Jej meno asi väčšine ľudí nič nehovorí, no včera uprostred dovolenkovej sezóny zaplnila bratislavský Ateliér Babylon a zanechala výborný dojem. Nneka si fanúšikov získala hudbou a prirodzenou charizmou - na pódium neprišla ako veľká hviezda a nepredviedla šou plnú prekvapení, no odchádzala z neho ako veľká speváčka.
Neprofesionálka s hudbou v krvi
Bol to trochu nervózny začiatok, plný sústredenia, bez očného kontaktu s publikom. Ozvučenie pri prvých dvoch skladbách, ktoré Nneka odspievala so zavretými očami, nebolo ideálne, no kapela aj zvukár si s tým poradili a nasledoval prvý, trochu neistý príhovor speváčky, ktorá sa na hviezdu rozhodne nehrá, hoci má za sebou koncerty v kluboch a na festivaloch po celej Európe aj v USA. Neskôr - keď si ku koncu koncertu odbehla do zákulisia prezliecť roztrhnuté nohavice - dokonca skromne priznala, že nie je profesionálkou.
Spomínaný príhovor bol o láske, ktorá je svetlom nášho života, a tak fanúšikov nemohlo prekvapiť, že ako tretia v poradí odznela známa skladba Shining Star. Práve pri nej akoby medzi speváčkou a bratislavským publikom "preskočila iskra". Nasledoval prvý veľký aplauz a Nneka sa postupne uvoľnila. Prišli prvé úsmevy a sympatická speváčka s účesom Pipi Dlhej Pančuchy v afro verzii aj svojím pohybom na pódiu čoraz viac predvádzala, že má hudbu v krvi.
To ukázala napríklad v skladbe Lost Souls, kde sa predstavila s gitarou a následne aj hrou na cajón, pri ktorej spolu s bubeníkom Garrym Sullivanom predviedli krátku lekciu afrobeatu. Práve Sullivan bol popri krehkej speváčke najväčšou (nielen vzrastom) osobnosťou večera. Za svoj výkon si na konci koncertu vyslúžil spolu s ostatnými členmi medzinárodnej štvorčlennej kapely zaslúžené ovácie.
Nneka v Bratislave, 19. 7. 2012 - viac fotografií
Od politických posolstiev k energickému záveru
Jedným z ďalších príhovorov speváčka uviedla skladbu V.I.P., ktorej refrén si mnohí účastníci koncertu určite pospevujú doteraz. Speváčka ich totiž k tomu vyzvala aj počas svojho vystúpenia, robí to tak všade. Slová Very Important Person ("veľmi dôležitá osoba") v známej skratke zamenila za Vagabond In Power ("vagabund pri moci") a svoje protivládne emócie si tak mohli vykričať aj slovenskí fanúšikovia. A urobili tak s väčšou vervou ako vlani početnejšie publikum na Frequency festivale. Rakúšania zrejme až takých vagabundov vo vláde nemajú...
Rezkejšie piesne ako My Home striedali pomalšie pasáže, pri ktorých šum rozhovorov v sále dával najavo, že značnej časti účastníkov koncertu filozofovanie o neprávostiach vo svete na hudobnom koncerte až tak veľa nehovorí a chcú sa hlavne baviť. Čo bola škoda napríklad pri emotívnom hovorenom prejave v sprievode klávesáka v úvode skladby Do You Love Me Now, ktorá je o vzťahu speváčky k spoločenskému systému. "Ty ma nemiluješ, systém," posťažovala sa potichu Nneka, no na fanúšikov viac zabral vygradovaný záver piesne, do ktorého akoby vložila všetok svoj hnev a smútok z pomerov vo svojej rodnej krajine.
Na túto energiu nadviazala aj v refréne ďalšej skladby Soul Is Heavy, kde sa predviedla aj ako skvelá raperka, či v jednej z posledných piesní s názvom Suffri, do ktorej plynule prešla z coververzie hitu Sweet Dreams (Are Made of This) od Eurythmics. Najväčším prekvapením vyše jedenapolhodinového koncertu však bolo, keď sa v prídavku na pódiu objavil hosťujúci raper, o ktorom nevedel ani organizátor koncertu.
Vo vyše 10-minútovej verzii rockovo-rapovej piesne Focus sa okrem nečakaného hosťa zaskvel aj gitarista, ktorého frázovanie a súhra so speváčkou patrili k vrcholom koncertu. Ten mal všetko, čo dobrý koncert má mať - veľkú speváčku, kvalitné inštrumentálne výkony, myšlienku a emócie, a napokon vďaka dobrej dramaturgii (alebo reakcii na "potreby publika") aj dostatočnú dávku energie.
Nneka - Heartbeat (Live on KEXP, 2010)
Ore Pole na vzostupe
Vyzdvihnúť treba aj organizáciu koncertu, ktorý prebehol bez akýchkoľvek problémov. Agentúra Ore Pole sa zrejme z minulých prešľapov poučila a navyše v Ateliéri Babylon našla vhodné miesto na usporiadavanie koncertov známych mien klubovej scény. Mená ako GusGus, Belleruche či Shantel by síce vďaka ich kvalitám mohlo poznať oveľa viac ľudí, no Bratislava nie je Berlín ani Budapešť a päťsto ľudí na klubovom koncerte je tak akurát.
V každom prípade som zvedavý ako agentúra, zameraná práve na takéto menšie koncerty, zvládne premiéru v športovej hale Národného tenisového centra. Rakúska partička Parov Stelar band, ktorá sa z klubového projektu vypracovala na jednu z najpopulárnejších koncertných kapiel súčasnosti, tam pod hlavičkou Ore Pole vystúpi 21. septembra.
Autor: Patrik Marflák
Foto: Igor Daniš
Súvisiaci interpreti: Nneka