Till Lindemann, kontroverzný frontman kultovej industriálnej skupiny Rammstein, predstavil 24. novembra svoj sólový projekt na dlhoočakávanom koncerte v bratislavskej NTC Aréne. Excentrický nemecký hudobník, ktorý ešte nedávno čelil súdnym obvineniam zo sexuálneho napadnutia, nezostal svojej kontroverznej povesti ani tentoraz nič dlžný. Hoci pre neznalých by jeho provokatívna šou mohla byť viac než šokujúcim zážitkom, vyše šesťtisíc fanúšikov dostalo presne to, čo od nej očakávalo a kvôli čomu Lindemanna milujú.

Poznámka na redakcie: Manažment umelca pár dní pred koncertom bez uvedenia dôvodu zrušil všetky novinárske akreditácie vrátane fotografov, preto máme k dispozícii len promo fotky k turné. Autor článku mal už predtým zakúpenú vstupenku.

Záujemcovia o koncert Lindemanna v Bratislave si museli na jeho vystúpenie počkať takmer dva roky. Pôvodne plánovaný termín v januári 2022 bol, rovnako ako celé jeho halové turné, dvakrát presunutý, najprv z dôvodu pandemických opatrení a druhý raz "z dôvodov, ktoré organizátori nemohli ovplyvniť". Možno to bola pre niektorých mladších priaznivcov výhoda, keďže medzitým dovŕšili vek dospelosti, nakoľko vstup na jeho vystúpenie je nekompromisne povolený len od 18 rokov.

Európske turné, ktoré zahŕňa 23 koncertných zastávok v 14 krajinách, už naplno beží, no nebol by to Till Lindemann, keby ho aj počas aktuálnej šnúry nesprevádzali aspoň menšie škandály. V Lipsku, kde 8. novembra tour odštartovala, a neskôr aj v Düsseldorfe pred miestami vystúpení proti nemu protestovali stovky odporcov, podľa ktorých "násilník nepatrí na pódium". Tieto strety našťastie skončili len slovnými potýčkami s Lindemannovými fanúšikmi.

V nemeckom meste Kassel bol jeho plánovaný koncert dokonca zrušený pre údajne chýbajúce administratívne povolenie zo strany magistrátu. O publicitu má teda Lindemann dobre postarané aj bez vlastného úsilia. Je zaujímavé, že v rámci našich, ako sa v poslednej dobe stále viac ukazuje, konzervatívnych pomerov k nejakým podobným protestom nedošlo (alebo som len žiadne informácie o nich nezaznamenal).

Lindemann, 2023 Zdroj: PR

Sólový projekt speváka v súčasnosti najznámejšej nemeckej formácie Rammstein je striktne oddelený od tvorby materskej skupiny. Jeho aktuálny album je zároveň prvý skutočne sólový, pretože nadväzuje na pôvodný, päť rokov trvajúci projekt Lindemann vo forme dua (2015-2020), v ktorom sa spojil s nemenej kontroverzným švédskym multiinštrumentalistom Petrom Tägtgrenom, známym z pôsobenia v deathmetalovej kapele Hypocrisy či z industriálneho projektu Pain.

Dvojica spolu nahrala dva radové albumy, najskôr v roku 2015 anglicky spievaný Skills in Pills a v roku 2019 už v nemčine album F & M ("určený pre ženy a mužov"). Pre fanúšikov je nemálo zaujímavý aj DVD záznam z ich živého vystúpenia v Moskve z marca 2020, ktorý pôsobivo ukazuje, na čo všetko sa fanúšikovia môžu počas návštevy Lindemannovho koncertu tešiť. 

Vydarený výber predskokanov

Lindemannovi predskakujú na celom turné dve kapely, ktoré svojimi približne polhodinovými blokmi potešili najmä priaznivcov gotiky, darkwave a hudobne drsnejšieho industrialu. Hoci v našich končinách nie sú až tak známe, nejde o žiadnych nováčikov, obe zoskupenia sa na scéne pohybujú viac než dve desaťročia.

Prvým predskokanom bola portugalská štvorica Phantom Vision, ktorá nezaprie svoju inšpiráciu klasikmi britského gotického rocku The Sisters of Mercy. Po nej sa predstavila americko-rakúska elektronická formácia Aesthetic Perfection, ktorej závideniahodnou energiou a sympatickým sebavedomím nabitý spevák Daniel Graves navodil v publiku tú správnu atmosféru pred vystúpením hlavnej hviezdy večera. Zaznela aj skladba Gods & Gold z roku 2019, v ktorej hosťuje aj gitarista skupiny Rammstein Richard Kruspe.

