Piatkový večer patril v bratislavskom MMC prvému koncertu veľkej zahraničnej hviezdy po dlhom období prísnych opatrení, ktoré organizátorom počas zimy znemožnili usporiadavať podobné podujatia. Prinášame vám krátku reportáž z koncertu pod hlavičkou Danube Music Day aj s fotoreportom Martiny Mlčúchovej.


Návštevníkov, ktorí si pred bratislavským koncertom DakhaBrakha na ich facebookovom profile pozreli roztancované videá plné energie z vystúpení v Prahe a Brne, určite po príchode do klubu nepotešil priestor plný skladacích stoličiek. Na Slovensku v týchto dňoch ešte stále platia pomerne prísne opatrenia z kultúrneho semaforu a okrem povinného sedenia a zavretého baru sa mohol klub naplniť len do polovičnej kapacity. Tú sa však bez problémov podarilo zaplniť a približne 500 ľudí v MMC vytvorilo takú atmosféru, akoby bol klub vypredaný v plnej kapacite.

Už počas koncertu totiž fanúšikovia v ľavom rohu pod pódiom zo svojich stoličiek povstávali a vytvorili netypický "bočný kotol", ktorý sa každou skladbou zväčšoval. Na konci elektrizujúceho dvojhodinového vystúpenia už tancovali úplne všetci a štvorica hudobníkov neskrývala dojatie. Jeden z najlepších a najväčších ukrajinských hudobných exportov si okrem Slovákov prišli pozrieť aj zahraniční obyvatelia Bratislavy, v publiku bolo počuť angličtinu, nemčinu, španielčinu a samozrejme ukrajinčinu.

DakhaBrakha v Bratislave, 18.2.2022 Zdroj: Martina Mlčúchová
Kvarteto z prostredia kyjevského divadla a nezávislého kultúrneho centra Dakh ponúka výnimočný zážitok, ktorý podčiarkuje univerzálnu silu hudby. Nemusíte byť milovník východoslovanského folklóru, aby vás DakhaBrakha svojou tvorbou uchvátili. S pomocou pestrej palety perkusií, akordeónu či violončela tvoria veľmi originálnu a nezameniteľnú hudbu, v ktorej nezapierajú svoje korene, no tradičný zvuk a piesne s ľudovými textami servírujú vo forme, ktorá je blízka aj poslucháčom globálnej a populárnej hudby. Viacero skladieb formácie je citeľne inšpirovaných hip-hopovými beatmi, bluesom ale aj tanečnou elektronikou. Nie je to world music; ethno-chaos, ako svoj štýl sami nazývajú, je skutočne výstižnejším označením.

Punc jedinečnosti tomu všetkému dodáva štvorica hlasov, ktoré sa úžasne dopĺňajú, či už pri zimomriavkovom unisono speve ženskej časti zoskupenia v zložení Olena Tsybulska (bicie, perkusie), Iryna Kovalenko (rôzne perkusie, klávesy, akordeón...) a Nina Garenetska (violončelo), alebo keď sa jednotlivé členky striedajú a ukazujú každá svoju jedinečnú farbu a štýl prejavu - od emotívnych ľudových nápevov až k rapu a čokoľvek medzi tým. Zahanbiť sa však nenecháva ani spevák a multiinštrumentalista Marko Halanevych, ktorý okrem hry na perkusívne nástroje, akordeón či drumbľu zvláda vokálny "diktát" s kadenciou á la raggamuffin ale aj výborný falzet, s ktorým vie byť poriadne emotívny, ale aj odľahčene vtipný.

DakhaBrakha v Bratislave, 18.2.2022 Zdroj: Martina Mlčúchová
Sympatický hudobník navyše na seba zobral aj rolu konferenciéra, čo prinieslo viacero zábavných momentov. Výrazy jeho spoluhráčok v krojoch a vysokých baraniciach pri jeho snahe o príhovory kolísali medzi empatiou a škodoradosťou, akoby na tom s angličtinou boli o niečo lepšie. O to viac pobavilo, keď sa v jednom momente slova ujala violončelistka Nina, aby ešte lámanejšou angličtinou predstavila folk-rapovú skladbu o tom, ako si žena na dedine v horách nevie nájsť dosť dobrého chlapa.

Väčšina publika zrejme textom v ukrajinčine nerozumela, no okrem samotných veľavravných emócií v hudbe a speve v niektorých piesňach čo-to napovedali aj skvelé animované vizuály. Tie navyše ukázali, že kapela sa okrem tradičných vzťahových a prírodných tém nebráni ani spoločenskej kritike. K situácii na Ukrajine a hrozbe ďalšej ruskej agresie sa však hudobníci v Bratislave nevyjadrovali, hoci ich názory na túto tému sú známe. Môžete ich počuť napríklad vo videu z KEXP (na konci článku).



Medzi poslednými zaznela v MMC jedna z mála piesní v angličtine Baby s veľmi jednoduchým textom, ale pozitívnym feelingom, ktorý určite v mnohých zotrval ešte dlho po koncerte. K skvelým momentom patrili aj stálice ich setlistu Karpatskyi rapMonakhSho z-pod duba a Vesna, v ktorej DakhaBrakha podmanivo napodobňujú zvuky rôznych vtákov. Výborné sú naživo aj piesne z ostatného albumu Alambari (2020) ako Ya siv ne v toy litak (doplnená o anglický text o nasadnutí na nesprávne lietadlo), Dostochka, Vynnaya ya či energické šialenstvo Lado. Zostáva len dúfať, že kapela sa na Slovensko vráti čím skôr a žiadne stoličky v javisku už nebudú musieť byť.

Pozrite si celý fotoreport Martiny Mlčúchovej

PS: Ak chcete podporiť organizátorov série Danube Music Day, ktorú sa rozhodli rozbehnúť práve v týchto pre promotérov extrémne náročných a neistých časoch, môžete tak urobiť návštevou ich ďalšieho koncertu. Po Grandmasterovi Flashovi a DakhaBrakha v treťom vydaní príde 14. mája legenda alternatívneho hip-hopu Arrested Development.

DakhaBrakha v Bratislave, 18.2.2022 Zdroj: Martina Mlčúchová
Spomínané vystúpenie DakhaBrakha Live on KEXP v roku 2017:
(skladby: Vesna, Karpatskyi rap, Monakh, Baby)


Autor: Patrik Marflák