V jeho generácii osamel. Na Slovensku nemáme speváka s jeho históriou, kvalitou, či paletou spoluprác. Česko-slovenským presahom a zľudovenými piesňami mu spomedzi sólových interpretov konkurujú jedine Richard Müller a Paľo Habera, ktorí sú vďaka hranosti v rádiách, popovejšiemu zameraniu a mladšej generácii poslucháčov masovo rozpoznateľnejší.
Podtitul koncertov Pavol Hammel & Prúdy – 60 rokov legendy sprevádzal celé koncertné turné minulého roka, pričom záverečný, presunutý koncert, sa uskutočnil minulý štvrtok v bratislavskom STARS auditoriu.
Spomínam si, ako môj otec pri rušení predajne Opusu v roku 1991 prinesol domov niekoľko desiatok platní. Medzi nimi aj reedíciu albumu Zvoňte, zvonky. Ako dieťa som si podľa názvu myslel, že ide o niečo folkové, také to české táborákové a platňu som nejaký čas prehliadal. Keď som si ju v rámci nudy plynúcej z choroby sediac u rodičov s obviazaným hrdlom ako asi dvanásťročný pustil, žasol som. Absolútne som tomu nerozumel. Ako môže slovenská hudba znieť takto. Rock a k tomu slovenčina, ešte aj taká nejaká zvukomalebná, nie jednovetná, či popevková. Zázrak. A tento pocit vo mne trvá doteraz.
Vyše 30 albumov a desaťkrát toľko piesní
To je numerická bilancia Hammelovej tvorby. Nebudem ju tu opisovať do detailov, ale spomeniem aspoň pár nosných momentov či zaujímavých informácií, nakoľko môj kolega Samuel Ivančák o ňom pripravuje knihu a tam tých, relevantnejších a podrobnejších informácií, bude habadej. K hudbe Hammela priviedol otec, huslista v Národnom divadle. Spev ho na konzervatóriu učila napríklad aj matka Maťa Ďurindu a bolo to zároveň miesto, kde spoznal svojich dlhoročných súputníkov.
Prvý koncert Prúdov sa uskutočnil v roku 1964, aj keď vznik kapely sa datuje ešte o rok skôr. Pôvodné zloženie okrem Hammela tvorili Peter Saller, Vlado Kaššay a Fero Machats. Keďže išlo o kapelu hudobne vzdelaných ľudí, okamžite sa to prejavilo na ich zvuku a prístupe k tvorbe. Prvou Hammelovou skladbou bola Spievam si pieseň, prvý album Prúdov bol Zvoňte, zvonky z roku 1968, resp. 1969 a celou kariérou Pavla Hammela sa tiahla prerušovaná spolupráca s Mariánom Vargom a mnohými, naozaj početnými muzikantským spoluprácami v rámci Prúdov.
Textársky si bol vždy najbližšie s Kamilom Peterajom a Borisom Filanom, od ktorých má aj svoje najznámejšie piesne. Dotkol sa aj muzikálového žánru a to Cyranom z predmestia z roku 1977, do ktorého napísal pesničky práve s Vargom, a za zmienku stojí aj divadelný projekt spred niekoľkých rokov s názvom Everest.
Ľalia poľná na druhú
Koncert v STARS auditoriu otvorila táto hymnická skladba z albumu Na II. programe sna (1977) za doprovodu rovnomenného speváckeho zboru. Neviem, či v našej hudbe existuje niečo obdobné. Lovím v pamäti, ale nenachádzam. Nadpozemské, v dobrom zmysle slova patriotické, bije sa v nej pre mňa toľko emócií a muzikantskej geniality, že uchopená týmto pôvodným spôsobom negeneruje nič menej než guču v hrdle. Na koncertoch pritom nezaznieva často – je náročná na aranžmány aj interpretáciu a Pavol Hammel pri nej dokázal, že je ojedinelým spevákom.
