Budapeštiansky Sziget si má za sebou svoje úctyhodné tridsiate pokračovanie, ktoré prinieslo mnoho silných momentov, ale aj naplno odkrylo neľahkú situáciu vo festivalovom odvetví. Aj keď mená ako Kylie Minoque, Martin Garrix, Sam Smith alebo Fred Again.. vytvorili miestami až elektrizujúcu atmosféru, ktorá vybíjala poistky nielen návštevníkom, celkovú kapacitu najväčšieho stredoeurópskeho festivalu vypredať nedokázali. Sziget 2024 však svojím pestrým multižánrovým programom presvedčil, že je stále výbornou voľbou aj pre mnohých Slovákov.

Ostrov slobody v srdci Budapešti ponúka už dlhodobo viac, než len zopár silných mien v lineupe. Pri pobyte na viac dní si to isto všimne každý návštevník najmä na službách a rozsiahlosti nehudobného programu, ktorý počas dňa dodá energiu či inšpiráciu. Okrem všetkých druhov umenia je tú množstvo aktivít od adrenalínových športov cez tanečné workshopy, prednášky rôzneho druhu, spoločné ranné cvičenia či oddych na pláži, počas ktorého takisto môžete zažiť špeciálne umelecké performancie.

V prípade návštevníkov vyhľadávajúcich konkrétne mená v programe sa už dostávame k jednoznačnejším výsledkom (jednodňové vstupenky) a veľmi silnej konkurencii, kde mnohé festivaly (a najmä tie, ktoré sú mimo biznisovo orientovaných festivalových sietí) zväčša ťahajú za kratší koniec, a nie vždy je to len otázka peňazí. Keď sa v rovnakom čase sa koná viacero festivalov nielen v našom regióne, tlak na organizátorov pri zostavovaní lineupu je ešte väčší. Napriek neľahkej situácii sa im podarilo prilákať v priemere 60- až 70-tisíc denne, pričom najsilnejšie dni boli sobota (headliner Martin Garrix) a pondelkový záver festivalu (Skrillex, Fred Again..).

Otázkou je, ako sa so všeobecným nedostatkom áčkových hudobných hviezd, ktoré by naplnili očakávania návštevníkov pri tak veľkom festivale, akým je Sziget, vysporiadať? Cestou, akou sa už pred mnohými rokmi vydal (podobne ako aj náš Pohoda festival), by sa mohla podariť istá vyváženosť medzi udržateľným vstupným, kvalitnými umelcami a pestrosťou celkového programu, podčiarknutá službami, ktoré fanúšikom doprajú istú dávku komfortu. Návštevníci tak vezmú možno do úvahy celkovú hodnotu, akú dostanú, namiesto jedného veľkého mena.

Sziget 2024 Zdroj: Sziget festival

Do reportáže sa mi podarilo pripraviť iba zlomok z toho, čo sa na ostrove dialo, a dokonca ani nie všetko, čo by som chcel, pretože to bolo fyzicky nemožné stihnúť. Také sú však festivaly. Program si každý skladá podľa seba a desať ľudí vám vymenuje iných obľúbených umelcov alebo silných momentov. Toto sú tie moje.

Fanúšičky na prvom mieste

Tom Odell sa na ostrove slobody teší čoraz väčšej popularite a po vystúpeniach v rokoch 2017 a 2019 sa tento rok vrátil, aby predstavil svoj nový štúdiový album Black Friday (2024). Vedeli ste, že Toma objavila Lily Allen? Tá bola taká unesená, keď ho počula spievať v Londýne naživo, že mu hneď vybavila nahrávaciu zmluvu, a zvyšok je už len história. Unesené boli aj mnohé Szigeťanky, ktoré si ho nenechali ujsť. Spevák ich strhol svojou energiou od prvých sekúnd, otváracím gestom bolo odhodenie stoličky od piana slušných pár metrov smerom k muzikantom. Kontrastne vyznel aj jednoduchý dizajn pódia s bielou plachtou, fokus teda smeroval iba na hudobníkov a Toma.

