Prvá dáma popového experimentu v sobotu v pražskej O2 Aréne namiešala výber zo svojich posledných albumov Utopia a Fossora. Vidieť a počuť, ako v pozadí jej vesmírneho vokálu súznie unikátna nástrojová kombinácia na čele s flautovými melódiami a futuristickými projekciami, bolo absolútnou katarziou.

Björk svoj koncert začala na minútu presne a bez akejkoľvek predkapely skladbou The Gate z nahrávky Utopia (2017). Fanúšikom dobiehajúcim na svoje miesta pritom odhalila monštroóznu scénu vrátane reverbovej komory a nevšedných elektronických rytmických nástrojov či syntetizátorov najneobyčajnejších dĺžok a šírok. Ona sama sa divákom predstavila v obligátnom extravagantnom outfite – majestátnych zlatých šatách trochu pripomínajúcich kimono, a s členitou maskou zakrývajúcou tretinu tváre.

Björk v Prahe, 16.9.2023 Zdroj: Santiago Felipe

PR informácie o konceptuálne postavenej šou Cornucopia avizovali s bohatým predstihom fakt, že nadšenci starších skladieb si na svoje pravdepodobne neprídu, a to ani napriek tomu, že sólová prvotina Björk s názvom Debut len nedávno oslávila 30. narodeniny. Odvtedy sa však najúspešnejší islandský hudobný export významne posunul, a tak jediné, čo divákom pripomenulo zrod sólovej Björk, bola skladba Venus as a Boy podaná s minimalistickou gráciou – kombináciou speváčkinho vokálu a ľahkého podmazu osamotenej flauty.

Flutes rock!

57-ročná speváčka medzi skladbami nerozprávala takmer vôbec, v závere len poďakovala roztomilo zaspievaným českým "děkujií" a s pokorou jej vlastnou predstavila divákom kapelu vrátane harfistky Katie Buckley, výberu z islandského speváckeho zboru Hamrahlid (v ktorom Björk niekedy sama pôsobila) a producenta Bergura Thorissona.

Samostatnú zmienku si zaslúži taktiež islandský septet Viibra, ktorý plnil väčšinu koncertu melódiami na pozadí kontinuálnych choreografií, a ani samotná Björk, ktorá k flautovému zvuku od albumu Utopia výrazne inklinuje, sa v závere nezdržala poznámky "Flutes rock"! Po nádherne zimomriavkovom prevedení skladby Isobel by jej v tomto vyhlásení mohol len sotva niekto oponovať.

Manu Delago s Björk v Prahe, 16.9.2023 Zdroj: Santiago Felipe

Ďalším neopomenuteľným prítomným inštrumentalistom bol Manu Delago (Cinematic Orchestra, Ólafur Arnalds) dohliadajúci na futuristicky vyzerajúcu rytmickú nástrojovú sekciu. V Česku relatívne často vystupujúci hudobník sa dokonca počas skladby Blissing Me postavil za unikátne naefektované akvárium, kde využil ako nástroj vodu a v nej plávajúce lopty ako perkusné nástroje. 

Obdobnými jedinečnými výjavmi bolo prepletené celé 90 minút trvajúce vystúpenie. Významnú úlohu v celkovom dojme zohrala aj prakticky ničím nelimitovaná projekcia. Okrem obrazoviek umiestnených na oboch stranách scény sa rozliehala aj v pozadí scény aj pred ňou, na špeciálnych transparentných závesoch.

Björk v Prahe, 16.9.2023 Zdroj: Santiago Felipe

Kto iný, ak nie Björk?

V závere koncertu k divákom prehovorila tvár Grety Thunberg apelujúca na súčasný disbalanc ekonomického rastu a udržateľnosti a na ekologické pokrytectvo politických elít. Aj keď vážny statement mladučkej švédskej aktivistky vytrhol divákov zo zasnenej atmosféry, v kontexte tvorby aj dlhodobej aktivity Björk pôsobil veľmi k veci a prirodzene. Speváčka sa neustále venuje prírodným témam, či už ide o flóru, faunu alebo v prípade posledného albumu Fossora (2022) dokonca o huby. Na domácom Islande sa angažuje napríklad v boji proti poslednej tam fungujúcej veľrybárskej spoločnosti. Apelovanie na ekologickú udržateľnosť je v konečnom dôsledku to najmenej, čo môžu umelci s veľkým vplyvom na masy v súčasnej dobe robiť. Svetové halové turné napokon tiež nepatrí k záležitostiam s nulovou uhlíkovou stopou.

Šou Cornucopia je fascinujúcou sondou do sveta, v ktorom popri sebe v symbióze žijú muži a ženy v nedotknutej prírode, a kde Chat GPT má už svoje plné vedomie vrátane tela a aktívne sa stará o prosperitu ľudstva a jeho okolia. Melodické kompozície naživo pôsobili nadpozemsky a fungovali dokonca ešte omnoho viac ako v nahrávkach. Party, v ktorých sa hudba menila v abstraktný sonický chaos, kompenzovali kulisy, tance a transcendentálne projekcie. Björk v Prahe predviedla fenomenálne hudobné divadlo. Škoda len, že netrvalo dlhšie. 

Autor: Matej Kráľ

Súvisiaci interpreti: Björk