ide o vyjadrenie živelnej energie. Keď už je reč o žánroch, chlapci popri reggae a dancehallu koketujú so ska, popom, funkom, tanečnou elektronikou a okrajovo i s jazzom, takže o zaujímavé inštrumentálne výkony tu rozhodne nie je núdza.

Hudba ako všeliek

Hoci by sa mohlo zdať, že skĺbiť toľko rôznych vplyvov je ťažké, Medial Banana to zvládajú na úrovni. Kapela sa prezentuje ľahkým, vzdušným, energickým štýlom. Hlavnou charakteristikou ich hudobných nápadov aj mnohých textov je chytľavosť, ktorá človeka opantá na prvé počutie.

Nie je však za tým vypočítavosť ani prvoplánovosť. Hudobníci proste hrajú tak, ako im to "príroda káže". Prirodzený a spontánny prejav majú v krvi, cieľom ich hudby je dostať poslucháča do nálady, v ktorej sa môže povzniesť nad problémy a vidieť ich z inej, zväčša pozitívnej perspektívy. Takáto pomoc je vždy vítaná, aj keď na druhej strane i na reggae je potrebné byť v správnom rozpoložení, aby mala hudba ten správny liečivý účinok.

Veľmi dôležitou zložkou jamajskej hudby je špecifická rytmika. Za bicími sedí Jaro Žigo ml., ktorý je zároveň producentom a zvukovým inžinierom, basovú gitaru obsluhuje Matej Krivánek. Vitalita a energia, sálajúca z ich nástrojov, je naozaj opodstatneným odrazovým mostíkom pre zvyšok kapely. Poteší najmä fakt, že prejav oboch hudobníkov nie je monotónny, album je plný vynaliezavých rytmických kreácií a dynamických zmien.

Klávesy má na starosti Lukáš Minařík, tvoriaci melodické linky a podklady k hlavným motívom, a zostavu inštrumentálne dopĺňa dvojica gitaristov Peter ZajačekErik Šulc. Preferujú klasické reggae ladenie a zvuk, ktorý je logicky mäkší a viac "radio-friendly" než napríklad v klasickom rocku.

Druhý menovaný je zároveň co-frontmanom a rovnocenným partnerom speváka a rapera Pokymana. Toho síce počuť na albume o niečo častejšie a jeho rytmický spev s miestami až "raggamuffinovským" prejavom je pri slovenských textoch skutočne neprehliadnuteľným originálom, no práve Erik má na svedomí väčšinu melodických vokálnych liniek a refrénov, bez ktorých by kapela sotva mohla oslovovať tak široké publikum. Dvojica sa navyše po rokoch spolupráce naozaj skvele dopĺňa - medzi najlepšie momenty albumu patria tie, v ktorých sa striedajú po pár veršoch či spievajú výborným dvojhlasom.

Premyslená výbušnosť

Formácia pripravila na nový album trinásť skladieb, ktoré majú napriek spomínanej živelnosti dobre premyslenú štruktúru. Dôraz je kladený na striedanie nálad, tempa, riffov, tém, atď. Kapela hrá kolektívne v maximálny prospech celku, žiadny člen extrémne nevybočuje a nesóluje. Pekne a vkusne zapadajú do konceptu niektorých piesní elektronické sample. Príkladom je One Love so záverom v drum&bassovom rytme, kde sa ako hosť predstavil MC Jimmy Danger a aj vďaka nemu je výsledok príťažlivo exotický. Spomenúť treba i pumpujúcu tanečnosť, reprezentatívne vyžarujúcu napr. z titulnej skladby, no platí to o väčšine položiek.

Kapela si zaslúži pochvalu aj za texty. Miestami pri nich až tajíte dych, čakáte na ďalší verš a tŕpnete, či sa s ďalšou frázou trafia do členitého rytmu alebo nepokazia nejaký rým. Sú to však vyzretí profesionáli, ktorým niečo také nehrozí. Napokon, stačí si vypočuť Slnečné brýle, to je hra so slovíčkami (slovenskými aj anglickými) ako vystrihnutá z rapovej učebnice pre pokročilých.

Pomyselným zlatým klincom platne je minuloročný singel Staré časy, kde sa ako hostia predstavili nestarnúci priekopníci jamajskej hudby na Slovensku z kapely Polemic. Brilantný text či vtipná kombinácia samplov z večerníčka a notoricky známeho rapového hitu Insane in the Brain od Cypress Hill zvádzajú k nostalgii, ktorú pochopia najmä ľudia vo veku 30+, ale kvalita songu je skrytá niekde inde. Nedá sa ubrániť pocitu, že z rádií by mohli takéto hity znieť oveľa častejšie.

Retrospektívne pôsobí aj Dekáda v hre, kde kapela bilancuje svoju doterajšiu existenciu. Refrén skladby 5,5 milión je trefne inšpirovaný knihou Jozef Mak, text však vážnejšie reflektuje stav spoločnosti na Slovensku. Je tu aj dosť lyrických námetov (Keď padá dážď, Nedotknuteľní, Môžem všetko), ktoré sú hlavne o vzťahoch a ich rôznych podobách. Najodľahčenejšie texty rámujú platňu na začiatku a konci. Život ide ďalej je o nekonečnom optimizme, nevzdávaní sa a obrátení negatív na pozitíva. Detektív vyčmuchal zase naráža na kedysi populárny seriál o komisárovi so štyrmi nohami, v pozadí je však zrejme nepríjemná skúsenosť členov kapely s oficiálnymi úradmi počas turné, podaná s veľkou nadsádzkou.

Šestica hudobníkov, ktorí sa za desať rokov na scéne prepracovali z klubov na najväčšie festivalové pódiá (a zďaleka nie len na Uprisingu), má vďaka novej kolekcii šancu osloviť ešte širšie spektrum fanúšikov. Nedotknuteľní je totiž nielen najvyrovnanejšia a najvyzretejšia nahrávka kapely, ale zároveň je aj najviac prístupná masovému publiku. No hoci ponúka viacero potenciálnych hitov, o zapredaní sa mainstreamu rozhodne nemôže byť reč.

"Banáni" zostávajú verní svojmu štýlu, svoj výraz však obohatili aj o nové prvky, pustili sa do ľahších experimentov a nahrali album, z ktorého cítiť živelnosť, dobrú náladu a pozitívny náboj. Poctivá a aranžérsky prepracovaná hudba aj chytľavé texty s veľkou dávkou nadhľadu a úprimnosti sú dôkazom, že im silná pozícia na domácej scéne patrí právom a ak ste ich doteraz ignorovali či nebrali vážne, rozhodne by ste to mali zmeniť.

Medial Banana - Nedotknuteľní
(Reggae Callin' Records, 2020)

1. Život ide ďalej