"A bolo to všetko o energii... surovej a čistej, a v mnohých ohľadoch stále je." Takto charakterizoval svoje hudobné počiatky i súčasnosť Mats Gustafsson, líder švédskeho experimentálneho tria Fire!, ktorého vystúpenie a zároveň slovenskú premiéru sme minulý štvrtok (13.3.) mohli zažiť v priestore súčasnej kultúry A4).

Treba dodať, že energia neplynula iba od hudobníkov k návštevníkom, ale obojsmerne. O to sa hneď v úvode svojho koncertu postaral Bratislavský improvizačný orchester, ktorý dokázal publikum nadchnúť pre svoju alchymistickú dielňu, produkujúcu prekvapenia pre všetkých bez rozdielu.

Hľadanie a nachádzanie v reálnom čase

Aj takto by sa dala charakterizovať tvorba voľného zoskupenia hudobníkov, ktoré bolo na koncerte zastúpené desiatimi hráčmi kombinujúcimi vokály s hrou na rôznych akustických a elektroakustických nástrojoch ako piano, saxofón, bicie, gitary, ale i rôznych "nenástrojoch". Ich improvizácia nebola postavená na silných a zapamätateľných hudobných témach, ale skôr na dialógu a vzájomnej pozornosti, vďaka ktorej intuitívne reagovali na vývoj situácie.

Fragmenty hudobných motívov, drobné nápady, či náhle sa zjaviaci rytmus tvorili základ pre gradujúcu výmenu hráčov, vedúcu k výbuchom uvoľnenej energie za asistencie energických bicích a hlukového potenciálu elektronickej časti ansáblu. Po týchto sopečných erupciách dochádza opäť k uvoľneniu. Uprostred koncertu to trefne symbolizuje nafúknutý balónik, z ktorého pred mikrofónom vokalistka kvílivo popúšťa vzduch, aby ten vzápätí vyletel a zbavený potenciálu spľasnuto klesol do minulosti.

Lávové prúdy postupne tuhnú a hudba sa dostáva do intímnejších polôh, preskúmavajúc ďalšiu, ešte neobjavenú hudobnú krajinu. Hráčom sa zároveň zaujímavo darilo vytváranú hudobnú hmotu v reálnom čase a tvorivo modulovať prostredníctvom rôznych oscilátorov, loopov a elektronických krabičiek. Pre nepoučeného poslucháča môže tento prístup pôsobiť chaoticky a dezintegrujúco, ale len do času, kým neprijme základné pravidlo hry. Tým je spomenutá pozornosť, ktorá poslucháča vtiahne do diania a umožní mu – ak vynaloží istú námahu – obzrieť si práve objavené hudobné scenérie medzi prvými.

Bratislavský improvizačný orchester v A4 Zdroj: Peter Grznar

Vytváranie vlastného jazyka nikdy nekončí

Tvorba skladateľa a saxofonistu Matsa Gustafssona, lídra a spoluhráča množstva rôznych hudobných projektov, je inšpiratívna už niekoľko dekád. Do A4 zavítal už niekoľkokrát, tentoraz premiérovo s free jazzovým projektom Fire!, v ktorom hrá v triu spolu Johanom Berthlingom (basgitara) a Andreasom Werlinom (bicie).

Úsporná zostava nastúpila na scénu bez nejakých zvláštnych efektov v tlmenom osvetlení s porciami umelej hmly. Istý minimalizmus je typický aj pre hudobnú stránku ich vystúpenia, o čom sa možno presvedčiť hneď v úvodnej skladbe The Dark Inside Of Cabbage z ich posledného albumu Testament (2024). Na kosť okresaná, až kraut-rockovo poňatá rytmika s basovou linkou tvorenou pár tónmi vytvorila základ pre pomalé a ťahavé repliky Gustafssonovho barytónsaxofónu, okorenené prekvapivými a expresívnym výpadmi saxofónu.

Na hypnoticko repetitívnej hre na basgitare je založená aj ďalšia skladba z vyššie uvedeného albumu s názvom Work Song For A Scattered Past. V priebehu večera dostáva stále väčší priestor aj Andreas Werlin za bicími, ktorý graduje vystúpenie tria energickými sólami. Gustafsson počas celého koncertu pracuje s rôznymi farbami a zdanlivo nemožnými zvukovými polohami svojho nástroja a aby hru ozvláštnil, na pomoc si miestami berie aj zobcovú flautu, či dokonca malú fúkaciu harmoniku. S farbou svojho nástroja pracuje aj Werlin, ktorý v niektorých momentoch používa zvláštne, na konci rozšírené paličky dodávajúce jeho bicej súprave zvuk všakovakých exotických perkusií.

I keď hudba Fire! v zásade s rockovo poňatým základom zdanlivo úplne nekorešponduje s neviazaným a voľným prístupom Bratislavského improvizačného orchestra, dramaturgia je odhadnutá veľmi dobre. Oba projekty totiž spája improvizačné hľadačstvo, ako aj zmysel pre výraznú gradáciu a energické momenty. A hľadanie jednoducho patrí k tvorbe. Ako v jednom rozhovore povedal Mats Gustafsson: "Vytváranie vlastného jazyka je úžasná cesta. Budovať ho, učiť sa a skúmať je nikdy nekončiaci proces."

Fire! v A4, 13.3.2025 Zdroj: Peter Grznar

Autor: Peter Grznár