Subtílna, veľmi príjemne nasvietená scéna v priestoroch šapita privítala aj dlhoročných Hammelových spoluhráčov, klávesistu Petra Preložníka, bubeníka Igora Tea Skovaya, basgitaristu Toníka Jara a ikonu a legendu elektrickej gitary u nás, ktorý začal s Hammelom hrať už ako 17-ročný, Fera Grigláka. Mohol byť tento koncert zlý alebo priemerný? Bez šance. Aj keby toto zloženie šlo len na istotu, aj tak ponúkne nadpriemerný zážitok.
Hammelova tvorba má rozpoznateľné vrcholy
Som rád, že koncert bol poňatý naozaj prierezovo a do programu sa dostali aj piesne z posledných rokov. Mne sa síce pod kožu až tak nedostali, ale keďže divácka odozva na ne bola zrejmá, svoje miesto v repertoári si obhájili. Hammel je hudobne plodný a potentný autor, ktorý neverklíkuje len osvedčené hity. To, kam sa uberá, nemusí imponovať každému, kto je zvyknutý na Vargovské obdobie, poukazuje však aj na Hammelovo pôvodné, viac folkové, než bigbítové zameranie.
Ako sám povedal počas koncertu – Mladosť, o tom môžem už len spievať. Sú to v podstate veci týkajúce sa nás všetkých. To, o čom spieva. Pocity z lásky na podnájme, kamarátstva, osamelosti, výzviev. Alebo potom poetickejšie, viac abstraktné reflexie, no stále tohto jedného, pozemského života.
S publikom živo komunikoval a párkrát ho aj rozosmial. Ako keď nechal v obecenstve zdvihnúť ruku len tých, ktorí sa narodili pred rokom 1968, či keď Skovaya pri piesni Staré kone, mladé jazdkyne označil za žriebä. Potešilo ma tiež, že do programu neboli zaradené niektoré "ľudové" kusy, za ktoré považujem hlavne Učiteľku tanca. Nie každý ale zastával tento názor, keďže na pánskych pisoároch sa pán stojaci vedľa mňa vyznal kamarátovi, že je škoda, že ju nezahrali. No, vďakabohu.
Fero Griglák
Gitarová legenda si zaslúži samostatný odsek. Jeho cesta je pretkaná s Hammelovým životom nielen po hudobnej stránke. Je tiež príkladom toho, ako sa Hammel celý život snaží – a treba povedať, že s úspechom – krotiť silné individuality okolo seba. Griglákove sóla v Smutnej rannej električke, či v Keď odchádza kapela, to je nevysychajúci magický moment, ktorý sa oplatí zažívať zas a znova. Tieto záblesky geniality sú pevné ako skala odolávajúca času, zmenám, trendom, jednoducho hocičomu.
Prečítajte si tiež: Oslava v znamení života. Fero Griglák a Fermata si pripomenuli veľké výročia
Drží si čaro osobnosti
Hammel je v niečom stále trochu tajuplný. Existuje nespočetne veľa jeho záberov, obalov albumov, rozhovorov, ale akoby nám stále zo seba odkrýval len malú časť. Naproti tomu sa mi veľmi páčilo, že po koncerte, už uvoľnený a oblečený v tričku a mikine prišiel medzi ľudí, kde vytrvalo a strieľajúc poznámky kade-tade podpisoval LPčka a ochotne sa s priaznivcami fotil.
Najbližšie sa chystá koncertovať v apríli. Predstaví nahrávku Kam a za čím, jeho 26. sólový album, obsahujúci aj novú verziu piesne Hráč z roku 1974, ktorá mi na koncerte tak chýbala. To je ale z dôvodu nadchádzajúceho turné dramaturgicky pochopiteľné.
Setlist koncertu Pavla Hammela v Bratislave:
- Ľaľia poľná
- Koče plné ruží
- Princezná zlatovláska
- Medulienka
- Podnájom
- Kamalásky
- Staré kone, nahé jazdkyne
- Cirkus Leto
- Keď pavúk svoje siete dotká
- Dnes už viem
- Zvonky zvoňte
- Po písmenku
- Pravá láska
- Mladosť
- Smutná ranná električka
- Nemám lásku v malíčku
- Keď odchádza kapela
- Labutie piesne
- Na II. programe sna
Prídavok:
- Cez plece
Autor: Michal Húska