Je zaujímavé, že asi aj vďaka Tik Toku, kde sa jeho prelomový hit Another Love z albumu Long Way Down (2013) po vyše dekáde dostal medzi súčasné trendy, jeho cieľová skupina na koncertoch stále mladne. Tom si však svojich fanúšikov váži a venoval im patričnú pozornosť aj pri návšteve davu, kde niektorým spieval doslova v náručí. Práve táto skladba tak bola počas otváracieho večera Szigetu (7.8.), rovnako ako o pár dní neskôr na Grape festivale, vrcholom jeho vystúpenia. 

Na hlavnom pódiu v stredu vystúpil aj Austrálčan Fisher, ktorý všetkých presvedčil, že čas na oddych nebude potrebný a spolu s ním sme pretancovali celú hodinu. Jeho energická selekcia bola mimoriadne príjemným prekvapením a svoj set zakončil hitom Losing It, ktorý kraľoval mnohým tanečným rebríčkom, a dokonca si vyslúžil nomináciu na Grammy. Rozdiel oproti minulým ročníkomm bol, že aj po tomto vystúpení sa v dave našlo dosť miesta v predných radách. Tie najlepšie už okupovali najskalnejší fanúšikovia, ktorí vydržali v dave aj viac ako tri hodiny, no nebolo ich toľko ako napríklad v prípade Robbieho Williamsa či iných hviezd otváracieho večera.

V rozhovorov bolo neskôr často počuť, že mladšia generácia si podľa mena na 56-ročnú Kylie Minogue ani hneď nespomenula. To sa zmenilo až po dvoch-troch známych skladbách, kedy bol už celý priestor hlavného pódia slušne zaplnený a cesta časom mohla začať. Speváčka otvorila šou singlom Tension z jej ostatného, v poradí už šestnásteho rovnomenného albumu (2023). Zaujímavosťou je, že Kylie pôvodne chcela nahrať album v duchu 80. rokov, čo však neskôr vymenila za sviežu kombináciu elektronických tanečných žánrov ako synth-pop, disco, funk, R&B, dancepop a EDM. Ocenili to aj kritici, ktorí vyzdvihli najmä kvalitu nahrávok a jej celkové nasadenie naprieč celým albumom.

Na koncerte to nevyzeralo inak. Celkovo 18 skladieb v dvoch dejstvách pretkaných tanečnými prvkami, kvalitnou kapelou a vokalistkami, vtiahlo dav do deja za pár chvíľ už pri hitoch ako Come Into My World, In Your Eyes či Get Outta My Way. Kým tanečné choreografie zvládla s neuveriteľnou ľahkosťou a energiou, bolo citeľné, že hlasivky už stopercentné nie sú. Vďaka trojici vokalistiek, ktoré ju v refrénoch podporili, si však nemusela pomáhať playbackom a celá šou pôsobila autenticky a prirodzene.

Nezabudnuteľný zážitok si odniesla fanúšička, ktorú Kylie na základe jej transparentu pozvala na pódium, alebo na záver aj viacerí v dave, s ktorými sa podelila o ruže, ktoré dostala. Počas vystúpenia zazneli všetky legendárne hity ako Red Blooded Woman, Spinning Around, Can't Get You Out of My Head alebo Love at First Sight. Produkčne vynikajúco pripravená šou s obrovskou disko guľou nemohla lepšie uzavrieť úvodný deň na hlavnom pódiu.

Nadupaný večer alebo bez teleportu to nedáte

Ak by sa niekomu zdalo, že po headline šou hlavného pódia zábava na festivale končí, bol by to veľký omyl. Našu nočnú púť odštartoval úkaz menom Marc Rebillet. Tento americký producent a Youtuber začal hrať na piane už od svojich piatich rokov, no k hudbe sa profesionálne dostal až v roku 2016, kedy sa prvýkrát objavil na Youtube so svojím špecifickým prejavom. Virálnymi sa jeho DIY videá stali najmä počas pandémie a dnes na veľkých pódiách predvádza živelnú a súčasne produkčne vysoko kvalitnú improvizačnú šou, ktorú predvádza tak, ako to na videách robí vo svojej spálni alebo hotelových izbách – oblečený väčšinou v župane alebo iba v boxerkách, prípadne doplnených o podprsenku, ktorá k nemu priletí z pódia.

