Dve rozdielne energie sa stretli v novom hudobnom projekte Morena, ktorý spontánne vznikol z rovnomennej inscenácie pre SND. Zakladateľkami sú hudobníčka Andrea Bučko a herečka Dominika Kavaschová. Prvá je predovšetkým autorkou hudby a druhá textov. Spolu zaranžovali a nahrali album plný humoru až recesie, ale aj smútku a vnútorného prežívania žien v ich veku. Pozor, Morena napriek tomu nie je album venovaný výhradne ženám.

Divadelné predstavenie Morena uviedlo SND v roku 2018. Jednotlivé piesne si návštevníci inscenácie poľahky obľúbili a autorská dvojica pochopila, že fungujú aj samostatne, čo viedlo spolu s dlhou jarnou karanténou k myšlienke vytvoriť hudobný projekt a vydať album. Jeho súčasťou sú nielen skladby známe z inscenácie Morena, ale aj nové, zložené výhradne pre tento album, a taktiež piesne zo sólovej tvorby Andrey Bučko, avšak v novom šate a s odlišnou atmosférou.

Andrea Bučko a Dominika Kavaschová na spoločnom debute spievajú predovšetkým o láske, vzťahoch, sebapoznaní a túžbach žien na prelome tridsiatky. Uf, tvári sa to ako ťažké témy, no talentované autorky projektu ich uchopili absolútne svojsky. Kto zachytil prvý hit Neviditeľná žena už tuší, o čom hovorím. Pieseň, ktorá sa spolu s vtipným videoklipom stala veľmi rýchlo hitom internetu, je po hudobnej stránke zmesou chytľavého popu a folklóru, čo je charakteristické pre celý album. Dominantný je tu však najmä humorne uchopený text, ktorého aktuálnosť poslucháči ocenili nielen v čase jarnej karantény. On je totiž taký z bežného života a nájde sa v ňom veľa žien aj mužov.

Bežné životné situácie, len inak

A to je presne to, čo je na albume Morena príťažlivé. Nájdete sa v ňom. Tak napríklad taká skladba Keď sa zlostí. Spozná sa v nej každá žena, ktorá sa už niekedy zlostila, a muži si pri nej môžu len súcitne prikyvovať, že to už doma zažili. Zároveň však od autoriek dostali na nazlostenú ženu návod. "Len láskou vrásku vyhladíš, len bozkom jej krik utíšiš," spievajú Andrea s Dominikou. Apropo, v prípade Dominiky ide o prvú spevácku skúsenosť, ak samozrejme nerátame spev v rámci herectva. Jej plnokrvný hlas naplnený živelnosťou sa skvelo dopĺňa s nežnejším prejavom Andrey Bučko. Z podobného súdka je aj pieseň Diva, ktorou odkazujú ženám aj mužom s nadhľadom im vlastným ako byť samy sebou.

Dynamikou zase strhne osmička na albume Cúvam vpred. Rytmická sekcia zložená v tomto prípade z Martina Valihoru a Juraja Vargu v kombinácii so sláčikmi robia skladbu kompozične neprehliadnuteľnou. O tom, že slová z pera Dominiky Kavaschovej budú opäť sršať originalitou, presviedča už samotný oxymoron v názve. Podobnú energiu má aj pieseň Púpava, ktorá pôvodne vyšla ako melancholická klavírna balada na sólovom albume Andrey Bučko Polarity v roku 2015. A teraz? Je z nej úplne iný song, do ktorého si dvojica prizvala herca Daniela Žulčáka. Ten v piesni o ženskom sklamaní v láske vykryl nielen mužský part, ale zastúpil aj basovú gitaru, ktorej struny nahradil vlastným hlasom.

Od humoru k clivote a naopak

"Z lásky do trápenia, z ľadu do pálenia," zaznie v silnej piesni Mullerofka, ktorá okrem jasného odkazu v názve zaujme aj svojou kontrastnosťou. Pesničku o zlomenom ženskom srdci totiž obchádza melanchólia, nemrazí zimomriavkami, pretože z nej cítiť ľahký dotyk nadhľadu a vyrovnaného sebapoznania. O úteku ženy z neperspektívneho vzťahu k slobode spievajú v klavírnej piesni Utečieme, ktorej boli dopriate silné aranžmány huslí a violy zo sláku Barbory Botošovej.

