Mnohí ľudia už ani nedúfali, že sa niekedy dočkajú. Vidiečania sa štúdiu roky vyhýbali ako čert krížu, no našťastie Nové časy (2003) sa nestanú posledným zárezom v ich skromnej diskografii. Postarala sa o to novinka Vidiek s oblohou a už z názvu je jasné, že to nebude obyčajná, ale bohatá nádielka, ktorá sa snaží fanúšikom plne vynahradiť dlhých dvanásť rokov čakania. A veľmi úspešne.
Skladby sa rodili a nahrávali v rôznych obdobiach, no na kompaktnosti to nebadať. Všetkých 16 položiek, či už v sólo alebo multi réžii, je rovnako kvalitných. V názve platne tak ide aj o to pomyselné nebíčko, v ktorom sa priaznivci nezameniteľného Vidiek-soundu môžu dosýta rozplývať. Okrem skalných bude určite zvedavá mladšia generácia, navštevujúca rôzne festivaly, kde Vidiečania pravidelne hrávajú. Ukazuje sa, ako veľmi tu chýbali ich nové štúdiové veci a čo všetko mladších muzikantov naučili.
V sólo réžii ukazujú nezameniteľný hudobný trademark
Na Vidiek v takmer rovnakom pomere poukazujú ako na svoju inšpiráciu mainstreamoví i alternatívni interpreti. Napríklad Sedím, ležím je ďalším z dôkazov o jeho hudobnej spriaznenosti s Polemicom. Muzikanti z Rovinky sa pri hudbe vždy dokázali parádne odviazať a baviť, no známi sú aj vďaka skvelým inštrumentálnym výkonom či originálnemu spevu. Janko Kuric vyniká prevažne idylickým prejavom, no dokáže sa v pravej chvíli nasrdiť (V narkóze). Na minulosť najviac upomenie pieseň Čakám pri kríži, hudobne uvoľnená a textovo brilantná.
Keďže žánrová pestrosť je hlavnou vizitkou formácie, nie je možné vypichnúť nič, čo by sa vymykalo celku. Baví ma zhorknutá balkánska nálada a akordeón Richarda Kasáka v skladbe Smútok, ale nebol by to Vidiek, keby aj túto tému nepodal s nadhľadom. Výťahová pieseň nemá nič spoločné s liftboymi a muzakom v luxusných hoteloch, ide o krásnu skladbu so saxofónovým sólom, nepravidelným rytmom a výborným refrénom, ktorý si viem predstaviť v rotácii kvalitných rádií. Skladba je na platni jedným z najsilnejších momentov.
Smej sa reflektuje selfie-mániu, ktorá síce už nie je v kurze, ale v podobe výstižnej pesničky poteší, rovnako ako hra na trúbku či klávesy. Nebo, Peklo, Zem, prešpikovaná gitarovými riffmi a sólami Richarda Jajcaya, pôsobí rockovo a tak, ako v predošlom prípade, sa kapela snaží servírovať hlavne pozitívne vibrácie. Titulná vec Vidiek s oblohou je súčasnou vlajkovou loďou, takže povinnosťou všetkých členov je ukázať sa v najlepšom svetle, čo platí aj o rytmike Martin Klačanský (basgitara) a Ondrej Tomčala (bicie). Inštrumentálne na album prispeli aj hostia Oskar Rózsa, Erich "Boboš" Procházka, Martin Gašpar, Jozef Lupták a ďalší.
Hostia dodali platni príchuť z inej strany barikády
Priame hudobné pôsobenie na mladšie spolky je diskutabilné, skôr sa dá hovoriť o vplyve v podobe otvoreného a novátorského prístupu k tvorbe. Puding Pani Elvisovej neváhal ponúknuť svoju Gramatiku, aby ju spolu s Vidiečanmi zahrali v úplne iných aranžmánoch, zvlášť dobre tu znejú gitarovo-dychové riffy. Pacora Trio prispieva známym songom Načo pôjdem domov, ktorého nová podoba sa stala odľahčenou vyľudnenou videopozvánkou na jesenné turné nesúce rovnaký názov.
Ešte známejší hit Fajčenie škodí sa na platni nachádza dvakrát. V podaní Vištučanky až tak neprekvapí, no Bollo & Greiner ho v remixe zaodeli do sviežeho elektronického mundúru, ktorý na záver platne prezrádza, že Vidiek sa nebráni ničomu. Skvelý riff otvára skladbu Rádioaktívny, kde hosťuje dlhoročný priateľ "Mišo z Trenčína". Gitara, rafinovaná rytmika a klávesy dodávajú starému Udavačovi netušené rozmery a slová refrénu "radšej budem dnes aktívny ako zajtra rádioaktívny" nepotrebujú komentár.
Novinky, ktoré vznikli v spolupráci s hosťami, sú len tri, ale naozaj stoja za to. Spevácky zbor Kvapôčky naspieval vynikajúcu pasáž do ešte lepšej skladby Vietor v hlave, ktorú sa napriek jednoduchej štruktúre a maximálne očarujúcej pohode nebojím označiť za jeden z vrcholov platne. Rozprávkovú atmosféru má skladba Milá, kde sa ozývajú hlasy Kataríny Knechtovej a Františka Černého. Hoci je text o zelenej hore a lesnej víle naozaj vydarený a hudba ponúka okúzľujúce aranžmány, predsa len ide o niečo, čo sa k Vidieku veľmi nehodí. Na druhej strane, ako vybočenie slúži famózne. Podobne je na tom Bohyňa nepokoja, kde hosťuje Pišta Vandal, pretože rockovo jedovatý efekt sa na platni ocitol akoby náhodou. Napriek tomu ide o výborný kus, potvrdzujúci spomenutú otvorenosť Kuricovho spoločenstva.
Štúdiový návrat Vidiek s oblohou ukazuje, že kapela je vo vynikajúcej forme, rovnako ako na koncertoch. Platňa ponúka silné nápady, originálne aranžmány, poctivé muzikantské výkony a dlhoročne pilovaný rukopis. Hostia prispeli úpravami starších kusov, ale priniesli aj tri novinky, ktoré posúvajú výraz Vidiečanov ďalej. Ďalší autorský album sa zrejme objaví až v ďalekej budúcnosti, v roku 2015 sa však novinka Vidieka zaradila k tomu najlepšiemu, čo slovenská scéna ponúka.
Vidiek - Vidiek s oblohou
(BrainZone, 2015)
1. Sedím, ležím
2. Načo pôjdem domov
3. V narkóze
4. Milá
5. Bohyňa nepokoja
6. Čakám pri kríži
7. Smútok
8. Vietor v hlave
9. Výťahová pieseň
10. Smej sa
11. Nebo, Peklo, Zem
12. Gramatika
13. Fajčenie škodí
14. Rádioaktívny
15. Vidiek s oblohou
16. Fajčenie škodí (Bollo & Greiner remix)
Celý album počúvajte na Deezeri:
- informácie o službe Deezer -
Autor: Marek Danko
Foto: skupinavidiek.sk
Súvisiaci interpreti: Vidiek