V polovici mája do Čiech a na Slovensko zavíta so svojim SOHO projektom britská saxofónová legenda Ian Ritchie. Rodák zo škótskeho Glasgowa, ktorý behom svojej kariéry stál na pódiu s členmi známých Pink Floyd, produkoval albumy pre Rogera Watersa alebo The Big Dish predstaví u nás premiérovo svoju jazzovú tvorbu.

V máji budeš na turné so svojou jazzovou tvorbou. Kedy sa u teba po prvý krát prejavil záujem o jazz?  

Začal som hrať na saxofón, keď som mal pätnásť rokov. Medzi mojich obľúbencov vždy patrili rockoví saxofonisti ako Dick Parry (Pink Floyd), Dick Heckstall-Smith (Colloseum), Mel Collins (King Crimson), ale aj jazzmani Charlie Parker, John Coltrane, Gato Barbieri alebo Stan Getz. Jazz ma úplne fascinoval. Vždy som bol schopný zahrať ako moji obľúbení rockoví hráči, ale jazzoví muzikanti hrali to, o čom sa mi ani nesnívalo. Charlie Parker vedel sypať nápady zo svojho nástroja neskutočnou rýchlosťou. Coltrane mal úžasnú techniku a jeho hudba je pre mňa jednou z najvášnivejších a najvzrušujúcejších, akú som kedy počul. V roku 1995 som sa stretol s výborným, svetovo uznávaným, izraelským saxofonistom Giladom Atzmonom a začal som pod jeho vedením študovať jazz. Od tej doby som sa začal rozvíjať týmto smerom, čo vyústilo k vydaniu najskôr albumu SOHO Project a neskôr jeho pokračovaniu South Of Houston.
 
Na oboch tvojich albumoch ľudia môžu počuť hneď niekoľko hudobných štýlov. Je teda zrejmé, že sa nebojíš experimentovať v hudbe. Čo ťa inšpirovalo pri písaní týchto skladieb?

Rytmus je v hudbe veľmi dôležitý a pre mňa asi najpodstatnejší. Rôzne rytmy ma inšpirujú hrať rozličné frázy a melódie. Nechcel som album zaškatuľkovať iba do swingu (aj keď ho veľmi rád hrám). Reggae, funk alebo hip-hop majú beaty, ktoré mi dávajú viac priestoru hrať melodicky. Majú svoju vlastnú špeciálnu príchuť, ktorá dodáva určitú rozmanitosť a upútava pozornosť poslucháča.
 
Budeš hrať v Čechách a na Slovensku po prvýkrát? Ako sa tešíš na nadchádzajúce koncerty?

Už som Českú republiku navštívil v rámci turné The Dark Side Of The Moon s Rogerom Watersom a niekoľkokrát s jazzovou kapelou jeho syna Harryho. Prísť však so svojou vlastnou tvorbou je vždy veľká česť. Nemôžem sa dočkať, až sa vrátim do Čiech a konečne po prvýkrát navštívim Slovensko.
 
Počas turné budeš hrať s československou kapelou. Ako si si vyberal hudobníkov?

Skvelá česká promotérka Danyhella Slezáková, ktorá ma už do Čiech priviezla ako člena Harry Waters Quartetu, ich pre mňa vybrala. Mal som možnosť počuť bubeníka Olivera Lipenského, keď hosťoval na Harryho koncerte minulý rok v auguste v Malostranskej besede. Bol skvelý. Pianista Tomáš Jochmann a kontrabasista Miloš Klápště majú výbornú reputáciu. Teším sa, že s nimi budem stáť na jednom pódiu. Jazz je nepredvídateľná a vzrušujúca forma umenia. Časť tej sily spočíva v tom, že muzikanti z rôznych kútov sveta, ktorí sa mnohokrát vidia po prvýkrát v živote a každý z nich hovorí iným jazykom, sa môžu stretnúť a tvoriť krásnu hudbu. Jazz je reč, ktorá nemá žiadne hranice.
 
Čo napríklad obnášaju prípravy na turné?

Pitie čaju a pojedanie množstva fish and chips.
 
Ľudia ťa poznajú predovšetkým z turné The Dark Side of the Moon Rogera Watersa, zakladateľa Pink Floyd. Ako ťa bavilo hrať zásadné skladby rockovej histórie?

Rogerovo turné bol pre mňa sen, ktorý sa stal skutočnosťou. Kúpil som si platňu The Dark Side of the Moon na vinyle hneď v ten deň, keď vyšla v roku 1973. Už vtedy som bol veľký fanúšik Pink Floyd, ale Dark Side to preniesol na úplne novú úroveň. Saxofónové sóla Dicka Parryho v skladbách Money a Us and Them ma fascinovali. Ísť na turné s Rogerom a hrať každú noc tieto sóla pred tisícmi divákov bolo neuveriteľné. Naviac, Roger je naozaj štedrý človek, takže kapela si spoločne s ním užívala rovnaké hotely a úžasné reštaurácie. Cestovať po celom svete za takýchto podmienok – o moc lepšie to už pre muzikanta dopadnúť nemôže.     
 
Bavili sme sa o jazze, rockovej hudbe, ale ty si prešiel ďaleko viacerými žánrami vrátane techna. Kedy sa u teba prejavil záujem o elektronickú hudbu?

Vždy som bol veľký nadšenec, keď šlo o elektroniku. Staval som si vlastné zosilňovače a vyrábal snímače na elektrické gitary, keď som chodil do školy. Keď sa objavili počítače, bavilo ma programovanie v Basicu a C. Bol to prirodzený vývoj, že sa tento záujem preniesol aj do hudby. 80. roky boli dobou, kedy sa elektronická hudba dostala do popredia. Písal som skladby a vydával platne v techno pope a new romantic štýle. Z týchto žánrov neskôr vznikol house, techno, trance a ambient. Tento záujem trval ďalej a ukázal sa užitočný pri písaní a produkovaní hudby pre série cestovateľskej relácie Globetrekker. Môj album Paradiso je v ambientnom štýle a spája moju lásku k jazzu a elektronickej hudbe.

České a slovenské zastávky SOHO Project tour 2014:

12. 5. - Praha, Jazz Dock
13. 5. - Ostrava, Parník
14. 5. - Kroměříž, Dům Kultury
15. 5. - Nitra, Music A Café
16. 5. - Nové Mesto nad Váhom, Blue Note
17. 5. - Bratislava, Ateliér Babylon
18. 5. - Kostelec nad Orlicí, SK Rabštejn

Rozhovor pripravila a pre Hudba.sk preložila Daniela Danyhella Slezáková.

Foto: PR