Obe predkapely splnili svoje poslanie na výbornú, hrali optimálne dlhý čas a hlavne, nebola to nuda, práve naopak. Možno k tomu prispel aj fakt, že počas ich vystúpení bola plocha na státie pod pódiom už takmer zaplnená, čo nebýva vždy zvykom, čím už v tejto fáze vznikla vynikajúca interakcia medzi hľadiskom a javiskom. Návštevníci arény, medzi ktorými bolo veľa maďarských a rakúskych fanúšikov (Lindemannovo turné tento rok ich krajiny obišlo), zrejme chceli zaujať čo najlepšie pozície, z ktorých si mohli predstavenie metalového hrdinu vychutnať čo najlepšie.

Úprava pódia pred nástupom Tilla Lindemanna zabrala len krátky čas a ani na jeho príchod nebola treba čakať dlhšie, ako to často býva aj v prípade jeho materskej skupiny. Hoci za ním počas turné stojí aj na naše pomery úctyhodná technická podpora, zahŕňajúca štyri kamióny a dva obytné autobusy spolu s 50-členným personálom, v porovnaní s obrom zvaným Rammstein je to predsa len malý zlomok. Tomu zodpovedalo aj minimalisticky vybavené pódium ladené do červena, na ktorom okrem hudobných nástrojov nechýbala tanečná tyč, samozrejme, všetko takisto v červenej farbe.

Americká kapela s nemeckou presnosťou

Speváka počas vyše 90-minútovej šou doprevádzala päťčlenná koncertná kapela zložená z amerických hudobníkov, ktorých outfity, ako inak, korešpondovali s farbou pódia. Nikoho asi neprekvapí informácia, že ženská časť kapely bola oblečená striedmejšie. Výber hudobníkov nebol v žiadnom prípade náhodný. Bicie ovládal Joe Letz, kmeňový bubeník už zmienenej formácie Aesthetic Perfection, ktorý pôsobil aj v electro-industriálnej skupine Combichrist. Tá svojho času predskakovala na turné Rammstein a má za sebou aj spoluprácu na sólovom projekte Emigrate, za ktorým stojí už spomínaný Richard Kruspe. 

Constance Antoinette, absolventka hollywoodskeho Hudobného inštitútu, okrem obsluhovania klávesov predvádzala na radosť hlavne mužskej časti publika aj erotickú gymnastiku okolo tyče. Basgitarista Daniel Patrick "Danny" Lohner sa zase preslávil účinkovaním v skupine Nine Inch Nails, s ktorou bol ako jej člen v roku 2020 uvedený do Rock'n'rollovej siene slávy. Ženskú časť sprievodnej Lindemannovej skupiny ďalej tvoria gitaristky Emily Ruvidich s klasickým hudobným vzdelaním a Jes Paige, ktorú gitarovému umeniu učili takí majstri ako Steve Vai a Joe Satriani. 

Bratislavský koncert Tilla Lindemanna bol v rámci harmonogramu turné ôsmim v poradí. Skupina predviedla dokonalý súlad a s nemeckou presnosťou fungovala aj súhra hudby so svetlami, dianím na veľkoplošnej obrazovke, pohybmi hudobníkov i spevákovými gestami. Šesťdesiatnik Till Lindemann bol v porovnaní s júnovým vystúpením s Rammstein v Trenčíne viditeľne uvoľnenejší. Je to pochopiteľné, keďže letné turné jeho domovskej kapely sa konalo v čase, keď sa na súde v jeho rodnej krajine rozhodovalo o jeho vine či nevine v prípade obvinení zo sexuálneho násilia. Dobrá nálada a sarkastický úsmev mu nezmizol z tváre počas celého koncertu a zvlášť si užíval, keď publikum zborovo spievalo na jeho pokyn. 

Aj keď sa Lindemannov sólový projekt nijako neprelína s produkciou jeho primárnej skupiny, Rammstein z jeho piesní pochopiteľne bolo cítiť. Ich aranžmány, drsné a zároveň melodické gitarové riffy, pochodový rytmus, ostré prechody z melanchólie do robustných tónov, pôsobivý vokál či hymnické zbory – to všetko nájdeme aj u Lindemanna. Jedinečnosť jeho sólového projektu je hlavne v textoch, ktoré sú ešte viac okorenené sexuálnymi fantáziami, fetišizmom a neštandardnými erotickými túžbami opísanými explicitne spôsobom, ktorý pre jeho odporcov znamená prekročenie hranice dobrého vkusu.

