Hlavná stránka

>

Magazín

>

Recenzie

>

Katka Knechtová predstavila svoje vnútorné svety. Sú odvážne, zmyselné aj krehké

Katarína Knechtová - Svety

29.10.2020 - 11:00 | Miroslava Rabčanová

Po presunutom zverejnení singla Takí sme, ktorý Katarína Knechtová pôvodne avizovala už začiatkom roka, sa fanúšikovia konečne dočkali. Duetu s Adamom Ďuricom a spolu s ním aj celého nového albumu Svety, ktorý vznikal kontinuálne štyri roky. Talentovaná Prešovčanka na ňom odhalila svoje vnútorné i hudobné svety a dáva do nich nahliadnuť svojim poslucháčom.


Už v titulnom singli Svety načrtla Katarína Knechtová myšlienku celého albumu. Spieva v ňom o duši, ktorá je krajinou. Takou, v ktorej sa nachádza vnútorný svet, ktorý nikdy nevidíme celistvý. Má mnoho ciest, zákutí, dolín aj vrcholov. Cesta v ňom je zvyčajne kľukatá. Všetky tie zákruty a tajné miesta sú vhodným prirovnaním pre jednotlivé skladby albumu Svety. Nie sú limitované témou, tempom ani aranžmánmi. Spoločný je snáď iba ich dôraz na melódiu, s ktorou vedela Katka Knechtová vždy šikovne narábať.

Odvážne témy aj vizuálne stvárnenia

Na albumovej novinke je ako textárka odvážnejšia než v minulosti. Venuje sa aj ťažším témam, avšak spôsobom, ktorý nevytvára ťaživú atmosféru. Aj do náročnejších tém dotýkajúcich sa dynamiky medziľudských vzťahov dokázala vniesť svetlo.

Singel FEA, s ktorým sa poslucháči zoznámili už na albume Premeny, ukázal dve zaujímavé línie, ktorými sa, ako sa neskôr ukázalo, jej tvorba začala uberať. Tou prvou sú originálne poňaté témy piesní. Spievať o láske cez chemické procesy, ktoré sa dejú v tele v čase zamilovania sa, je neštandardné, a predsa to funguje. Druhou líniou je vizuálne stvárnenie, ktoré Knechtová nepoňala ako kulisu ku skladbe, ale ako jej plnohodnotný doplnok. Spomínate si na pozitívnou energiou nabité zábery z New Yorku?


Do Ameriky sa hudobníčka vrátila aj pri tvorbe videa ku klavírnej balade V modlitbách, v ktorom po prvýkrát v pozícii herečky okúsila intímne scény s profesionálnym hercom. A treba povedať, že v klipe je očarujúca ako asi ešte nikdy. V tomto prípade sa ako textárka pustila do problému alkoholizmu ako prekážke vo vzťahu. A znova, hoci zranená, vyšla z toho s pozitívnym vyžarovaním. Singel Svety sa zase venuje konfliktu vnútorného a vonkajšieho sveta, čo dokázala zachytiť aj vo videoklipe, v ktorom sa objavilo i niekoľko známych hereckých tvárí.

Aktuálny rádiový hit Takí sme, ktorého text napísala Silvia Kaščáková, je zo štvorice doterajších zverejnených songov na prvé počutie najsilnejšou "namotávkou". Je silný vo svojej emócii, presvedčí obsahom aj nekomplikovanou formou textu a tiež čistým akustickým zvukom. Keď k tomu do balíka pridáme aj sexi videoklip s príbehom kopírujúcim myšlienku piesne, dostali sme silný celok. Vizuálne stvárnenia piesní ukazujú celistvosť zrelej popovej umelkyne - nielenže v nich Katarína famózne vyzerá, ale postarala sa aj o námety a spolupodieľala sa na ich tvorbe, čím sa uzavrel kruh od zloženia piesne až po jeho prezentáciu.


Nepredvídateľne energická, hravá, nežná aj zraniteľná

Ak by mi niekto pred albumom Svety povedal, že si moju pozornosť najviac získa skladba, v ktorej bude Katka Knechtová hravá a až dievčensky veselá, neverila by som. Tvrdila by som, že najpresvedčivejšia je v melancholických baladách a inak to nemôže byť. Stačila však jedna skladba, aby som priznala, že som sa mýlila. Druhý duet na albume v podobe skladby Akty XY, v ktorej Katka rozohrala partnerský duet (a slovný duel zároveň) s českým speváckym kolegom Michalom Hrůzom ma absolútne dostal. Môžu za to hravo znejúce klávesy, tanečný charakter piesne, vtip a dôvtip v texte z pera Vlada Krausza a Michala Hrůzu a v neposlednom rade nákazlivá energia, ktorá vyžaruje z oboch spevákov. Ak oproti sebe postavíme oba duety nového albumy, dostaneme dva odlišné svety, a to na osi hudobnej aj obsahovej. Mužský hlas, tentokrát však vo forme vokálu, sa na albume objavuje ešte aj v skladbe Labyrint. Naspieval ho hudobník a spevák Vanilla Sensei.

