Tohtoročný medzinárodný showcaseový festival Czech Music Crossroads, ktorý sa konal od 15. do 17. júla v Ostrave, bol pre väčšinu zúčastnených akýmsi zastavením sa na križovatke, ktorá rozdelila čas na minulý a budúci, čiže na to, ako hudobné odvetvie fungovalo pred pandémiou a ako bude (asi) fungovať po nej. Okrem debát o vážnych otázkach a problémoch, s ktorými sa hudobníci a organizátori koncertov a festivalov stretávajú v "dobe covidovej", bola veľmi dôležitá aj samotná hudba, ktorá mala na všetkých zúčastnených terapeutický účinok.

Festival Czech Music Crossroads (CMC) vznikol v roku 2014 ako prehliadka českých kapiel menšinových žánrov folk, world music, jazz a indies. O rok neskôr svoju ponuku rozšíril aj o skupiny z Poľska a Slovenska, v roku 2016 sa pridalo Maďarsko a časom pribudli tiež účastníci zo Srbska či Rakúska. Dôležitou súčasťou festivalu bývala aj účasť zahraničných delegátov, ktorí poskytovali spätnú väzbu účinkujúcim skupinám a interpretom.

Festival mal aj svoju súťažnú časť 
 v roku 2017 si napríklad hlavnú cenu poroty odniesla Katarína Máliková so svojím ansámblom a programom Pustvopol. CMC je vlastne akýmsi "predskokanom" svojho väčšieho brata, festivalu Colours of Ostrava a zvykol sa pôvodne konať v dňoch tesne pred Colours.

V lete 2020 však boli organizátori oboch festivalov kvôli pandemickej situácii nútení robiť dramatické zmeny
 Colours museli preložiť o rok a Crossroads na jeseň. Nakoniec padol aj jesenný termín konania a festival Crossroads sa presunul na pôvodný termín Colours, čiže na druhú polovicu júla 2021, pretože Colours musia čakať podobne ako väčšina veľkých festivalov až na leto 2022. Obnovenú verziu CMC postihli nielen časté posuny termínov, ale aj ďalšie komplikácie súvisiace s pandémiou. Tohto roku napríklad úplne chýbali maďarskí zástupcovia a nekonala sa ani súťaž, keďže išlo do veľkej miery o rekonštrukciu vlaňajšieho line-upu a "resuscitáciu" celého podujatia.

Slovenskú scénu tentoraz zastupovali tri kapely, ktoré vybrali zástupcovia platformy World Music from Slovakia: populárna a úspešná skupina Hrdza, folklórna Ľudová hudba Pokošovci zo Šumiaca a ethno-jazzové zoskupenie Barbora Botošová & friends. Všetky tri zoskupenia poslucháčov a delegátov festivalu zaujali, aj keď neprišli v kompletných zostavách. Po takom dlhom hudobnom pôste dobre padli aj skrátené polhodinové vystúpenia, typické pre showcaseové prehliadky.

Z Poľska pricestovala legendárna skupina Orkiestra św. Mikołaja, ale aj experimentujúci interpreti Ciśnienie a Resina. Českú hudobnú scénu predstavili tentoraz rockovo-folklórna fúzia Hrubá hudba, Beata Hlavenková a Kapela sn
ů, Tomáš Kočko & Orchestr, Clarinet Factory a Omnion. Okrem toho na festivale odzneli aj dva veľké koncerty, neobmedzené showcaseovým formátom. Vo štvrtok predstavil hráč na lesný roh Radek Baborák so skupinou Orquestina program venovaný 100. výročiu narodenia Astora Piazzollu a v sobotu sa na pódiu po dlhšej prestávke objavili Bratři Orffové.

Mimoriadne dôležitou súčasťou tohtoročných CMC sa ukázali byť konferenčné panely. Ten piatkový mal názov Hudební branže v časech covidu a venoval sa čiastkovým témam, ako napríklad "ako to zvládli veľké festivaly" (link na podcast), "čo s tým, keď sú prázdne kluby a prázdne diáre", "čo robiť, keď nejde zvuk, svetlá nesvietia a nie je čo stavať", prípadne "o čom písať, keď sa nehrá". Diskutovalo sa v nich o aktuálnom stave jednotlivých súčastí kreatívneho priemyslu s dôrazom na hudbu a o vzťahu štátu (Českej republiky) k nemu.

Organizátori festivalov si vymenili skúsenosti s presúvaním line-upov, zmenami cenových podmienok či výrobou online koncertov, zástupcovia klubov, zvukári a osvetľovači rozprávali o tom, ako sa im zmenil kalendár podujatí a čo robili počas lockdownu, novinári sa priznali, že získali nové zručnosti ako napríklad robenie interview cez internet či nahrávanie podcastov. Napriek trpkým skúsenostiam a pesimistickým vyhliadkam nechýbali ani svetlé momenty – väčšina diskutujúcich sa zhodla na tom, že táto kríza pomohla k zjednoteniu dovtedy nie príliš spolupracujúcej hudobnej scény a začali sa riešiť zanedbávané problémy ako je status umelca či prístup štátu ku kreatívnemu priemyslu ako takému.


V sobotu sa stretli zástupcovia novinárov, manažéri kapiel a organizátori festivalov nielen z Česka, ale aj zo Slovenska, Slovinska, Poľska, Srbska, Holandska, Luxemburska, Estónska a Rakúska, ktorí rozprávali o "úspešných príbehoch z covidových čias". Rovnako ako v prípade českého panelu, aj tu sa striedali neveselé príbehy o zrušených festivaloch a koncertoch s pozitívnymi posolstvami kto si ako poradil s pandémiou.

V každom prípade možno povedať, že festival Czech Music Crossroads 2021 mal veľký význam. Okrem toho, že si organizátori vyskúšali, či po poldruharočnej pauze ešte nestratili svoje profesionálne zručnosti, už len to, že sa vôbec konal, a že jeho účastníci – či už pozvaní delegáti, hudobníci alebo platiaci diváci – sa mohli stretnúť osobne, vypočuť si živú hudbu a rozprávať sa o nej, malo na všetkých zúčastnených liečivý účinok.


Autor článku je tvorcom a moderátorom relácie Hudba sveta na Rádiu_FM a členom platformy World Music from Slovakia. Slovenskú účasť na Czech Music Crossroads 2021 z verejných zdrojov podporil hlavný partner - Fond na podporu umenia.

Autor: Vladimír Potančok
Foto: Barka Fabiánová