Jeho nespútanosť a hudobné umenie založené na loopovaní svojho hlasu a hudobných slučiek prevažne v rytmoch house, disco, alebo experimentálnej elektroniky boli na Szigete odsúdené na úspech. Na obrovskom zvuku sprevádzanom vtipnými old school vizuálmi to bol top zážitok. Marc má síce na konte tri štúdiové albumy, ale ako sám hovorí: "Moje vystúpenia sú interaktívne a takmer úplne improvizované s veľmi malým množstvom materiálu, ktorý by sa opakoval z koncertu na koncert." Súčasťou jeho šou sú aj výlety do davu a interakcia, ktorú následne využíva aj v samotnej tvorbe na pódiu. A šou môžu fanúšikovia ovplyvniť napríklad aj transparentom. Jedna z návštevníčok na tom svojom tvrdila, že vie twerkovať, tak Rebillet pozval na pódium všetkých, ktorí mali podobné ambície (aj keď nie všetci odvážlivci vedeli, čo vlastne slovo twerk znamená). V každom prípade to bola veľká šou a ľudia boli vo vytržení. Sám som mal z Marcovej energie a nasadenia adrenalín vysoko ešte pár minút po opustení stanu.

Marc Rebillet, Sziget 2024 Zdroj: Denisa Kuzmiaková

Neskôr nasledoval presun cez polovicu ostrova k Party Aréne, kde mal v prvý večer patronát obľúbený koncept hudobných parties s názvom Elrow, zo Szigetu už dobre známy z roku 2018. V skratke ide o párty, kde vás okrem prvotriednych dídžejov doslova pohltí aj dizajn samotného pódia, rôzne dekorácie, efekty a konfety – veľa konfiet všade. Atmoška výborná, už len si vybrať obľúbeného dídžeja. Nás zlákal Dominic Matheson alias Dom Dolla. Tomuto austrálskemu dídžejovi a producentovi house music ide karta, a tak sme sa chceli presvedčiť na vlastnej koži, či ten hype okolo neho stojí za to. Keď teda odrátame všetky dekorácie, konfety a efekty, tak nás veľmi nepresvedčil, možno nabudúce. Za kratší koniec ťahal žiaľ Fakear, ktorý by si namiesto pláže pokojne zaslúžil aj lepší priestor, stihneme ho tak možno nabudúce.

Fenomén menom Azahriah

Chcete vedieť, čo je aktuálne trendy v Maďarsku? Poznáte ich ikonu generácie Z? Ak nie, tak vám to odporúčam rýchlo napraviť. Azahriah, vlastným menom Attila Baukó (22), je úspešným príbehom muzikanta 21. storočia. V máji tohto roka vypredal tri dni po sebe Puskás Arénu s kapacitou viac ako 67-tisíc miest. Od detstva hrá na gitaru, hudbu začal skladať od roku 2017 a v roku 2019 vydal svoje prvé skladby. Dosť bolo pekne vyzerajúcich viet, samozrejme som si jeho tvorbu vypočul už vopred, a hovoril som si, som zvedavý na tento talent (aj keď po maďarsky nerozumiem). Kontakt s realitou bol veľmi príjemný. Jeho farba hlasu, ľahkosť, s akou spieva či rapuje, je niečo naozaj výnimočné.

Zároveň nemalé očakávania premietol aj do skvelej produkcie vystúpenia, šesťčlennej kapely a efektov. Na to, že má iba 22 rokov, bolo vystúpenie na vysokej európskej úrovni. Až po polovici koncertu som začal tušiť, v čom tkvie tento úspech, pretože v dave ani z ďaleka nebola len generácia Z. Aj napriek jazykovej bariére vedel preniesť emóciu v každej skladbe. Podmanivou je jeho multižánrová pestrosť, ktorú vie šikovne zakomponovať do skladieb. Melancholické balady šmrncnuté s reggae, popové motívy s nádhernými rockovými gitarovými riffmi, hip-hopom či elektronikou, a jedna skladba pripomínala pop rock s prvkami ľudovky á la IMT Smile.

