Intenzívne emócie sú poznávacou značkou vydavateľstva Weltschmerzen, ktoré od roku 2019 zastrešuje projekty z odvážnejšieho spektra domácej hudobnej scény. Showcaseový večer vydavateľstva 2. apríla v bratislavskej Fuge vystihol rozpätie "emočne vyhrotenej, ľudsky prepojenej a zvukovo vyhranenej" súčasnej produkcie, na ktorú sa podľa vlastných slov značka zameriava.
Weltschmerzenskú zostavu Boris Vitázek, Tittingur, Tomáš Prištiak, András Cséfalvay a Zaffer 9 navyše v programe korunovala prestížna hostka Puce Mary. Hudobníčka, ktorá zosobňuje neortodoxnú, súčasnú podobu noisovej hudby, má za sebou množstvo spoluprác aj sólových releasov pod hlavičkou labelov ako Posh Isolation či PAN a jej sústredene sebaistá bratislavská premiéra ideálne doplnila vystúpenia domácich mien.
Koncentrovane hlučná
Hudobná produkcia Frederikke Hoffmeier alias Puce Mary totiž hladko prechádza zo subtílnych polôh do monumentálnych vĺn, od meditatívnych polôh až k dunivému rozkladu. Noise v jej podaní nestráca nič zo svojej pohlcujúcej sily, dopadá na poslucháčstvo s primeranou ťarchou a intenzitou. Zároveň však je táto surová energia pôsobivá aj akosi introvertne, intímne.
Ak sú jej živé vystúpenia najčastejšie opisované ako výnimočne intenzívne, viscerálne a strhujúco živelné, je to do veľkej miery pre to, s akou koncentrovanou ľahkosťou nadväzuje emočné prepojenie s publikom. Dunivé tóny znepokojivo rozvibrujú naše hrudné koše, ale hudobníčka s napätím pracuje omnoho sofistikovanejšie. Presne v duchu ambícií malého, no o to zaujímavejšieho slovenského vydavateľstva prepája komplexné, drsné zvuky a romanticky hlboké pocity.
Traja kamaráti a melanchólia
Prehliadka umelcov z labelu Weltschmerzen tiež ponúka pestré zvukové spektrum – od hravo temného witch house Zaffer 9, ktorých debutové EP MILK vyšlo len začiatkom marca, až po neustále sa vyvíjajúce stálice slovenskej experimentálnej scény ako Boris Vitázek.
Samozrejme, v lineupe malo zastúpenie aj zoskupenie, ktoré spočiatku zdieľalo názov s vydavateľstvom a druhý album už vydalo ako Pain Palace. Nové meno je viac než výstižné, nakoľko spoločná tvorba Tomáša Prištiaka, Dominika Suchého a Matúša Mordavského z rôznych uhlov skúma zvukové vyjadrenia ťaživých pocitov. Koncert trojice prepájajúci všetky spoločné i individuálne projekty potvrdzuje, že vstupom do ich hudobného sveta sa človek ocitá v starostlivo konštruovanom svetabôli, ktorý si niekedy privlastňuje melanchóliu naturálnych field recordings a inokedy nihilizmus techno párty.
Monumentálne beaty Tittingur sú brutalistickým pomníkom, z kompletne zadymeného pódia sa valia ako múry, dunivé závažia a ostrý kov. Vstup Prištiaka prináša organickosť, krehko bijúce srdce či aspoň závan vzduchu medzi približujúcimi sa stenami. Druhá polovica koncertu tak okrem prírody prináša aj zvuk živých nástrojov a výrazne tým mäkne. Prekvapivo to však ani v tomto netypickom sete nepôsobí ako vytrhnutie z kontextu, ale naopak, realistické zachytenie pestrosti ľudskej citovosti. A vlastne aj autentické prepojenie odlišných tvorivých osobností v jednom (nielen) hudobnom priateľstve.
Bicie sú od Satana, gitara od Callahana
Dramaturgicky najodvážnejším počinom večera bolo zaradenie Andrása Cséfalvaya po zahraničnej headlinerke na samotný záver podujatia. Svojský hudobný a vizuálny umelec tak síce hrá pre komornejšiu skupinu poslucháčov, avšak ponúka prekvapivo adekvátnu bodku za celým zážitkom. V osamelosti a ľahkých rozpakoch na pódiu evokuje atmosféru open mike večerov, vynikajúco balansujúc jemný humor a úprimný pátos.
Príbehy o antipatii k bicím nástrojom, o vesmíre, kovbojoch, ružiach a dinosauroch sprevádza jednoduchými melódiami na vlastnoručne vyrobenej gitare a napriek ich spočiatku zdanlivej banalite nimi skúma tie najhlbšie otázky ľudskej existencie. V nečakanom a predsa celkom prirodzenom kontraste tak na záver pestrého večera predstavuje ideálnu uspávanku v tradícii charizmaticky civilných narátorov so španielkami.
Kým samotné vydavateľstvo vo svojej komunikácii používa až absurdné množstvo prívlastkov na opis svojho emočného záberu, showcasový program ho napokon ilustruje celkom nenásilne. A ak o tom ešte bolo potrebné niekoho presviedčať, showcase potvrdil Weltschmerzen ako hudobnú značku s výnimočnou koncentráciou skutočne ojedinelých umeleckých prístupov.
Autorka: Michaela Kučová