Lindemann je známy aj ako básnik a mnohokrát dokáže svoje myšlienky súvisiace s témami, o ktorých sa "v slušnej spoločnosti" nehovorí, pretaviť do veršov a textov tak dômyselne, že ich obsah môžeme interpretovať aj viaczmyselne. Väčšinou však nemá problém popísať a označiť veci tak, ako sú. V jeho textoch často nechýba zdravá irónia a jemná sociálna kritika. Už viackrát sa v tejto súvislosti vyjadril v tom zmysle, že piesne Rammstein nie sú brutálne prvoplánovo, oni len nastavujú zrkadlo životu, ktorý býva aj brutálny. A platí to aj pre jeho sólové skladby, čo je zjavne jeden z dôvodov, prečo má toľko fanúšikov.

Setlist aj s novinkami

Úvodnou piesňou Lindemannovho vystúpenia bola čerstvá novinka Zunge z rovnomenného albumu, vydaného len krátko pred začiatkom turné, ktoré chce spevák využiť aj na jeho propagáciu. Text piesne, ktorej názov je v preklade Jazyk, odkazuje na slobodu slova: "musím povedať všetko, teraz a navždy" a "hovorím si, čo chcem", čo vyvolalo špekulácie, či nejde z jeho strany o reakciu na nepríjemné udalosti posledných mesiacov. To sa však ukázalo ako neopodstatnené, keďže pieseň a video k nej vznikli ešte v roku 2021.

Počas piesne sa na plátne objavili zábery z fanúšikom dobre známeho drastického (aké "prekvapivé") klipu, osobitne pôsobivá je krvavá scéna, keď si Till Lindemann nechá zašiť ústa. Ak vás zaujíma, ako video vznikalo, pozrite si making of (rovnako ako samotný klip je len pre silné žalúdky).

Okrem titulnej skladby albumu Zunge si v setliste našli svoje miesto ešte ďalšie štyri novinky. Po úvodnej piesni hneď nasledovala skladba Schweiss, pojednávajúca o nepríjemnom potení, z ktorého sa napokon vykľujú slané slzy, sprevádzaná zábermi donekonečna sa pohybujúcich úhorov. Medzi prezentovanými novinkami nechýbala ani Tanzlehrerin, po hudobnej stránke tváriaca sa ako romantická pieseň. Tento pocit však trvá len dovtedy, kým si neuvedomíte obsah jej textu a na plátne neuvidíte zábery ako Till ťahá za nohu po snehu ako trofej bezvládne telo nahej ženy.

Odznel aj zatiaľ posledný singel Sport frei, v ktorom sa nešetrí sexuálnymi narážkami, aj keď na prvý pohľad to vyzerá, že skladba je celá o športe. Čiernobiely videoklip čerpá inšpiráciu v propagandistickom filme Olympia nacistickej filmárky Leni Riefenstahl, ktorý je o olympijských hrách v Berlíne v roku 1936. Pre Tilla možno aj akési zadosťučinenie po rokoch, keď chodil na športovú školu a súťažne pretekal v plávaní, čo neskôr komentoval tak, že to nikdy nemal rád.

Ďalšou predvedenou novinkou bola Altes Fleisch, v nej sa Lindemann vyjadruje k téme starnutia, ktoré nenávidí a bojí sa ho, k čomu bolo pripojené pôsobivé video zostarnutej mužskej tváre s odpadávajúcim tkanivom.

Nie je všetko ako Rammstein

Na rozdiel od koncertov Rammstein sa na Lindemannových vystúpeniach nepoužíva žiadna pyrotechnika, nešľahajú plamene a ani zo stropu sály nepadajú papierové útržky. Zato však lietali iné veci. Počas skladby Allesfresser prevzali rolu asistentiek hudobníčky z kapely a do rozvášneného publika nahádzali desať tort. To nebolo všetko, keď prišla na rad skladba Fish On, vzduchom do publika lietali surové ryby. Ak si diváci sediaci vo vzdialenejších miestach mysleli, že im zásah rybou nehrozí, mýlili sa. Till totiž použil špeciálne upravené delo, pomocou ktorého si aj zadné rady "pričuchli, ako páchne ryba". Pre niekoho možno bláznivé výstrelky, ale diváci si to užívali a v prípade Lindemanna ich už všade očakávajú.

Ozajstné šialenstvo v stojacom publiku nastalo, keď sa Till Lindemann ako kráľ v červenom klobúku nechal na špeciálnych nosidlách počas piesne Platz Eins niesť zamaskovanými bodyguardami v dave a keď na chvíľu zišiel z nosidiel, vytrženie okolostojacich dosahovalo najvyššie obrátky. A do toho zborovo s publikom znelo "Som jednotka, áno, všetko alebo nič, jednotka vo svetle reflektorov".

Provokatívne videá na pozadí javiska boli neoddeliteľnou súčasťou celého diania na pódiu. Či už to boli váľajúce sa nahé ženské telá kyprých tvarov ako protiklad spoločensky zaužívaných parametrov ženskej krásy v skladbe Fat, malé prasiatka a krvavé nohy žien v Praise Abort o dôsledkoch nezvládnutia otcovstva, či postavy v latexových odevoch s igelitovými vrecúškami na hlavách v piesni Gummi o fascinácii sexuálnym fetišizmom. Šokovať a provokovať je Lindemannovi vlastné, ale ak sa obraz, ktorý vás má ohúriť, opakuje tretí alebo štvrtý raz, ako v prípade nahého ženského prirodzenia pri piesni Golden Shower, už to začína byť trochu lacné a na škodu veci to priťahuje pozornosť namiesto vnímania skvelej hudby.

Bolo preto pozitívnou zmenou, keď sa hudobne silné skladby ako Blut, Steh auf alebo Ich hasse Kinder zaobišli aj bez "video podpory" a vystačili si len s hrou svetiel. Záver večera sa však už niesol v tradičnej Lindemannovskej línii. V rámci prídavkov bola absolútnou bodkou pieseň Skills in Pills, vychádzajúca z osobnej skúsenosti speváka, ktorý sa v mladosti zúčastňoval "pilulkových párty". Textom chce vyprovokovať zamyslenie sa nad závislosťou od liekov ako prostriedku úniku z reality. Nechýbali ani zábery na videoplátne, v ktorých farebné tabletky plným priehrštím vchádzali do ľudského tela. 

Kto pozná koncerty Rammstein a Lindemannove vystúpenia, vie, že spevák slovne s publikom komunikuje len málo. Nikdy však na záver nezabudne s poklonou poďakovať divákom aj v jazyku krajiny, kde vystupuje, a nebolo to inak ani v NTC Aréne. Návštevníci odchádzali spokojní a vyšťavení, lebo dostali presne to, čo očakávali, síce niektorí polepení tortovým krémom a iní "navoňaní" rybím pachom, ale aj to je skrátka "v cene zájazdu".

Till Lindemann ukázal, že nie je len talentovaný hudobník, je to fenomén, ktorý sa nedá prehliadnuť. Nemusíte ho mať radi, ale nemôžete mu uprieť, že jeho hudobná stopa je hlboká. A kto sa ho v Bratislave dostatočne nenabažil, má príležitosť navštíviť niektorý z jeho európskych koncertov do konca tohto roka (pokiaľ nie je už dávnejšie vypredaný).

Setlist koncertu Tilla Lindemanna:
(24. 11. 2023, NTC Aréna, Bratislava)

  1. Zunge
  2. Schweiss
  3. Fat
  4. Altes Fleisch
  5. Allesfresser
  6. Golden Shower
  7. Tanzlehrerin
  8. Ich weiß es nicht
  9. Sport frei
  10. Blut
  11. Praise Abort
  12. Platz Eins
  13. Fish On
  14. Gummi
  15. Steh auf

    Prídavky:
     
  16. Knebel
  17. Ich hasse Kinder
  18. Skills in Pills


Setlist predkapely Phantom Vision:

  1. Telling Lies
  2. The Last Frontier to Hollow Land
  3. Time Is the Master
  4. Until Heaven Sleeps Again
  5. One Dollar 
  6. Millionaire


Setlist predkapely Aesthetic Perfection:

  1. Gods & Gold
  2. S E X
  3. TOXIC
  4. Rhythm + Control
  5. Love Like Lies


Autor: Ivan Straka