V takomto širokom spektre skladieb podporenom výrazným emotívnym vokálom si každý našiel niečo pre seba. V jeho hudbe sa čiastočne nájdu mnohé generácie. Setlist obsahoval 19 skladieb. V niektorých si zavolal aj hostí ako Desh, s ktorým nedávno prestal spolupracovať. Ich komunikácia na pódiu tomu aj nasvedčovala, ale zvládli to profesionálne. V skladbe Rampapapam sa predviedli spolu s raperom Young Fly. Z najznámejších skladieb odzneli aj four moods, casa de papel, 3korty, Habibi a ďalšie. Je to hudobný zážitok a aj napriek tomu, že nerozumiete maďarsky, na Uprisingu, kde vystúpi už tento víkend, si jeho šou určite nenechajte ujsť. Maďarsko väčšiu hviezdu s tak silným medzinárodným potenciálom dlho nemalo a asi tak skoro mať ani nebude.

Ťažko skúšaná Karin Ann

Zoznam slovenských interpretov sa tento rok ustálil na troch menách. Stálica Szigetu Denes Toth (o ktorom sme písali minulý rok) producent Blame Your Genes a Karin Ann. Stihnúť sa mi žiaľ podarilo len vystúpenie poslednej menovanej na menšej scéne nazvanej Jukebox. Tento stage dostal nie veľmi šťastné umiestnenie medzi ostatnými barovými párty miestami v blízkom okolí, preto bolo už od začiatku počuť presluchy z okolitých "diskoték". Všimnúť sa to dalo už počas zvukovej skúšky, ktorá tiež nešla celkom podľa plánu. Viac ako 15 minút po plánovanom začiatku ešte muzikanti ladili posledné detaily. Ale nakoniec sa ani tak celkom nedoladili. Po stovkách koncertov, ktoré som mal možnosť počuť, musím žiaľ povedať, že pán zvukár nemal svoj deň. Ešte aj počas prvých skladieb boli basové linky tak prebudené, že to bolo nepríjemné na počúvanie.

Speváčka a jej kapela však nepríjemnú situáciu zvládli mimoriadne profesionálne. Karin Ann prišla na Sziget s debutovým albumom through the telescope, v ktorom rozoberá témy identity, duševného zdravia a lásky v pestrej fúzii žánrov od amerického folku cez klasický rock až po vplyv elektroniky a gothic disca.

Speváčke sa na Szigete páčilo, ako nám prezradila po vystúpení: "Bolo super mať možnosť byť súčasťou takéhoto legendárneho festivalu." Zároveň stihla ešte pred vystúpením aj nasať atmosféru ostrova. "Bolo to ako vstúpenie do úplne iného sveta. Videli sme s kapelou napríklad robotické dinosaury, ktoré sa pohybovali medzi ľuďmi, čo bolo veľmi zaujímavé." Talentovanú Slovenku prišlo podporiť niekoľko desiatok krajanov aj náhodných poslucháčov, ktorých jej jedinečná tvorba napriek nie ideálnym zvukovým podmienkam oslovila. Ak by ste si ju aj vy chceli vychutnať naživo, už o pár dní vyráža s kapelou na európske turné, v rámci ktorého bude najbližšie k Slovensku 5. septembra vo Viedni a 6. septembra v Prahe. 

Po viacerých dňoch brázdenia ostrova slobody krížom-krážom a denným priemerom krokov nad 20-tisíc bol vítaným spestrením nehudobný program. Okrem pouličných umelcov či mobilných atrakcií bolo vo dne i v noci na výber viacero miest ponúkajúcich možnosti plnohodnotne tráviť čas a vidieť niečo výnimočné. Dlhoročným lákadlom sú cirkusové predstavenia v Cirque du Sziget alebo Travelling funfair zóna s milými lunaparkovými atrakciami.

