Pätnásty ročník multikultúrneho festivalu Pohoda, ktorý je tento rok po prvý raz vypredaný, má za sebou dva z troch dní. Po krátkom štvrtkovom programe sa v piatok dianie na trenčianskom letisku rozbehlo naplno. Najväčšiu pozornosť pútali kapely, ktoré sa po dlhších prestávkach vrátili na scénu - Pulp, Lamb a Le Payaco - ale aj skupina Madness, ktorá hrá bez prestávky už 35 rokov. Okrem legiend však program ponúkol aj viaceré aktuálne mená s nadžánrovým zvukom. Prinášame vám rozsiahly fotoreport z druhého dňa festivalu.

Britská kapela Pulp, ktorá sa na scénu vrátila po deväťročnej pauze, v rámci svojho setu nevynechala hity ako This Is Hardcore, Disco 2000 či Common People. Tisícky fanúšikov pod hlavným pódiom mali v piatok po desiatej hodine večer možnosť vidieť naživo skupinu, ktorá stála pri zrode britpopu.

Výnimočný zážitok umocnila špeciálna projekcia a najmä excentrický frontman Jarvis Cocker, ktorý väčšinu skladieb uvádzal pomerne dlhými príhovormi plnými bizarných historiek a "insiderských" odkazov pre skalných fanúšikov.



Na rozdiel od Pulp, ktorí svoj posledný album We Love Life vydali pred 10 rokmi, comeback dua Lamb sprevádzalo tento rok aj vydanie novej štúdiovky s jednoduchým názvom 5. Okrem čerstvých noviniek však Lou Rhodes a Andy Barlow v setliste nočného koncertu nevynechali ani najväčšie hity z obdobia na prelome tisícročí, kedy patrili spolu s dnešným headlinerom Pohody, skupinou Portishead, k najúspešnejším projektom spájajúcim atmosférické elektronické beaty a ženský vokál.

Medzi najväčšie hviezdy tohtoročnej Pohody patrila nepochybne aj britská ska-popová kapela Madness. Na scéne pôsobí už od roku 1976, no napriek tomu z vystúpenia týchto postarších pánov sršala energia. Najznámejšie skladby ako House of Fun, Our House či cover piesne It Must Be Love, ktorú pôvodne napísal a naspieval Labi Siffre, si nechali na záver. Hlavné pódium včera patrilo aj Belgičanom dEUS, po ktorých nasledoval koncertný comeback slovenskej skupiny Le Payaco na čele s Tomášom Slobodom. Fanúšikovia si s ním zaspievali najväčšie hity ako Pes priateľ môj, Ochorel som smútkom belasým alebo Dobrý večer priatelia. Koncert skupiny Junip bol zase návratom švédskeho pesničkára Josého Gonzáleza na najväčší slovenský festival. Vlani sa predstavil sólovo, tento rok spolu s bubeníkom Eliasom Arayom a klávesákom Tobiasom Winterkornom v projekte, ktorý "gonzálezovské" pesničky oblieka do zvukovo veľmi zaujímavého šatu. Žiaľ, ich koncert sa kryl s vystúpením Pulp, našou náplasťou za ich premeškanie je aspoň rozhovor, ktorý uverejníme po skončení festivalu.

Na Pohode v piatok vystúpili aj interpreti, ktorí potešili priaznivcov experimentálnejšej a žánrovo ťažko zaraditeľnej hudby. Patrí medzi nich napríklad charizmatická Imogen Heap, ktorá sa pred svojim koncertom stihla porozprávať s riaditeľom Pohody Michalom Kaščákom. "Imogen Heap je typ interpreta, ktorého keď raz uvidíte, chcete ho mať na svojom festivale. Keď som sa s ňou stretol, potvrdilo sa mi, že je to kúzelná osoba," uviedol Kaščák pre agentúru SITA. Jej koncert na druhom najväčšom otvorenom pódiu festivalu Runway Stage bol plný interakcie a hier s publikom. Tie niekedy fungovali viac, inokedy menej, no svojimi pesničkami mladá hudobníčka jednoznačne dokázala, prečo patrí medzi najzaujímavejšie zjavy súčasnej hudobnej scény.

Americká speváčka Santigold v O2 stagei predstavila kombináciu dancehallu, elektroniky a dubu, jej krajania Battles odohrali koncert plný zvláštnych pesničiek s množstvom nečakaných zvratov a do tretice nadžánrová záležitosť z USA - hviezda minuloročných "džezákov" Trombone Shorty - si svojou zmesou funku, rocku, jazzu a hip-hopovej rytmiky po druhýkrát dokonale podmanil slovenské publikum. Rozhovor s mladíkom s New Orleans vám prinesieme čoskoro.

Na tých, ktorí vydržali hore, čakali aj neskoro v noci hudobné lahôdky. Britská partička Hidden Orchestra predviedla našľapaný inštrumentálny koncert s "filmovým" zvukom a dvoma bubeníkmi, milovníci beatov si po nich prišli na svoje aj pri vystúpení legendy inštrumentálneho hip-hopu - japonského DJa Krusha.

Na trenčianskom letisku aj tento rok spomínajú na tragickú nehodu spred dvoch rokov. Na mieste, kde stál O2 stan, vlajú rovnako ako minulý rok motýlie krídla. Horiace sviečky však vystriedali tri staré klavíry, na ktorých si môžu účastníci festivalu zahrať. Okolo hudobných nástrojov sa zoskupovali ľudia, niektorí spomínali, iní si zase ukázali svoj talent. Nocou sa tak ozývali miestami nepodarené tóny, ktoré vzápätí vystriedali skladby od Richarda Cleydermana alebo Clauda Debussyho. Pietne miesto tak symbolicky pripomína, že organizátori festivalu a jeho návštevníci stále nezabudli.

► Ďalšie články a fotoreporty z Bažant Pohody 2011 nájdete TU. Vaše pohodové fotky z fotokabínky Hudba.sk v internetovom stane Zoznamu si môžete pozrieť na našom Facebooku - www.facebook.com/hudba.sk

Vo fotoreporte nižšie sú v nasledovnom poradí fotografie z koncertov: Janáčkova filharmónia Ostrava, Got Blue Balls, Molotov, Trombone Shorty, Imogen Heap (tlačovka), Le Payaco, Battles, Imogen Heap (koncert), Madness, Lamb



--
Text: Patrik Marflák, SITA
Foto: Igor Daniš