Hlavná stránka

>

Magazín

>

Rozhovory

>

Gleb: Rap je hnusný parazit

Gleb: Rap je hnusný parazit

Gleb, videoklip Ukáž vrecká
Zdroj: Filmsomnia
12.05.2022 - 15:30 | Matej Kráľ

Jeden z najžiadanejších a najinovatívnejších slovenských raperov je v súčasnosti okrem koncertovania zaneprázdnený aj tvorbou nového albumu, ktorého vydanie je predbežne plánované na leto. V rozhovore nám prezradil, na čo sa môžu fanúšikovia v rámci novinky tešiť, ako uvažuje nad svojimi beatmi alebo vplyvom na masy, a či má ambície koncertovať aj v zahraničí.


Tvoje beaty smrdia skôr Britániou než Amerikou. Ja ťa mám zafixovaného ako jedného z prvých domácich raperov, ktorí u nás rapovali do žánrov ako UK garage, bass a grime. Kde si prišiel k tomuto zvuku?

Moje beaty už nejakú dobu nesmrdia iba Britániou, nájdeš tam vplyvy z celého sveta. Berieme si prvky zo všetkého, čo nás baví, vytvárame s Komanderom Groundom náš špeciálny sound. Dodržiavať od A po Z nejaké pravidlá, len aby si mohol na trek nalepiť názov žánru, je strašná nuda.

Ale keď sa máme vrátiť v čase, tak odmalička som počúval americký rap, takže keď som v MTV narazil na britských MC's, bol to pre mňa úplne nový svet - tvrdosť, rýchlosť, britský prízvuk, skrátka úplne iná estetika, samozrejme som tomu totálne prepadol. Moji homies na sídlisku stále počúvali NYC rapové klasiky, ktoré som mal už dávno opočúvané, logicky som išiel ďalej. Moja láska k britskému soundu zostáva rovnaká, veľa prvkov používame dodnes, ale ako som spomínal vyššie, mojím cieľom je mať vlastný zvuk.


Rap ako žáner v posledných rokoch definitívne opustil perifériu a stal sa pravdepodobne najpočúvanejším a najúspešnejším žánrom na Slovensku aj v Česku. Ako si to interpretuješ ty, prečo je to tak?

Pretože rap je hnusný parazit.

Ako to myslíš?

Rap dokáže napadnúť každý beat a každý žáner. Žáner potom obohatí alebo si ho priamo privlastní.  Zároveň dokáže rap prežiť vo svojom svete samostatne.   

Raperi sa aj vďaka tomu stávajú osobnosťami s obrovským dopadom a vplyvom na masy, často najmä na mladých ľudí nielen prostredníctvom sociálnych sietí. Ako v tomto vnímaš svoju pozíciu? 

Viem o svojom vplyve, ale uvažovať nad ním neuvažujem. Keď niečo nedám do textu, tak je to len kvôli môjmu osobnému pocitu, nie kvôli ľuďom.


Publikum slovenského rapu končí skoro vždy v ČR, ďalej na západ neprerazil nikto. Jednou vecou je jazykový rozdiel, na druhej strane práve susedná Ukrajina vychrlila napr. Alyonu Alyonu, ktorá rapuje v ukrajinčine a aktívne koncertuje aj v zahraničí. 

Alyona je veľmi originálny zjav, je super raperka a má svoj imidž. Originalita vyhráva, keby sme iba kopírovali USA, v zahraniči hrať nikdy nebudeme.

Máš aj ty sám ambíciu vydať sa so svojou hudbou ďalej do zahraničia?

Chcem hlavne, aby keď si niekto zo zahraničia pustí môj klip, tak aby z toho cítil niečo autentické - vizuálnu a zvukovú originalitu, aj originalitu v rape. Bookingu v zahraničí sa samozrejme nebránim.


V slovenskom rapovom kontexte sa nedávno viedla kauzička týkajúca sa okrem iného vykrádania hudieb. Niektorí tvrdia, že aj rapové texty sú v rámci tém na 80% o tom istom, rozdiel spočíva v podaní, technike.

Už som to spomínal viackrát, je to podľa mňa veľmi nudná forma robenia hudby, ale ešte väčšia nuda je sa o tom baviť. Je mi v podstate jedno, kto ako robí hudbu, ale určite by to malo dýchať originalitou. Všetci sa niečím inšpirujeme, všetci si niečo berieme pre seba, ale kombinácia vecí, ktoré ťa inšpirujú, by mala vytvoriť niečo nové a nie 100% kopírku. Je to každého osobný výber, ako chce, aby ho ľudia vnímali. Či ako osobitého inovátora alebo ako ďalšieho klona.

V súvislosti s tvojimi začiatkami sa okrem ružinovských lavičiek často skloňuje legendárny bratislavský Subclub, ktorý už nefunguje. Máš momentálne nejaké obľúbené miesto, ktoré ti príde v súčasnosti v rámci scény dôležité a má potenciál vyprodukovať nové tváre?

Do klubov v Bratislave ako návštevník už dávno nechodím. Z počutia viem, že KC Dunaj je miesto, kde prebiehajú dobré dídžejské akcie. Hopkirk je klub, ktorý som mal vždy rád, a viem, že sa tam občas dejú rapové events. Takže predpokladám, že tieto dve miesta.

Jednou z tvojich posledných vydaných vecí je track Rapinbox vol 1. s netradičným zvukom, beat skonštruoval Komander Ground okolo folkovo znejúcej píšťaly. Je toto zvuk, ktorý ťa teraz baví najviac?

Baví ma toho veľa, ale veľa hi-hats, bounce bicie, veľký bass a netypický sampel, to je moje.


Môžeme čakať, že sa ponesú aj ďalšie nové tracky v takomto šate?

Radšej nech nikto nič neočakáva.

Ako napredujú práce na novom albume?

Nádhera, dávam do toho úplne všetko a pracujem jak magor.

Čo nové / staré ešte môžu fanúšikovia očakávať? Mohol by si prezradiť viac?

Ak termín "starý Gleb" znamená: "Čo je to za divného týpka, prečo rapuje tak, ako rapuje, a prečo rapuje do takých divných beatov?", tak ľudia môžu čakať starého Gleba. Ak chcú počuť človeka, ktorý rastie, mení postoje, názory a robí chyby, tak budú počuť aj to. 

Kedy by mal album vyjsť?

Dúfam, že v lete.


V rámci svojich live shows hrávaš sety s dídžejom. Uvažoval si niekedy nad koncertmi s kapelou? Láka ťa táto predstava?

S Komanderom sedíme nad beatmi hodiny. Bola by hlúposť, aby ich ľudia nepočuli naživo tak, ako sme ich spravili (smiech). A rap s live bandom je asi super, ale nie je to môj štýl.

Môžu sa fanúšikovia po vydaní albumu tešiť aj na podobné turné, aké si zvykol robiť pred pandémiou?

Turné je iba slovíčko. Vystupujeme stále a stále sme na turné, aj vtedy, keď série koncertov nenazývame turné. Čo sa ale týka "oficiálneho turné" v našej réžii, tak k albumu samozrejme bude aj to.


Autor: Matej Kráľ


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti