Time To Fly je názov druhého sólového štúdiového počinu, ktorý slovenská basgitarová jednotka vydala po neuveriteľných trinástich rokoch. S prihliadnutím na posledné udalosti v slovenskom šoubiznise, Griglák svoj sólový "comeback" učinil menej okázalo, nadobudol ním však všetok rešpekt.
Ukážky z albumu Time To Fly:
Samotná príprava albumu Time To Fly trvala dokopy štyri roky. Griglák priznal, že išlo o mierne depresívny proces, nielen z hľadiska financií, ale aj dlhodobej prípravy komponovania a nahrávania albumu. Výsledok však depresívny rozhodne nie je, minimálne jeho živá verzia vzbudila rešpekt už po prvých tónoch hudobného entré. Aj keď ťažisko niektorých skladieb stálo na basgitare, rozhodne nešlo o žiadnu "one man show". Vyrovnaní spoluhráči v podobe Martina Valihoru (bicie), Eugena Vizváryho (klávesy), Petra Rajtla (perkusie), či súrodencov Michala (gitara) a Štefana Bugalovcov (vibrafón) vytvorili skvelú hudobnú formáciu, ktorá dýchala a pulzovala zohratosťou a citlivým prístupom jednotlivých muzikantov k novým aj starším hudobným kúskom basgitaristu.
Talent, o ktorom ešte budeme počuť
Skvelá ukážka muzikantského umenia, ktorá bola umocnená aj príchodom ďalšieho z hostí - rakúskeho muzikanta so slovenskými koreňmi, Andreasa Erda. Iba 20-ročný gitarista zaujal exceletne zvládnutými gitarovými technikami, ktorými behom večera ašpiroval na titul nového Johna Petrucciho. V skladbe zo staršieho Griglákovho repertoáru s názvom Mica potešil príjemne neobrúseným "raw feelingom", pričom do silnej zostavy skúsených hráčov zapadol ako rovnocenný partner.
"Ja v podstate neviem hrať, mojou výhodou je, že viem veľmi dobre imitovať," uzavrel so všetkou skromnosťou mladík, ktorý kontakt s Jurajom Griglákom nadviazal prostredníctvom zaslania svojich hudobných nahrávok. Prítomných však zaujal už len tým, ako sa počas prestávok v pódiovom hraní zamestnával vybrnkávaním do nezapojenej gitary, s ktorou sa pohyboval po priestoroch celého klubu. Vcelku postavička, mladý génius s muzikantskou diagnózou, o ktorom s určitosťou ešte budeme počuť.
Hudba, ktorá dýcha
Samotný koncert v nastavení vysokej latky nepoľavoval v priebehu celého večera. Zaujímavého materiálu v podobe harmónií či kompozičných motívov bolo dostatok. Na svoje si prišli aj milovníci všemožných basových efektov, na ktoré sme si už za tie roky u Grigláka zvykli. Namiesto zbytočného zmieňovania fretless, slapu a flažoletov mi však k pomenovaniu atmosféry omnoho viac sadne obyčajné prirovnanie.
Miestami jazzovo funkujúca kapela s precíznym timingom rytmickej sekcie totiž pripomínala ľudský tep a búšenie srdca, od ktorého sa odvíjali všetky náležité okolnosti. Pri takýchto momentoch na pódiu nevnímate žiaden dril ani kalkuláciu. Len "dýchanie cez hudbu" a chémiu, ktorá na pódiu namiešala skladby so silnou, lyrickou výpovednou hodnotou. Môj obľúbený "storytelling", pri ktorom muzikanti cez nástroje rozprávajú, sa tu udial na plnej čiare a zaujal aj pri voľnej jam session, ktorá pokračovala po prestávke s hosťujúcimi muzikantmi. Za zmienku stojí hudobný mentor a učiteľ Martina Valihoru bubeník Oldo Petráš, ale aj talentovaný syn hlavného protagonistu Daniel Griglák, ktorý spolu s otcom odohral basgitarový duet.
Snáď bol koncert ku krstu albumu práve demonštráciou toho, čo 51-ročný basgitarista zmieňoval pri vydaní albumu. "Myslím, že táto doska bude dosť univerzálna, aj keď to vlastne nie je najdôležitejšie... Keď má hudba posolstvo, a ja dúfam že má, verím, že osloví každého. V prvom rade chcem, aby v nej ľudia počuli nejakú emóciu, pretože hudba je o emócii. Proste keď to zareznouje s vnútrom, vtedy sa hudba trafila s cieľom."
Autorka: Júlia Šimková
Foto: Anna Raitl
Súvisiaci interpreti: Juraj Griglák