Prinášame vám rozhovor s londýnsko-bristolským elektronickým duom Atki2 a Hanuman aka Monkey Steak, ktoré sa tento týždeň predstaví na dvoch klubových akciách – vo štvrtok 6. novembra na akcii Dubtrap v bratislavskom Subclube a v piatok 7. novembra na Step It Up v Clube No.3 Nových Zámkoch.

Čaute Monkey Steak! Ako ste sa dopracovali k takému zábavnému menu? Nemáte radi opice?

Práve naopak! Obaja zbožňujeme všetko, čo má niečo spoločné s opicami! A taktiež, naozaj milujeme steaky. Čo by mohlo byť prirodzenejšie, ako nazvať sa podľa našich dvoch najobľúbenejších vecí?

Čo vaše stretnutie? Aký je "Príbeh opičieho steaku"?

Stretli sme sa ako veľmi mladí muži pri krádeži veľkého množstva piva a búrlivej hádke o kapele Atari Teenage Riot. Ďalej to radšej nerozoberajme...

Čo ste robili predtým?

Atki2: Bol som členom bristolskej breakcoreovej crew s názvom Anarchic Harddrive a predtým som roky chodil na hodiny klavíra.

Hanuman: Ja som hral v indie-electro kapele zvanej Northern Lites. Chvíľku sme boli miláčikmi MTV, čo bola celkom zábava. Taktiež som hral na basgitaru v jednej soulovej kapele a okrem toho som sa so starými synťákmi pokúšal zahrať elektronický valčík.

Čím sa živíte? Hanuman, pracuješ so sokolmi? (viď. foto č.4)

Haha, môžem snívať! Sokoly sú skvelé! Veľmi rád by som sa živil prácou s nimi. Obaja pracujeme s knihami, keď práve nerobíme hudbu. Atki2 má na starosti jedno kníhkupectvo a ja pracujem v Radical Publishing.

V rokoch 2005 a 2006 ste vydávali skvelé tracky, ale v minulom roku a zatiaľ aj v tomto je toho pomenej... Je to nedostatkom času na tvorbu, alebo snáď nemá kto vydávať vašu hudbu?

Ak mám byť úprimný, tak je to najskôr tým, že sme tomu chceli dať nejaký čas a prehodnotiť, kde by sme vlastne chceli byť v rámci "scény". Keď vyšli Grim Dubs bola to naša reakcia proti kompilácii Rephlex Grime (2004), po ktorej vydaní explodoval dubstep a zrazu bolo všade kopec ľudí, ktorí robili generické sračky, takže sme sa chceli od toho celého dištancovať.

Teraz sme na tom tak, že spolupracujeme s niekoľkými labelmi, ktoré zdieľajú našu víziu (nové EP na Sleazetone je na spadnutie!), a taktiež máme naplánovaných prvých pár releasov na Steak House, čo je naša vlastná značka, takže sme celkom radi, že máme svoje vlastné miesto na tejto scéne, alebo mimo nej, to už nech posúdia iní.

Odkedy ste vydali Grim Dubs síce dubstepová scéna poriadne narástla, ale zároveň je dnes omnoho pestrejšia ako vtedy, s presahmi do iných elektronických žánrov... Vy sami sa ani dnes necítite ako jej súčasť? Pre mňa je to celé dubstep, či sú to Skreamove halfstepy, Headhunterove výlety do techna, Jokerov grime, TRG-ho 2step, Toastyho breaky alebo grim od Monkey Steak...

Zaujímavá otázka. Nemyslím si, že by niektorý z nás príliš riešil žánrové definície. Obaja sme vždy milovali fakt, že keď v Európe prídeme do hudobného obchodu, nájdeme tam dosky od Jeffa Millsa, Aphexa Twina aj Groove Chronicles všetky založené ako techno alebo dance. Už takouto maličkosťou sa prekonávajú kmeňové vzdialenosti medzi žánrami a umožňuje sa otvorenejší prístup.

V tom, čo všetko si definoval ako dubstep, by som šiel ešte ďalej. Je to všetko aj garage, v rámci ktorého je dubstep len ako malý kúsok koláča. A keď nás vidíš hrať, tak nehráme len dubstep ale aj 2step, grime, baile funk, bassline, Balkan beat, atď. Vlastne všetku hudbu, na ktorú sa dá tancovať a zabaviť sa.

Vráťme sa ešte k vášmu novému labelu Steak House. Čo vás viedlo k jeho založeniu?

V podstate by nám táto značka mala umožniť slobodne prezentovať svoje hudobné predstavy a mať plnú kontrolu nad svojou vlastnou hudbou. To neznamená, že by sme už nevydávali na iných labeloch, ale chceme pre seba útočisko, v ktorom budeme môcť robiť všetko podľa seba, bez ohľadu na zábrany, ktoré často vytvára obmedzený rozpočet iných vydavateľstiev.

Obaja ste digitálni DJi, aj keď vo všeobecnosti na britskej undergroundovej scéne stále prevláda silná vinylová kultúra. Aký je váš názor v diskusii tradícia vs. technológie a analógový vs. digitálny zvuk? Prečo ste sa rozhodli ísť "digitálnou cestou"?

Myslím, že sme sa rozhodli pre digitálny DJing, pretože nás to oslobudzuje od obmedzení spojených s tradíciou dvoch gramofónov a mixu. Používaním dvoch laptopov s Abletonom prepojených cez MIDI sme schopní mixovať dohromady celú škálu rozličných trackov v najrôznejších žánroch a s rôznymi tempami, a tvoriť tak náš jedinečný "global wreckage sound".