Ako kráľovná víl sa Knechtová predstavila v piesni Sen. Autorom lyrického textu je Martin "Fefe" Žúži z Hexu, ktorý už v minulosti pre speváčku napísal song Motýľ hlavolam. Atmosférou snová pieseň dostala ľúbivý minimalistický klavírny podklad v pasážach, v ktorých znie Katkin naliehavý hlas a naopak, tam, kde stoja v poprední úderné bicie, je spev krehký. Nakoniec sa to celé premieša, a tá vyvíjajúca sa dynamika ma na skladbe veľmi baví.

Krehkosť vymenila za slušnú rock'n'rollovú nálož v skladbe Poslednýkrát, ktorá je ako stvorená pre koncertné pódiá. Priam hmatateľne vyžaduje kontakt s publikom. Jej dravosť ma vrátila až niekam do čias albumov Experiment (2003) či Deň medzi nedeľou a pondelkom (2005), a musím povedať, že to bol príjemný návrat do obdobia, ktoré bolo pre kapelu Peha, s Katkou Knechtovou na čele, vrcholom a zároveň aj blížiacim sa koncom.


Že sa hudobníčka odvtedy posunula aj niekam úplne inam, ukazuje pieseň Umelá strana sveta s neskrývanou inšpiráciou hudbou 80. rokov. Čo ma ale vyrušuje sú vysoké tóny v refrénoch prvej polovice skladby. V ostatných častiach a nakoniec aj v druhej polovici refrénov už Katka otvorí hlas a táto jeho plnokrvnosť je presvedčivejšia. Druhou prekážkou je pre mňa neprirodzené naťahovanie hlásky L v slovnom spojení zhltne ťa, ktoré nedokážem prepočuť. Tu ale výpočet nedokonalostí končí a napriek nim súhra medzi textom a hudbou funguje výborne. Naopak, v piesni Tu sme doma, kde Prešovčanka použila podobný postup - vysoké tóny, jemnosť v hlase aj absolútnu živelnosť prejavu, to do seba celé krásne zapadá. O nadčasový text sa postarala taktiež rodáčka z Prešova Silvia Kaščáková, ktorá sa v priebehu rokov vyprofilovala ako osobitá a žiadaná textárka.

Súčasťou albumu je aj jeden bonus v podobe piesne Sloboda je pierko, ktorú Knechtová zložila na text Stanislava Štepku. Skladba sa objavila v jednej z epizód televíznej série RTVS Moje povstanie 2, v ktorej si speváčka aj zahrala jednu z postáv. A hoci má pieseň iba necelé dve minúty, jej citlivá emócia je silnou bodkou za albumom, na ktorom autorka a interpretka našla vyvážený kompromis medzi organickým zvukom, ktorý stojí predovšetkým na klávesoch a gitarových linkách, a využitím odvážne a zároveň vkusne namiešanej elektroniky, ktorá už pre ňu dávno nie je neprebádanou oblasťou. Tak ako na predošlých albumoch, aj tentokrát sa na nahrávke producentsky podieľal Christian Eigner, známy ako dlhoročný člen koncertnej zostavy britskej legendy Depeche Mode.

Ako speváčka aj autorka hudby a textov je Katarína Knechtová na novom albume očarujúco zmyselná, hravá, iskrivá, hĺbavá, odvážna, zamilovaná aj zranená, no v konenčom dôsledku vždy pozitívne zmýšľajúca. A do týchto svojich svetov teraz vpúšťa poslucháčov, ktorým dá jedenásť skladieb pocit, že majú ku svojej obľúbenkyni znova o čosi bližšie, pretože je v nich obdivuhodne otvorená. A hoci každá pieseň ponúka inú intenzitu zážitku, uveríte jej každú z nich.


Katarína Knechtová - Svety
(2020, Sukuba Agency)

1. Svety
2. FEA
3. Umelá strana sveta
4. V modlitbách
5. Poslednýkrát
6. Labyrint
7. Sen
8. Tu sme doma
9. Takí sme feat. Adam Ďurica
10. Akty XY feat. Michal Hrůza
Bonus: Sloboda je pierko

Vypočujte si celý album na Deezeri:



Autorka: Miroslava Rabčanová
Foto: Jakub Gulyás


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti