Keď sme v roku 2020 uverejnili článok o debutovom singli novej speváčky, všimli sme si, že má čím zaujať. Ale to, akou rýchlosťou bude jej kariéra napredovať, nevedel predpovedať nikto. Ten prvý článok niesol titulok "Slovenská Billie Eilish? Na domácu scénu vstupuje 17-ročný objav Karin Ann". S odstupom štyroch rokov už 21-ročná hudobníčka nepotrebuje barličky v podobe prirovnaní k populárnejším interpretom. Dnes už stačí povedať Karin Ann.

Dievča z Kysúc s (vtedy) dvojfarebnými vlasmi vždy cítilo, že kvôli svojim názorom nezapadá medzi väčšinu ľudí vo svojom rodnom kraji. Po prvotnej snahe zmeniť seba a prispôsobiť sa očakávaniam okolia pochopila, že to nie je to, čo skutočne chce. Zmenila svoje nastavenie a rozhodla sa byť hlasom Generácie Z. Podobne ako Billie Eilish či Lorde, v ktorých tvorbe v tej dobe nachádzala to, čo cítila vo svojom vnútri.

Pokúsila sa prehovoriť prvotinou Ruky preč, na ktorej spolupracovala s Tomim PopovičomMajselfom. Nasledovalo niekoľko singlov v rodnom jazyku, no vhodnejšiu formu sebavyjadrenia našla v anglicky písaných textoch a vo výraznej zmene imidžu, vďaka ktorému je dnes jasne rozpoznateľná. Hneď prvý anglický singel 3AM zaujal aj za hranicami Slovenska. Všimli si ho v Česku, Maďarsku aj Nemecku.

Vyjadrenie názorov vnímané ako kontroverzia...

Keď si teraz dáte meno Karin Ann do svojho internetového vyhľadávača, zistíte dve zásadné veci. Prvou je, že mladá slovenská speváčka je pre zahraničný hudobný trh zaujímavou interpretkou, ktorá napĺňa hudobné magazíny, dokonca aj ich titulné stránky. A po druhé, čo je trocha zahanbujúce, že vo svete má jej debutový album through the telescope viac recenzií než doma.

Prečo je to tak? Nie sme ešte na ňu doma pripravení? Keď Karin Ann v lete 2021 odohrala v štátnej poľskej televízii koncert s dúhovou vlajkou na pleciach, spôsobila nevídaný rozruch. Podporné gesto voči LGBTQI+ komunite, ku ktorej sa otvorene sama hlási, v priamom prenose v konzervatívnom Poľsku nikto nečakal.

Podobne ako u nás. Niekoľko pozitívnych reakcií zapadlo pod nánosom osočovania a verbálnych útokov. Vraj tu na ňu a jej názory nikto nie je zvedavý. Karin Ann sa však pre odchod zo Slovenska rozhodla už skôr, než sa stala známou. Nevyhnali ju "smelé" komentáre cudzích ľudí, ale vlastné prežívanie dospievajúceho queer dievčaťa v konzervatívnej kresťanskej krajine. A tiež túžba dokázať sebe aj ostatným, čo všetko zvládne. Kým doma okrem nepochopenia naplno pocítila aj úzke mantinely a nízky strop slovenského hudobného trhu, v zahraničí sa nadýchla a vytvorila album, ktorý celú túto cestu mapuje.

Pár mesiacov po "škandále" v Poľsku sa o Slovenke písalo v zahraničných médiách znova. Singel in company upútal pozornosť editorov playlistov svetového hudobného giganta Spotify, výsledkom čoho bola Karinina tvár na digitálnom billboarde priamo na námestí Times Square v New Yorku. Do roka od vystúpenia v Poľsku si vtedy čerstvá maturantka na konto pripísala niekoľko vystúpení v rámci turné s Imagine Dragons, ktorí si ju vybrali ako predskokanku, rovnaké rozhodnutie v roku 2022 učinili aj My Chemical Romance.

Vlani nasledovalo ocenenie priamo z Hollywoodu, kde jej videoklip if i fall for you zvíťazil v súťaži Los Angeles Film Awards, a začiatkom tohto roka aj výrazná podpora od britského magazínu NME (profilový článok + titulka, najnovšie aj recenzia s hodnotením 4/5) a najprestížnejších hudobných cien Grammy Awards, ktoré ju predstavili v rámci svojho programu na podporu mladých talentov Global Spin. V obklopení týchto významných úspechov vydala debutový album through the telescope.

... A pritom je len zraniteľne introspektívna

"Nikdy som nebola vo svojej práci taká otvorená a zraniteľná ako na tejto nahrávke a po prvýkrát v živote som schopná povedať, že som neuveriteľne hrdá na to, že milujem to, čo som vytvorila," vyjadrila Karin Ann svoje emócie z nového albumu. Zbierka autobiografických alt-popových príbehov odhaľuje zápasy aj víťazstvá mladej speváčky. Už pri vstupe na scénu hovorila, že nechce publiku odovzdávať piesne, ktoré sa na svet pozerajú cez ružové okuliare. Chce v nich odovzdať skutočnú emóciu, hoci aj cez vlastnú bolestnú skúsenosť. Preto teraz otvorene hovorí o svojej skúsenosti dospievania na Slovensku, o duševnom zdraví, vlastnom vnútornom boji, ktorý viedla so svojím okolím, o toxických vzťahoch aj láske.