Tradične veľmi obľúbeným miestom bol aj tento rok Magic Mirror stage venovaný dúhovej komunite. Tento priestor ponúkal od popoludnia do skorého rána rôznorodý program, v ktorom hviezdil po 23. hodine každý deň Bernie Dieter's Club Kabarett. Tu sa však bolo potrebné postaviť do radu aspoň pol hodinu pred začiatkom, inak ste sa dnu nedostali. Možno by stálo za zváženie zvýšenie kapacity, pretože mnoho ľudí vzdalo túto snahu, keď videli v rade stovky ľudí. Odmenou pre tých, ktorý si ho vystáli, však aj tento rok bolo elektrizujúce vystúpenie, ktoré by mohlo pokojne konkurovať hlavnému nehudobnému performance programu v cirkusovom šapitó. Nemecká kabaretná skupina rozvírila atmosféru od prvých momentov. Diváci miestami so zatajeným dychom sledovali vtipné vystúpenia plné dychberúcich cirkusových kúskov,  vzdušných akrobatických čísel alebo oheň chrliacich umelcov v tej najprovokujúcejšej a najveselšej forme.

Príjemnú atmosféru na hlavný stage priniesla v sobotu popoludní americká speváčka Bebe Rexha, ktorá má korene v Severnom Macedónsku. Je nielen úspešnou speváčkou s výrazným hlasovým fondom, ale aj uznávanou skladateľkou hitov pre iné hviezdy (napr. hit The Monster od Eminema a Rihanny). Na ostrov slobody sa poctivo pripravila a vzala so sebou aj zvodné tanečnice. Spolu predviedli energickú šou, plnú jej najväčších hitov ako Me, Myself & I alebo Hey Mama.

Speváčka počas koncertu vyhlásila aj tanečnú súťaž priamo na pódiu, pričom jej dvaja účastníci od Bebe získali aj osobné pozvanie do backstagu po vystúpení. V setliste nechýbali skladby Say My Name, Call You Mine alebo jej doposiaľ najznámejší hit I'm Good (Blue) s Davidom Guettom.

Párty, ktorá vybila poistky

Martin Garrix pozná ostrov slobody dosť dôverne a po rokoch 2015 a 2019 prišiel už tretíkrát ovládnuť hlavný stage Szigetu. Ako sa neskôr ukázalo, nie len ten. Obľúbenosť masových párty na hlavnom pódiu už overil čas. Organizátori sami priznali, že pred niekoľkými rokmi by bolo nepredstaviteľné, že by bol headlinerom festivalu dídžej a reprodukovaná hudba. Situácia aj doba sa však zmenila a festival sa už roky prispôsobuje celkom pochopiteľne hlasu fanúšikov.

Tentoraz však hlavné pódium overilo Martina Garrixa a jeho trpezlivosť. Samotná infraštruktúra prešla zmenou, pretože namiesto jednej vysokej FOH veže vznikli dve menšie, ktoré nebránili výhľadu ani z úplnej diaľky na stage. Možno aj preto zmizli menšie led steny v zadnej časti priestoru. Tie ani nechýbali, išlo najmä o posilnený zvuk, ktorý bol výborný. Takže headliner rozprúdil atmosféru na maximum, lasere svietia, ohne šľahajú a zrazu ticho. Tie ohromujúce chvíle sa z počiatku Martin snažil zachrániť milou interakciou s publikom, no po chvíľke to vzdal a čakal, čo sa bude diať. Po pár minútach s radosťou oznámil, že to funguje a zábava pokračuje, ale opäť nastal výpadok, a neskôr zase. Napokon však svoj set dohral so všetkou cťou a nepríjemný zážitok si vynahradil ako tajný špeciálny hosť v Party aréne po jednej hodine rannej, kde ako líder labelu STMPD potešil ďalšími hitmi z jeho produkcie.

Stúpajúca hviezda Becky Hill

Tridsaťročná rodáčka z Britských ostrovov Becky Hill si svoje vystúpenie na hlavnej scéne Szigetu od prvých chvíľ skutočne užívala a miestami z nej bolo cítiť dojatie z veľkého vystúpenia v srdci Budapešti. Aj tu sa však objavili menšie technické problémy. Začiatok koncertu sa kvôli nim posunul o pár minút, čo je na Szigete raritou. Aj počas vystúpenia si speváčka občas odbehla k zvukovej réžii, kvôli mikrofónu alebo odposluchom.

To ju však nerozhodilo a do vystúpenia dala maximum, pričom sprievodná sláčiková a dychová sekcia spolu s vokalistami dodala jej elektronickej hudbe ešte väčší náboj. V takto energickom tempe sa nieslo celé vystúpenie. Zazneli skladby ako Gecko (Overdrive), Disconnect (Chase and Status), Lose Control, Wish You Well, Piece of Me a na záver aj hymnická hitovka Remember. Osviežujúce vystúpenie talentovanej speváčky dodalo všetkým energiu počas rozpáleného popoludnia a o tejto speváčke ešte určite budeme počuť.