Diskusia analóg vs. digital ma príliš nezaujíma. Myslím, že ľudia argumentujú v prospech vinylu, lebo je hmatateľný a "keeps it real", ale v podstate v oboch prípadoch ide len o prostriedky na dosiahnutie určitého výsledku. Používajte vinyl, ak chcete, používajte laptop, ak chcete, ale nakoniec je aj tak najdôležitejší konečný výsledok vašej práce.

Aký software a hardware teda využívate na mixovanie a produkciu?

Čokoľvek sa nám hodí. Nie sme príliš naviazaní na konkrétny software a hardware, a je naozaj dobré vyskúšať množstvo rôznych vecí. Pravidelne však užívame a sme veľkými fanúšikmi ACIDu, Abletonu a čierneho piva.

Ktorý z vás je lepším DJom, kto je lepším producentom a kto lepším kuchárom?

Hmmm, vzhľadom na riziko, že by to mohlo skončiť bitkou, navrhujem, aby sme v tejto otázke ostali radšej ticho. Čo však prezradiť môžeme je, že Atki je lepší v masteringu a spracovaní zvuku a Hanuman je zase lepší v príprave sauté a soufflé!

Nebývate v tom istom meste... Ako vyzerá vaša práca na nových trackoch? Produkujete oddelene alebo spolu v jednom štúdiu?

Väčšinu víkendov je jeden z nás v štúdiu toho druhého a neustále si vymieňame veci online, takže tá geografická vzdialenosť nehrá vôbec žiadnu rolu.

Vo vašej hudbe je množstvo zvukov a vplyvov z world music... Kto to má na svedomí? Z toho, čo o vás oboch už viem, si to predstavujem tak, že Atki2 je ten, ktorý programuje bicie a basové linky a Hanuman k tomu pridáva tú exotickú príchuť... Je to pravda?

Nie tak celkom. Čo sa týka programovania bicích a basov, sme na tom zhruba rovnako. Obaja milujeme drsné beaty a tučné basy. Je síce fér povedať, že je to najmä Hanuman, ktorý prináša do trackov väčšinu tých globálnych vibes, ale Atki2 je ten, ktorý tieto zvuky dokáže pracovať tak, aby zapadli do celkového zvuku Monkey Steak.

Hanuman: Globálne "riddims" sú aj súčasťou viacerých tvojich štúdiových mixov. Vlastne v nich mixuješ úplne všetko... Kde sa to v tebe berie?

Cieľom týchto štúdiových mixov je snaha prezentovať ľuďom hudbu, ktorú milujem. Patrí sem dubstep, dancehall, drum&#bass, čokoľvek, čo ma zaujme... Pre mňa sú celé mixy, ktoré bežia v jednom tempe a s rovnakými beatmi, trochu jednotvárne, preto sa snažím mixovať celé spektrum rozličných štýlov. A veľmi ma zaujíma myšlienka tanečnej hudby ako globálneho pojmu. Zdá sa, akoby prevládala myšlienka, že tanečná hudba vzniká len na počítačoch a len na Západe, ale je jasné, že to tak nie je. Veci ako highlife (africká tanečná hudba, ktorá vznikla v Ghane; pozn. autora), bhangra alebo sufi sú taktiež tanečnou hudbou, aj keď príliš nezapadajú do zaužívaných predstáv západného sveta o hudbe, na ktorú sa dá tancovať. Ja sa tieto dva svety aj napriek tomu snažím vo svojich setoch prepojiť.

V bratislavskom Subclube budete hrať v tú istú noc, kedy len pár stoviek metrov od tohto klubu odohrajú svoj prvý live koncert na Slovensku Pendulum. Prečo by mali ľudía prísť na vás a nie na Pendulum?

Hmmm, to je teda otázka. To je ako pýtať sa, prečo by ľudia pred operáciou mali dostať anestetikum. Veď to je otázka zdravého rozumu! Tá druhá možnosť proste vedie k množstvu zbytočnej bolesti!

Ale vážne, nech si ide každý kam chce... Ak pôjdete do Subclubu, dostanete kvalitnú hudbu a kopec zábavy za rozumnú cenu.

Čo robíte cez víkendy, keď nikde nehráte?

Počúvame Pendulum! Hehe, ok, tak nie... Robíme beaty, stretávame sa s priateľmi, jeme dobré jedlo a... ehm, dospávame zvyšok týždňa.

Viete si predstaviť, že by ste strávili na Slovensku celý víkend bez hrania na žúrke? Čo by ste tu asi tak robili v takom prípade?

Ale jasné. Slovensko vyzerá veľmi zaujímavo. Boli sme zatiaľ iba na poľskej strane Tatier a bolo to nádherné, takže by sme si určite radi pozreli aj tú slovenskú. Okrem toho by sme pili tokajské víno, ktoré obaja milujeme, a napchávali by sme sa chutnými pirohmi počas spoznávania lokálnej hudobnej scény. Murderbot tvrdí, že to tam máte veľmi fajn a v Bratislave sa vraj z hudobného hľadiska dejú veľké veci...

Súčasná Top 5 producentov akéhokoľvek žánra:

LV and Dandelion
DJ Q
Octopush
Mr Gasparov
Martyn

Súčasná Top 5 trackov akéhokoľvek žánra:

Bobby Caldwell - What You Won't Do For Love (DZ rmx)
Wiley – Wearing my Rolex (Agent X mix)
Bonde De Role – Marina Gasolina (Crookers Remix)
Joker – Snake Eater
Mr Gasparov – 1975

Top 3 obľúbené popové hviezdy:

Justin Timberlake, Lionel Richie a Shakira

--
Autor: Patrik Marflák
Foto: Myspace.com/monkeysteak