Fínsky producent Fanu nám pri príležitosti blížiaceho sa vystúpenia na Slovensku porozprával čosi o svojej starej a novej hudobnej produkcii, spoluprácach a plánoch do budúcnosti, ale aj o akútnom nedostatku nenávistných odkazov vo svojej mailovej schránke...

Začiatkom roka vyšiel tvoj najnovší album 'Homefree'... aký máš pocit, keď ho spätne počúvaš? Si s ním spokojný?

Áno, som s ním maximálne spokojný. Myslím, že veľmi dobre zachytáva a reprezentuje to, kde sa v súčasnosti ako producent nachádzam. V tých skladbách je toho zachyteného naozaj mnoho.

Má každý track, ktorý spravíš, svoj vlastný "príbeh" so špecifickým súborom spomienok a emócií s ním spojených, alebo sú to väčšinou pre teba len "beats"?

Dá sa povedať, že každá moja skladba vznikla v spojitosti s nejakou konkrétnou fantáziou alebo emóciou, to je istá vec. Nie vždy sú síce odkazom na nejakú udalosť zo skutočného života, ale všetky viac-menej reprezentujú moje myšlienky a pocity. Vlastne je to tak, že emócie môžu živiť hudbu, ale niekedy aj samotný vznik nejakého hudobného nápadu evokuje pocit a potom idú ruka v ruke...

My Beautiful Paranoia by Fanu

Na svojom blogu píšeš, že si už začal produkovať materiál na ďalší album. Ako sa ti s ním darí? Si inšpirovaný niečím novým, niečím, čo si pri predchádzajúcej tvorbe nepoznal?

Produkcia ide veľmi dobre! Som neuveriteľne inšpirovaný novými súčasťami môjho štúdia, ktorými sú Ableton Live a príslušný controller APC40. V podstate pracujem na live materiále, aby som mohol začať hrávať naživo. Táto moja tvorba bude prevažne mimo drum&bassu – pri DJingu prezentujem dnb, ale moje live vystúpenia budú eklektické. Snažím sa tvoriť niečo nové, niečo, čo tu ešte určite nebolo miliónkrát predtým. Viem, že je to ťažké, lebo všetko, s čím môžeme prísť, tu už raz v nejakej forme muselo byť pred nami... Ale snažím sa v prvom rade robiť hudbu, ktorú si ľudia budú pamätať a nie takú, ktorá bude len "fungovať na parkete" a nič viac.

Zmenil sa nejako počas tých rokov spôsob, akým produkuješ hudbu? Či už z technického alebo umeleckého hľadiska?

V podstate žiadne extra radikálne zmeny. Ale napríklad niekoľko rokov dozadu som zvykol tvoriť hudbu okolo mojich breakov, kým teraz je to skôr naopak. Taktiež technická a softvérová výbava je bohatšia, ale z pohľadu umeleckého zostáva moje krédo rovnaké: žiadne limity a nenechať sa zaškatuľkovať alebo obmedzovať. V súčasnosti dokonca pracujem aj na nejakých house a techno trackoch. Ľudia ma niekedy automaticky označujú za "dnb umelca", čo považujem za nezmysel. Som hudobník, nie "dnb hudobník".

Okrem svojich sólových albumov si pracoval aj na spoločnom projekte (Lodge, 2008) so známym avantgardistom a experimentálnym jazz/rockovým umelcom Billom Laswellom. Ovplyvnila spolupráca s ním a s ľuďmi ako Nils Petter Molvaer či Bernie Worrell tvoj prístup k vlastnej hudobnej tvorbe?

Ani nie. Totiž ja som vlastne pre nich urobil len breaky a oni potom do toho nahrali svoje inštrumenty...

Jasné, myslím, že som niekde čítal, že ten album bol virtuálna kolaborácia... Stretol si sa s týmito hudobníkmi aj naživo? Plánuješ s nimi alebo s niekým iným aj ďalší podobný projekt?

S Laswellom som sa stretol v New Yorku, ale to bolo až potom. Len sme sa tak poflakovali, kecali o hudbe a tak. Bol fakt skvelý a aj napriek tomu, čo všetko má za sebou, veľmi skromný. A má rád whisky s colou, hehe.

Mám v hlave aj nejaké ďalšie hudobné spolupráce, ale nemôžem o nich zatiaľ nič prezradiť. Robiť kolabo je pre mňa dosť veľká raritka.

A čo Laswellova manželka Gigi? Myslím, že jej hlas sa neobjavil v tvojich trackoch už pekne dlho, vlastne od prvého albumu...

Keby som mohol povedať, že mám s ňou niečo naplánované, tiež by som bol tomu rád. Čo mi vlastne pripomína, že by som sa jej mal znovu ozvať a vypýtať si nejaké vokály.

Dreams Are Like Water by Fanu

Asi pred dva a pol rokom sa na tvojom blogu objavil zvláštny post, v ktorom si písal, že drum&bass už skoro vôbec nepočúvaš, že si dávaš Ramones, Pantera, Pearl Jam a podobné veci a že by si chcel mať dosť peňazí na bubny, aby si mohol hrať na bicie k rockovými skladbám... Čo ťa napokon udržalo pri dnb a kedy sa dočkáme nejakého "Fanu rockového projektu"?

