Prešovskí Ali Ibn Rachid, ktorí vznikli v polovici osemdesiatych rokov okolo skladateľa a divadelníka Ľuba Burgra, na scéne zažiarila v deväťdesiatych rokoch vďaka originálnemu prístupu spájajúcemu melacholický alternatívny rock s absurdnými a vtipnými textami. Mnohí z Bratislavy a okolia si ešte pamätajú slávne rádio Ragtime, kde sa ich hit Naďa držal dlhé mesiace na prvých priečkach hitparády.
Spomienky na mladosť aj nadčasové obsahy
Na Pink Whale vystúpoli Ali Ibn Rachid v klasickej rockovej zostave zostave bicie–basgitara–gitara doplnenej neobvykle o dvojo elektronických kláves. Kapela má na svojom konte štyri albumy a práve piesne z toho posledného s názvom Dancing (2009) otvárajú koncert. Po niekoľkých skladbách, z ktorých vynikla mrazivá Otto, prichádzajú hity z prvého a druhého albumu (1992 a 1997) ako Pesimista, Naďa, Ahoj Miro, Bahamy či Umelec, čo vyvolalo u publika nadšenie.
V texte skvelého Pesimistu, ktorého posolstvo so silným východniarskym prízvukom deklamuje do svojho mikrofónu gitarista Dano Hurtuk, sa prejavuje majstrovstvo kapely spočívajúce v nadhľade a irónii. "Áááááá, aj kľúčik sa mi zlámal, úhmmm, aj lístok som strátil, áaa, platňa sa mi zrysála (...) všetci do mňa stále iba drgáju (...) to nemá význam toto... to je... sa neoplatí nič, ja som už z toho spučény či čo... to je zbytočné náááčo to nemá význam." Preexponovaný nárek, dokreslený kvázi dramatickou hudbou pôsobí presne opačne, ako by si kdeaký životný pesimista želal. I my pôsobíme takto komicky, keď sa neustále sťažujeme?
Koncert v plnom prúde a dobrej atmosfére pokračuje ďalšími hitovkami. Keď Ľubo Burgr na svojom synťáku, položenom na starom plechovom sude namiesto stojana, zahrá úvodný motív skladby Za naším blokom, otočí sa na mňa Prešovčanka Zuzana, s ktorou sedím pri inom plechovom sude slúžiacom ako stolík na pivo a prehlási: "Toto je moja mladosť...". Koncert ale nebol zďaleka len o spomínaní a to vďaka nadčasovým obsahom. A tak, keď v čase popularity omaľovávania Monetov zaznie pesnička Umelec so silne ironickým textom "ten umelec, čo to maľoval, mal veľmi jemnú ruku a vycibrený vkus, svedčia o tom ťahy štetcom a tie odvážne farby, hlavne zelená...", má človek pocit, že počúva čerstvú a originálnu novinku. Vydarený koncert zakončil publikom vyžiadaný prídavok v podobe skladby Danielov sen pre všetkých milovníkov prírody no zároveň alergikov...
Je škoda, že Ali Ibn Rachid posledných pätnásť rokov neprišli so žiadnom novým počinom. Nech nám je malou náplasťou aspoň knižka piesňových textov s akordami s názvom Za naším blokom, ktorú pred pár rokmi vydal Kali Bagala.
Přicházíme z demokratické krajiny
Týmito mrazivými slovami uviedol Petr Marek koncert skupiny Midi Lidi. Kapela sa objavila na scéne v roku 2006, keď debutovala kritikou pozitívne prijatým albumom Čekání na robota. Jadro svojrázneho hudobného zoskupenia tvoria od počiatku Petr Marek (gitara, klávesy, spev), Prokop Holoubek (gitara, klávesy, spev) a Tomáš Kelar (bicie, spev). Trojica vychádza z estetiky synthpopových kapiel zo začiatku deväťdesiatych rokov, čo, aspoň pre mňa, neznelo práve lákavo. No po prvých skladbách som musel uznať ich hudobnú kvalitu a profesionalitu danú veľkým osobným nasadením, invenciou a skúsenosťami získanými častým koncertovaním po celom svete.
Energický nástup, premyslená choreografia či zmysel pre gradáciu koncertného vystúpenia vysvetľujú fakt, že o Midi Lidi je aj napriek českým textom stále záujem aj v zahraničí. Kapela navyše posunula obsahové hranice žánru, pre ktorý je typický tanečný rytmus a pozitívna energia, hneď vo svojich počiatkoch, keď zložila swingujúci elektronický soundtrack k filmu Protektor (2009), mapujúcemu temné obdobie druhej svetovej vojny a Protektorátu.
Na koncerte v Pink Whale hrali najmä skladby zo svojich dvoch posledných albumov Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád a Heal The World, konečně!, ktoré vyšli vcelku originálne v jednodňovom odstupe v roku 2021. Zvlášť zaujímavá je druhá menovaná platňa, ktorá sa venuje aktuálnej spoločenskej situácii plnej názorovej polarizácie a negativity. "Jestli chceš tamtěm ráj a tamtěm drát, tamtěm přát a na tamty řvát, chceš tamtěm brát a tamtěm hlad? Chceš se za tamty rvát a tamtěm lhát? (...) tak nejsi kamarád," triafa Petr Marek do čierneho v skladbe Beran a to všetko v neodolateľne chytľavých tanečných rytmoch.
Keď znie "A nevím jestli suicide / a nebo koukat na Live Aid / a vykašlat se na white pride?", publikom je už dávno vo vare. Koncert graduje a zdá sa, že náladu už nemožno nikam posunúť. Omyl. Keď si kapela zažiada tmu, vlastne malú "takú tmyčku", všetci očakávajú zvoľnenie tempa. Vtedy zaznie na basgitare motív skladby She's Lost Control od post-punkových velikánov Joy Division podporený energickými bicími a koncert sa dostáva k svojmu vrcholu. Milým prekvapením je následná prerábka skladby Kúp mi knihu od Miroslava Žbirku ako pocta hudobníkovi a jeho elektronicko-klávesovému obdobiu tvorby.
Koncert sa blíži k záveru a nastáva predstavovanie kapely, čo žiaľ patrí k slabším článkom vystúpenia. Peťo, Prokop, Tom a Margareta (členka kapely Markéta Lisá sa nemohla zúčastniť bratislavského koncertu pozn. aut.) a to všetko v hudobnom motíve hitu Macarena. Ako vtip sa to dá prijať, i tak by som na strane kapely takéto predstavovanie zvážil – sú hity, ktoré človek chce dostať z hlavy, no obsedantno-kompulzívne sa vracajú. Buďte k nám poniektorým milosrdní. Celkový dojem z vystúpenia Midi Lidi to ale nijak nepokazilo. Ak si chcete zatancovať a vypočuť inteligentný tanečný pop s undergroundovými presahmi, niet lepšej kapely.
Bratislavský koncert splnil očakávania a vydarila sa aj zvolená dramaturgia. Spojenie vtipných, no melancholických Ali Ibn Rachid s energickými a pozitívnymi, no textovo inteligentnými Midi Lidi vytvorili atmosféru, z ktorej človek mohol niečo zobrať aj do panujúceho nečasu a napätých spoločenských vzťahov tam vonku. Ja som si časť tej energie odniesol a rád upotrebím v hektickom predvianočnom čase.
Autor: Peter Grznár
Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.