V pesničke i don't believe in God spracovala práve spomínanú skúsenosť s nepochopením jej sexuality, čo viedlo k spirituálnej dileme, ktorá vyústila v opustenie náboženskej viery a prijatie viery v seba samú. O tom, že uznanie okolia nie je dôležitejšie ako sebaprijatie, spievala Karin Ann už na začiatku roka v pilotnom singli she, ktorým túto tému otvorila.

Nie je všetko zlato, čo sa blyští, povedali by sme si v našom rodnom jazyku. Lyrikou Karin Ann, ktorá pracuje s angličtinou, hovoríme o falošnom zlate, konkrétne v pesničke false gold, ktorá opisuje už zaniknutý vzťah. Taký, ktorý na začiatku vyzeral inak, než sa napokon ukázalo. "Moja hrdosť je na podlahe, nemôžem prestať kričať tvoje meno." Bolestná lyrika, zjemnená priam povznášajúcim popovým refrénom, v ktorom celé emócie vybuchnú, ale nepôsobí na poslucháča ako ťaživá clona.

S podobným vzorcom Karin pracuje vo viacerých skladbách. Sympaticky kombinuje intímnu introspektívnu poetiku s povzbudivou inštrumentáciou, čo dáva poslucháčovi priestor pozrieť sa na problematiku jednotlivých textov z výšky. Prejsť si nimi, prežiť ich, ale nezostať v nich zaseknutý. Odísť od nich ako od skúsenosti, ktorú už môže nechať za sebou. Obdobný dojem navodí aj akustický úvod memories of you a jemný vokál znejúci, akoby sa Karin prihovárala zo sna, pričom téma odpustenia vôbec nie je ľahká.

Svojmu dospievajúcemu ja sa Ann prihovára v srdcervúcej pesničke neverland, na ktorú by ste chceli natrafiť v dobrom filme. Jej hudobné spracovanie ma na prvú prenieslo na filmové plátno svojou veľkoleposťou. Výborná vec. Chcela som napísať, že na albume vyčnieva, ale nebolo by to fér voči ostatným skladbám. Každá z nich sa vymedzuje voči svojmu okoliu svojbytnosťou, ktorá ale nenarúša kontext nahrávky, naopak, spája ich citlivý prístup k melódii a krehkosť v hlase Karin Ann.

V jednom momente príde Olivia a nech je to ktokoľvek, zamilujete sa do nej. O pár minút neskôr mi zachutil beautiful life, jeho jednoduchá klavírna melódia a hypnotická atmosféra, ktorá ma chcela uniesť do vlastných snov. Presne taký je debut Karin Ann – prihovára sa poslucháčom a tí si zvolia kúsok, ktorý im je najbližší. Možno sa vám stane to, čo mne, a každým počúvaním budete meniť svoje preferencie, pretože Karin pripravila nahrávku, na ktorej je čo objavovať.

Hovorila som síce, že Karin Ann nepotrebuje barličky v podobe prirovnaní k iným speváčkam, ale čím viac sa na jej debut sústredím, tým viac sa nemôžem sa ubrániť otázke, či je možné, aby raz bola Karin Ann porovnateľne žiarivou hviezdou, ako je v úvode spomínaná Billie Eilish, ktorá len pred pár dňami vydala album Hit Me Hard and Soft. Plynú ním takmer identické témy, s akými pracuje album through the telescope – zamilovanosť, rozchod, sebavedomie, sexualita a návrat k svojmu dospievajúcemu ja. Na rozdiel od prvých skladieb začínajúcej Slovenky, kedy inšpirácia americkou kolegyňou pôsobila dosť prvoplánovo, teraz sa s ňou v podobných kontextoch stretáva prirodzene – s vlastným zvukom a vlastnou umeleckou víziou, sebavedomou, no zároveň miestami až odzbrojujúco krehkou.

Na svojej prvej dlhohrajúcej platni – zaslúžila by si vinylové vydanie, aj keď minutáž je na klasickú LP o pár minút dlhšia – mladá autorka vyniká citom pre melódie aj schopnosťou vkusne pracovať s hlasom a "neprepáliť" to v emočnom odkaze. Ako textárka má talent vyhýbať sa klišé a písať v obrazoch. S tým súvisí aj jej dôraz na vizuálne stvárnenie piesní, ktorému nechýba ambicióznosť krátkych filmových výpovedí. Aj v tomto smere si za krátky čas na medzinárodnej scéne vybudovala slušné meno a so svojimi videoklipmi už pozbierala viacero ocenení.

Svetové médiá si ju všímajú už pár rokov a po vydaní albumu sa záujem o Karin Ann prirodzene zvyšuje. Je pritom zvláštny paradox, že prvou slovenskou popovou speváčkou, ktorá púta pozornosť na najväčších a najdôležitejších hudobných trhoch, je "outsiderka", ktorá doma nenašla pochopenie a podporu. Kiež by úspechy, ktoré v poslednom období zažíva, boli len začiatkom dlhej cesty. A hoci jej to pravdepodobne z hľadiska kariéry môže byť jedno, bolo by pekné, ak by po vydaní tohto albumu získala uznanie nielen vo svete, ale aj na Slovensku. Bez ohľadu na celý ten zahraničný "hype" totiž ide o výnimočný a hudobne podmanivý debut, z ktorého sa môžeme tešiť a byť naň hrdí. Už je to otrepané, ale – aj toto je slovenská kultúra.

Tracklist albumu through the telescope:

1. once a man
  2. pile of bones