Ikonické vystúpenie Sama Smitha

Počas tohtoročnej tlačovej konferencie organizátori viackrát v odpovediach na otázky smerujúce k budúcnosti festivalu odpovedali, že "Sziget sa vždy bude držať svojich hodnôt".  Festival je podľa nich miestom, kde môžu všetci zabudnúť na obavy a strach, prípadne nespravodlivosť či diskrimináciu, ktorej bežne čelíme v okolitom svete, a kde sú láska a prijatie živou skúsenosťou.

Vystúpenie Sama Smitha ako headlinera nedeľného večera tieto slová iba potvrdzujú. Po nedávnom triumfe na Colours of Ostrava, prišiel aj Szigeťanom predstaviť šou Gloria the Tour, ktorá okrem skladieb zo štvrtého štúdiového albumu obsahovala pochopiteľne všetko najpodstatnejšie, čo kedy vydal. Predstavenie pozostáva z troch dejstiev s názvom Láska, Krása, Sex a obsahuje celkovo 22 skladieb. Už počas úvodných dvoch skladieb Stay with Me I'm Not the Only One bolo jasné, že toto bude nezabudnuteľný zážitok. 

Sam vo výbornej hlasovej kondícii, produkcia na najvyššej úrovni, všetko do detailov prepracované a vyladené tak, že by ste chybu hľadali len márne. Ak by si chcel predsa niekto "kopnúť" do extravagantnosti alebo provokatívnych choreografií či outfitov, tie len podčiarkli celkový umelecký zážitok. V prvom rade išlo o hudbu a tá bola brilantná aj vďaka muzikantom, vokalistom a speváckemu výkonu, ktorému nie je čo vytknúť.

V setliste nechýbala ani skladba Latch, ktorá v spolupráci s duom Disclosure katapultovala Sama do hudobného povedomia. Pri tejto skladbe odkázal publiku: "Je presne desať rokov od vydania prvého albumu, chcem sa poďakovať všetkým, ktorí boli so mnou od prvého dňa, zmenili ste mi život." Odvtedy má na konte viacero oceňovaných hitov, ktoré nechýbali aj v Budapešti. Spomenúť možno Dancing with a Stranger alebo Promises. Najsilnejším vizuálno-hudobným vrcholom bola záverečná skladba Unholy, ktorá nechala niektorých v nemom úžase.

Sam Smith, Sziget 2024 Zdroj: Sziget festival

Posledný festivalový deň už od začiatku patril trom menám. Bol to zároveň podľa organizátorov najlepšie predávajúcim sa dňom zo všetkých. Najväčšia párty na záver festivalu? Prečo nie?! Skrillex, Fred Again.. a Four Tet už majú čo-to spolu za sebou. Spomenúť možno ich legendárny spoločný set na záver festivalu Coachella v roku 2023 alebo vypredanú Madison Square Garden. Ich kolaborácia vyústila aj do Grammy oceneného singla Rumble. A tu bolo zaujímavé sledovať, ako tento track vnímajú a interpretujú obaja autori zvlášť. Rovnaké to teda nebolo. Spojiť sa ich v jednom vystúpení síce nepodarilo, ale k istým stretnutiam došlo. Poďme postupne.

Nekonečný zdroj energie

Ako prvý prišiel na rad Sonny John Moore známy ako Skrillex. V co-headliner slote sa mohol do sýtosti vyblázniť s jeho energickým arzenálom elektronických hitov. Prekvapivý úvod priniesol úryvok maďarskej piesne, ktorú rýchlo zmixoval do jeho vlastnoručne vyprodukovaných beatov. Celkový set bol unikátny, aj známe tracky z jeho produkcie zahral v iných prevedeniach alebo pridal sample, ktoré nikde inde nie je možné počuť.

