Festivalu Viva Musica! sa podaril jedinečný úlovok. Huslista svetového formátu Gidon Kremer nám spolu so svojím jubilujúcim telesom Kremerata Baltica v nedeľu večer ukázal, prečo je už takmer 60 rokov považovaný za unikátneho umelca a virtuóza.

Vďaka precíznej dramaturgii nezvykne festival Viva Musica! trpieť problémami s návštevnosťou a nie je to inak ani pri programe jeho už 19. ročníka. Sála Veľkého štúdia Slovenského rozhlasu bola už niekoľko dní pred konaním koncertu Gidona Kremera vypredaná.

Keď sa na pódiu objavil tento 76-ročný a na pohľad už trochu vetchý muž so silným osudom, zožal niekoľkominútové ovácie. Jeho životopis je totiž čítanie si jednej fascinujúcej informácie za druhou a je skutočnou legendou medzi interpretmi klasickej hudby. Pôvodom Lotyš, žijúci už desaťročia v Nemecku, ktorého otec prežil holokaust, už ako tínedžer vyhrával jednu svetovú husľovú súťaž za druhou. Dnes má precestované takmer všetky významné svetové pódiá a jeho diskografia ako interpreta či dirigenta je rátaná na desiatky nahrávok. Znalcov určite zaujme, že vlastní husle Guarneri del Gesù z roku 1730 a ex Baron von Feilitzsch Stradivarius od Stradivariho z roku 1734, pričom v súčasnosti hrá na husliach Nicola Amati z roku 1641.

Gidon Kremer a Kremerata Baltica, Viva Musica! Zdroj: Zdenko Hanout - Viva Musica!

Bratislavu navštívil s telesom, ktoré bolo sformované na jeho vlastný podnet. Kremerata Baltica už 25 rokov združuje prevažne mladých a perspektívnych hudobníkov z pobaltských krajín. Zohraté a vyzreté teleso sa hudobne obhájilo aj v tých častiach programu, ktoré odohralo bez samotného maestra.

Koncert otvoril Haydnov Koncert pre husle, klavír a sláčikový orchester, ktorý bol nádherným úvodným gestom. Ľahký, príjemný, ale zároveň už tu sa ukázala svetovosť sálajúca z pódia. Naoko ľahká téma bola skúškou technickej vyspelosti telesa. Následné Ligetiho Sláčikové kvarteto č. 1 s podtitulom "Métamorphoses nocturnes" (v úprave pre sláčikový orchester), už vyzvalo každého emocionalitu a vnútorné rozpoloženie na dramatickejší dialóg. Nádherný, silný a drásavý bod programu a pocity, že ako divák ste súčasťou jedinečného pozemského momentu.

Koncert bol rozdelený do dvoch rovnomerných častí a keď sa po 15-minútovej prestávke sálou začali niesť kompozície rôznych autorov a autoriek (Raminta Šerkšnytė, Georgijs Osokins, Victor Kissine, Alexander Raskatov a Leonid Desjatnikov) s názvom Eine (andere) Winterreise (v preklade Jedna (iná) Zimná cesta), ktoré vznikli pri príležitosti osláv založenia súboru Kremerata Baltica, bolo to opäť o niečom inom. Vznik tohto diela inšpiroval rovnomenný Schubertov piesňový cyklus a ide o mozaiku kratších skladieb Zimnej cesty, ktoré boli prerušované fragmentmi zo Schubertovho diela Päť menuetov a šesť trií D.89 v úprave pre sláčikový orchester.

Gidon Kremer a Kremerata Baltica, Viva Musica! Zdroj: Zdenko Hanout - Viva Musica!

Vždy, keď sa na pódiu objavil Gidon Kremer, so subtílnosťou svojho prejavu, neomylným ovládaním nástroja a skutočne jedinečným tónom, odlišným od zvyšku telesa, bolo publikum doslova uhranuté. K publiku prehovoril v podstate len jediný raz, a to počas prídavku, keď sa jednovetne poďakoval a svojím veľmi príjemným hlasom uviedol filmovú hudbu z japonského filmu When I fall in love (2005).

Krásnou bodkou za celým večerom bolo následné podanie si ruky hviezdy večera s každým zo svojho súboru a následné úprimné objatia sa mladých ľudí medzi sebou. Publikum v Slovenskom rozhlase to všetko sledovalo neustále tlieskajúc s vedomím toho, že bolo súčasťou vysoko profesionálneho a zároveň magického zážitku.

Program koncertu:

  • Haydn: Koncert pre husle, klavír a orchester č. 6 F dur 
  • Ligeti: Sláčikové kvarteto č. 1 "Métamorphoses nocturnes"
    (úprava pre sláčikový orchester: András Keller)
     
  • Eine (andere) Winterreise / Jedna (iná) Zimná cesta
    – cyklus skladieb inšpirovaných piesňovým cyklom Zimná cesta Franza Schuberta, iniciovaný Gidonom Kremerom pri príležitosti 25. výročia založenia súboru Kremerata Baltica
  • Šerkšnytė: Winternacht pre husle a sláčikový orchester
  • Raskatov: Schubert Idillio pre husle, perkusie a sláčikový orchester
  • Kissine: Frühlingstraum pre husle a sláčikový orchester
  • Osokins: Auf dem Flusse pre husle a sláčikový orchester
  • Desyatnikov: Wie der (alte) Leiermann… pre husle a sláčikový orchester

Medzi jednotlivými skladbami zazneli fragmenty zo Schubertovho diela Päť menuetov a šesť trií D.89 v úprave pre sláčikový orchester.

Autor: Michal Húska