Tieto dve divy to vedia aj bez žartov. V piesni Prikrytá perinou ho budete hľadať márne a práve ten balans medzi tým, kde ním až bodajú do živého a kam ho vôbec nedať je zaujímavou líniou albumu. Humor absentuje aj v lyrickej piesni Boľavá, v ktorej prevláda citlivý autorský prístup k téme zobrazený prostredníctvom sebavedomého a odhodlaného postoja silnej ženy, zvýraznený emotívnymi vokálmi oboch speváčok a jednoduchou melódiou. Absolútny strop v tomto smere tvorí titulná pieseň Morena. Jemný klavírny podklad, nevtieravá štipka folklóru a nadčasový veľavravný text fungujú na prvú.

Ľudové piesne ako ich nepoznáte

Samostatnú kapitolu albumu Morena tvoria ľudové piesne, ktoré všetci poznáme. Dominika s Andreou ich nenahrali ako tradičné coververzie, spracovali ich autorsky na úrovni hudby aj textov. Hneď prvá z nich - Jedna druhej riekla otvára album, čím vtiahne do víru recesie a ženského vtipu. Spočiatku budete mať pocit, že je všetko pôvodné a známe. No v ďalšej slohe to baby rozbalia a ak zdieľate podobný humor, schuti sa zasmejete. "Jedna druhej kričí, ja už ho mám v pi**," spievajú tesne pred vyvrcholením skladby a ukazujú, že sú znova nad vecou.

Poznáte klasiku v podobe piesne Červené jabĺčko? Aj tá sa dočkala originálneho spracovania. A znova, najskôr dostal priestor folklór, silné ženské hlasy a o chvíľu recesia, na ktorú tak ľahko nezabudnete. Janko totiž s jabĺčkom odišiel a dievčatá sa rozhodujú, či ešte dajú jabĺčko inému Jankovi. Treťou piesňou, či skôr textom, ktorý nepochádza od dvojice z projektu Morena, je zhudobnená báseň Maše Haľamovej Kruhy na vode doplnená o refrén, ktorý napísala Andrea Bučko, a to spôsobom, ktorý by ani pôvodnú autorku neurazil. V tejto piesni zachytilo duo Morena krehkú melanchóliu, ktorá mu pristane rovnako ako humor.

Do štúdia si Andrea s Dominikou prizvali nielen členov svojej koncertnej zostavy, teda bubeníčku Emu Kakarovú a basgitaristu Juraja Vargu, ale aj bubeníka Martina Valihoru, gitaristu Pavla Berezu, akordeonistu Marka Kukobata, huslistku Barboru Botošovú a o mix sa postaral Jaro Žigo ml. Ako Dominika a Andrea vtipe uvádzajú v booklete albumu - spev, vokály, lusky, tlesky a vzdychy nahrávali ony dve, s výnimkou spomínaného hosťujúceho herca Daniela Žulčáka.

Albumová novinka Morena, rovnako ako aj celý rovnomenný projekt, je zmesou kreativity, originality, sympatickej priamosti, vyzretej poetiky, dvoch krásnych hlasov, vtipu, recesie, živelnosti, radosti a autentickosti, ktorú jej autorky čerpajú z vlastných životných skúseností. Jednotlivé piesne, sú drobnými tragikomédiami, ktoré k poslucháčom prehovárajú predovšetkým cez texty, no pozornosť si zaslúžia aj minimalistické kompozície. Čistota melódií dáva vyniknúť práve obsahu piesní a talentu oboch speváčok. Tento projekt je príjemným prekvapením domácej hudobnej scény a ja sa k nemu budem rada vracať.

Morena - Morena
(Ruka hore, 2020)

1. Jedna druhej riekla