Samozrejme, nechýbali zatiaľ nevydané tracky, ktoré by ste zbytočne niekde hľadali. To urobilo z tohto setu exkluzívny hudobno-tanečný zážitok. Spomínaný hit Rumble zaznel v úvodnej časti, pričom Skrillex jeho motívy a sample používal už pár trackov pred aj po samotnom odohraní skladby. Szigeťanská verzia obsahovala rozšírené slohy a sample od Flowdana. Explozívny track podporili ohne aj CO efekty a i samotný Sonny si išiel celý čas také nasadenie, že by mohol poháňať ako nevyčerpateľný zdroj energie nielen ostrov ale celé mesto.

Bezprostrednosť a čistý talent

Určite by stálo za to nahliadnuť do backstagu hlavného pódia, kde práve odohral svoj set Sonny a už sa chystal Fred Again.., zároveň sa už v spoločnom priestore nachádzal aj Four Tet. Revolut stage a hlavný stage majú totiž z logistických dôvodov prepojené zázemie. Organizátori tak na tlačovej konferencii odpovedali na otázku, prečo bolo potrebné z ľavej strany obchádzať tieto stage o uličku ďalej.

Frederick John Philip Gibson alias Fred Again.. je jedným z najžiadanejších mien súčasnosti. Hoci sa jeho kariéra naplno rozbehla až pred pár rokmi, 31-ročný producent, dídžej, multiinštrumentalista, spevák, textár a skladateľ v hudbe nie je žiadnym nováčikom. Vedeli ste napríklad, že spolu s Georgeom Ezrom napísal skladbu Shotgun alebo singel Solo s Clean Bandit? Dokonca produkoval a napísal skladby pre takmer celý album No.6 Collaborations Project (2019) Eda Sheerana. Bolo teda len otázkou času, kedy začne naplno budovať svoju sólo kariéru. Na Sziget prilákal najväčší dav tohto ročníka. Oprávnene. Z piatich doteraz vydaných albumov (a jedného prichádzajúceho v septembri) namiešal magickú kombináciu skladieb. Od ambientných citlivých balád, cez známe hity až k euforickému záveru ponúkol epickú výpravu do duše umelca. Miestami to vyzeralo na príjemnú skupinovú terapiu hudbou.

Z úvodu zazneli Kyle (i found you), Bleu (better with time), neskôr sa počas skladby Berwyn (all that i got is you) nenápadne presunul na vysunutú plošinu medzi dvomi zvukovými vežami, kde v srdci davu ponúkol tracky Jungle a Rumble. Tu možno porovnať Fredov prístup a rukopis na skladbe. Pri Skrillexovom prevedení dominovali silný flow a dôraz na hlasovú linku tracku, Fred zase uprednostnil skôr technické samplovanie originálnej verzie, pričom tiež pridal originálny vokálny sampel. Jeden track a dve úplne iné geniálne verzie. Samozrejme večer každým trackom gradoval a nechýbal ani (podľa Fredových slov) fanúšikmi najmilovanejší hit Marea (we've lost dancing).

V tejto euforickej nálade koncert vyvrcholil skladbami Marco (and everyone) a Delilah (pull me out of this) a veľkolepým ohňostrojom, ktorý len podčiarkol tento magický koncert. Nadšené reakcie z neho zaznievalo v dave počas celej noci a len potvrdzovali, že hudobníkovo skromné pôsobenie, bezprostrednosť a neuveriteľný talent tento rok uchvátili najväčšiu masu Szigeťanov. Po tomto dychberúcom zážitku ešte dielo dokončil Kieran Miles David Hebden alias Four Tet na Revolut stage, ktorému počas setu prišiel na pomoc aj Skrillex. Takúto energickú párty noc na záver festivalu si snáď ani nepamätám. 

Aj keď sa na prvý pohľad mohlo zdať, že lineup tento rok nedokáže prekvapiť, opak bol pravdou. Niektoré vystúpenia sa bezpochyby zapíšu do histórie festivalu svojou magickou atmosférou. Budúci rok čakajú Sziget mnohé zmeny v areáli, ale čo je hlavné organizátori pevne ubezpečili, že Sziget bude vždy pevne stáť na svojich hodnotách, pestrosti, farebnosti a otvorenosti. Verím, že už teraz sa je na čo tešiť.

Autor a video: Martin Laškovský