Tri roky trvalo britskej dive Leone Lewis kým vydala nový album. Za ten čas ho stihla síce nahrať, no pôvodne avizovaný prvý singel Collide sa aj kvôli súdnemu sporu s dídžejom Avicii nestretol s úspechom. Vtedy speváčka ohlásila "odročenie" nového materiálu na neurčito. Fanúšikovia sa ale teraz dočkali a môžu byť naozaj spokojní.

Sprvu hrozilo, že aj Leona Lewis sa pridá k množstvu súčasných popových idolov a prispôsobí sa požiadavkám robiť tanečnú hudbu s R&B nádychom a pôsobivými vokálmi. Našťastie, chytľavú, ale nie príliš originálnu euforickú skladbu Collide v pozícii prvého singla nahradila dramatickým kúskom Trouble (videoklip) z pera aktuálne vychytenej speváčky a skladateľky z Britských ostrovov Emeli Sandé. Práve ten otvára celú kolekciu novej tvorby najšikovnejšej víťazky speváckej šou X Factor a je to skutočne silný úvod albumu. Verzií ponúka hneď niekoľko – bez rapera Childish Gambino, s ním a na deluxe edícii aj akustické prevedenie.

Leona Lewis - Trouble (akustická verzia)

Klasické balady verzus elektronické inovácie

Je jasné, že britská speváčka stavila hlavne na to, čo jej najviac ide. Preto je gro albumu vyskladané z balád. Pre Leonu je to správna cesta, veď už od pôsobenia v talentovej šou je považovaná za jednu z nasledovníčok nebohej Whitney Houston. Samotná americká hviezda ju ešte v roku 2008, keď ju prvýkrát videla spievať naživo, prirovnala k sebe samej v začiatkoch svojej kariéry, keď ju okomentovala slovami "Wow, she's a baby me!".

V baladách stredného tempa ale aj v tých naozaj pomalých Leona Lewis dokazuje, že má na to, aby si ďalej budovala status novodobej R&B a popovej divy. Svojou neobvyklou štruktúrou vyniká pieseň Fireflies. Jednoduchá klavírna linka, absencia akéhokoľvek refrénu a detský spevácky zbor sa postarajú o to, aby poslucháč ani náhodou neprepol ďalej, kým sa pesnička neskončí. Textovo zas vyčnieva Fingerprint, ktorá ponúka ďalší originálny pohľad na nenahraditeľnosť milovaného človeka po rozchode. "Nič nezodpovedá tvojmu odtlačku. Žiadna náhrada, žiadny ďalší," vyznáva sa Leona.

Do neznámych vôd sa však vydáva v elektronických skladbách, ktorými sa chce vyhnúť škatuľkovaniu a zvýrazniť komplexnosť a univerzálnosť svojich speváckych kvalít. V piesni Come Alive s euforickým dubstepovým podmazom, ktorý v závere graduje do dynamického breakstepového vyvrcholenia, sa jej podarilo výstižne vykresliť búrku pocitov. Hlasové výšky, ktoré v refréne naberajú na intenzite, len zdôrazňujú celkovú atmosféru. Vďaka akustickej verzii tejto pesničky si fanúšik môže uvedomiť, ako je tam tá elektronika potrebná. Rovnako je to aj s titulnou Glassheart, ktorá by sa určite nestratila v setlistoch tranceových DJov a "dubstepovým" dropom priam nabáda producentov tohto žánra k remixu.

Leona Lewis - Fireflies

Cestovanie v čase

Okrem koketovania so súčasnými tanečnými trendami čerpali producenti albumu Glassheart inšpirácie aj v minulosti. Sebavedome a pomstychtivo pôsobiaca skladba Shake You Up svojou hudobnou produkciou od Darkchilda pripomína tanečné šlágre 80-tych rokov. Svedčia o tom elektronické bicie, syntetizátory a vzdychy vo verziách, ktoré len posilňujú provokatívnosť sršiacu z textu. Husia koža môže nastať pri prechode k refrénu po druhej strofe. Je dobré vedieť, že sa ešte dá spraviť niečo tanečné bez toho, aby boli pri práci použité práčka, mixér a vŕtačka dokopy.

O dekádu ďalej sa posúvame pri Stop The Clocks. Opäť balada a znova o láske. Oproti tým ostatným nevyniká len tým, že evokuje stretnutie popovej divy so zvukom boybandov z 90-tych rokov. Zaujímavá je aj časť textu, kde spieva: "Chcem plakať až by som sa smiala a smiať sa až by som plakala". Pekný paradox.

"Sklené srdce" Leony Lewis je všetko to, čo mohlo, resp. malo byť už na druhom albume. Vyhla by sa tak fiasku, kedy síce CD dobylo britskú hitparádu, ale žiadny vyčnievajúci hit z neho nevznikol. Naproti tomu, teraz je toho potenciálu až-až. Reparát sa teda viac než vydaril.

Leona Lewis – Shake You Up

Leona Lewis – Glassheart
(Syco Music / RCA Records, 2012)