V utorok večer odštartovalo v bratislavskom Istropolise jesenné vydanie One Day Jazz Festivalu, ktorý je po druhýkrát dvojdňový. Dnešný program práve prebieha, my sme však zostali verní názvu podujatia a nenechali sme si ujsť len jeho prvý večer v znamení miešania hudobných žánrov aj slovenských promotérov.

Na úvod festivalu sa na hlavnom pódiu predstavila zástupkyňa domácej scény Anita Soul, ktorá publikum potešila zamatovým hlasom a ladnými pohybmi. Čerstvé skladby z albumu, ktorého vydanie plánuje na budúci rok, odohrala na festivale spolu s hudobníkmi slovenskej jazzovej špičky - Martin Valihora (bicie), Eugen Vizváry (klávesy), Michal Bugala (gitara), Peter Reitl (perkusie) a Richard Csino (basgitara) - a okrem hlasu temperamentnej speváčky zneli sálou aj pôvabné jemné vokály Anitinej "funky sestry", talentovanej Anabely Mollovej.

Počas prestávok medzi vystúpeniami si mohli diváci na malom pódiu pred hlavnou sálou vypočuť aj ďalšiu slovenskú kapelu Cosmic Days. Krátke vstupy inštrumentálneho fusion zoskupenia priniesli zaujímavé gitarové melódie a prevažne tanečné rytmy ozvláštnené atmosférickým zvukom fujary. Ako sami tvrdia, jazz zatiaľ hrať nevedia, no svojimi výkonmi a nápaditosťou rozhodne presvedčili, že ide o kvalitných hudobníkov.

Celý album naživo

Hlavné pódium ako druhý ovládol držiteľ Grammy Antonio Sánchez so svojím projektom Migration. Mexický bubeník, ktorý sa vlani postaral o soundtrack oscarového filmu Birdman, podľa úvodných slov Martina Valihoru študoval na rovnakej prestížnej hudobnej škole, bostonskej Berklee College of Music, len o pár rokov skôr. Samotný hudobník hneď na úvod s úsmevom upozornil divákov, že svoj nový album, The Meridian Suite, odohrajú úplne celý od začiatku do konca bez jedinej prestávky, aby sa toho nebáli.

Počas vystúpenia okrem strhujúcej hry lídra zaznelo aj podmanivé sólo tenor saxofónu Seamusa Blakea, ktorý sa postaral aj o odbočku od tradičného jazzu v podobe moderného elektronického dychového syntetizátora EWI. V častých zmenách tempa a dynamiky boli bubeníkovi skvelými partnermi hráč na elektrickú a akustickú basu Matt Brewer a klávesák John Escreet. Takmer jednoliaty tok hudby prerušovaný len hudobnými stop pauzami ponúkol zážitok najmä pre tých, ktorí sa dokázali do hudby kvarteta plne ponoriť - súvislá hudobná linka, ktorú samotný bubeník a skladateľ prirovnáva k románu, mala svoj úvod, stred a záver. Hraničná ústredná melódia zaznela v klávesovom podaní v opakovaní aj na konci a jemný úder na Sánchezovu činelu uzavrel koncert do ticha.


Dve tváre rapujúceho jazzmana

Pred vystúpením hlavnej hviezdy večera sa na hlavnom pódiu spoločne stretli hlavný organizátor festivalu Martin Valihora, autori projektu City Sounds Marián PavlovičMatej Šálek, a zakladateľ hudobného portálu skjazz.sk Patrick Španko. Príhovorom a prípitkom (bez abstinujúceho Valihoru) oslávili 10 rokov existencie a fungovania najstaršieho slovenského jazzového webu a tiež unikátnu promotérsku spoluprácu, vďaka ktorej bola súčasťou One Day Jazz Festivalu hlavná hviezda večera.

Talentovaný 37-ročný spevák, raper, gitarista a improvizátor José James prvú časť svojho programu venoval vlastným verziám skladieb Billie Holiday, ktorými si uctil 100. výročie narodenia svojej "hudobnej mamy". Hneď na úvod to bola nádherná skladba Body and Soul, v ktorej jemnosť a cit nechýbali ani v spevákovom podaní. Nasledoval ďalší z coverov Good Morning Heartache, no o pár minút neskôr už bolo všetko inak. Kto by chcel z pocty legendárnej speváčke viac, musí siahnuť po albume  Yesterday I Had The Blues: The Music of Billie Holiday, pretože José James sa rozhodol Bratislave opäť ukázať aj svoju modernejšiu tvár.

José James na One Day Jazz Festivale, 24.11.2015 Zdroj: Zdenko HanoutJosé James v Bratislave - pozrite si celý fotoreport

Publikum hlasno ocenilo Josého vokálne improvizácie v skladbe Ain't No Sunshine Billa Withersa, beatboxový úvod do jeho najznámejšej skladby Trouble, neuveriteľné frázovanie pripomínajúce scratching a ku koncu koncertu aj nefalšovaný rap do groovy podmazov skvele hrajúcej kapely. Charizmatický basák Solomon Dorsey v hitovej Come to My Door prekvapil výborným vokálom, ktorý s hlasom frontmana dokonale ladil - nie nadarmo je práve on najstabilnejším členom Jamesovej kapely. Klavirista Takeshi Ohbayashi sa svojimi sólami postaral o "najdžezovejšie" momenty koncertu, kým rytmika s legendárnym bubeníkom Nateom Smithom šľapala miestami tak, že chýbal už len tanečný parket.

Hudobne najpestrejšia šou večera priniesla množstvo prekvapení, uvoľnenosti a muzikantského humoru, čo diváci ocenili stupňujúcimi sa ováciami po každej skladbe. Nahromadená energia vyústila až do prídavku v podobe Do You Feel, ktorú spevák podľa vlastných slov nezvykne hrávať často. Zložil ňou poklonu kráse žien v publiku a o tom, že to myslel vážne, svedčili nielen zložené okuliare, ale najmä široké úsmevy smerom k fanúšikom. Tí tak aj napriek značnému časovému sklzu celého podujatia mohli odchádzať domov rovnako dobre naladení.


Autorka: Saša Pastorková
Foto: Zdenko Hanout - hanout.eu

Súvisiaci interpreti: José James