Každý umelec občas zapochybuje o správnosti a zmysle vlastného hudobného smerovania, a to sa stalo vtedy aj mne. Ale NIKDY som nepovedal, že chcem s dnb úplne skončiť, lebo som vedel, že sa to aj tak nestane. Ináč, na bicie som potom vlastne ani nezačal hrať, haha, takže ten projekt nebude.

V posledných dvoch rokoch sa objavuje čoraz viac drum&bassovej produkcie, ktorá stojí na naozaj hlbokých basových linkách a je z hľadiska stredov a výšok omnoho minimalistickejšia ako dnb mainstream od polovice desaťročia. Aký je tvoj názor na tento "nový smer"? Páči sa ti deepovejšia odnož drum&bassu od producentov ako napr. Instra:mental, Rockwell, Bop,...?

Nepatrím medzi najväčších fanúšikov tohto minimalistického štýlu, teda aspoň čo sa týka môjho DJingu. Ale to, že tie veci nehrám, neznamená, že sa mi nepáčia. Myslím si, že je to fajn. Deepovejšie poňatie produkcie je jednoznačne dobré. Drum&bass potrebuje toľko diverzity a rôznorodosti, koľko len môže mať. Keď máš žáner, ktorý je daný len svojím tempom, tak je tam veľký priestor na experimentovanie. Vždy som rád, keď vidím, že sa uchytili nejaké nové prístupy a štýly produkcie.

Trochu sa v poslednej dobe na blogu sťažuješ na slabý predaj vinylov a nového albumu. Máš nejakú teóriu, čo by mohlo byť príčinou? Podľa mňa je to globálny problém, hudba sa kvôli zlej ekonomickej situácii predáva ešte menej ako predtým... A taktiež kopec DJov prechádza na digitálny DJing. Máš ako šéf malého labelu vymyslenú nejakú stratégiu, ako proti tomuto všetkému bojovať?

Môj album nevyšiel na CD a to bolo čisto rozhodnutie môjho distribútora, nie moje. Ale nechcem to zhadzovať len naňho a znieť ako nevďačník, pretože stále som mu zaviazaný za všetko, čo robí pre mňa a pre Lightless. Myslím, že dnes už obaja vieme, že vydať album len na vinyle nebolo dobré rozhodnutie, pretože väčšina mojich fanúšikov by práve v prípade albumu preferovala skôr CD release. Takže albumy budeme v budúcnosti určite vydávať v CD formáte.

Celkovo si myslím, že je rozumné vydávať hudbu vo všetkých formátoch, pokiaľ je to možné, aby sme každému mohli ponúknuť taký produkt, za ktorý je ochotný zaplatiť a podporiť tým samotnú hudbu. Vynechanie niektorej z možných alternatív sa, z hľadiska snahy o čo najlepšiu predajnosť albumu, ukázalo ako zlý nápad.

V kontaktnej sekcii tvojho webu sa píše: "Posielajte svoje bookingové požiadavky a hatemail na fanu@fanumusic..." Dostávaš veľa nenávistných emailov? Akože "tvoja hudba je otrasná, je tam príliš veľa bicích" alebo niečo také? Poslali ti hateri nejaké konštruktívne pripomienky?

Haha, bodaj by som dostával viac hatemailu! Žiaľ, myslím, že nič také mi na mail nechodí. Nenávisť ma živí, haha!

Fanu remix of Champagne's "Good Times" by Fanu

Nedávno si hral po prvýkrát vo svojej kariére v "Mekke drum&bassu" - Londýne... Aké to bolo? Čo hovoríš na klub a ako na tvoj zvuk reagovali ľudia?

Bola to skvelá noc! Fracture and Neptune tam boli tiež a celú noc sa hrali husté beaty. Rhythm Factory je veľmi dobrý priestor. A teším sa, že môžem spokojne povedať, že som londýnsky dav zabavil!

Cítiš sa ako pracujúci človek, keď si v zahraničí kvôli hraniu alebo to proste berieš skôr odľahčene a žúruješ s domácou crew? Kde si odohral svoje najpamätnejšie klubové sety?

Samotný DJing neberiem ako prácu, ale to cestovanie a všetok možný stres na cestách a v situáciách, keď nejde všetko podľa plánu, to je pre mňa tá “pracovná” časť. Najradšej spomínam na Toronto a San Francisco, hlavne kvôli extrémnej intenzite a bezprostrednosti ľudí… pekelný vibe po celú noc!

Ako DJ/performer sa neustále posúvaš vpred – pred pár rokmi si začal využívať Serato Scratch, teraz sa začínaš pohrávať s Abletonom a APC40. Čo by si chcel dosiahnuť ako live performer? A kedy vlastne budeme môcť vidieť Fanu live-act?

Fanu live bude možné vidieť, keď budem mať dosť materiálu a sebavedomia vyjsť na pódium ako live performer. Teraz na tom neustále pracujem, je to v súčasnosti mojím hlavným cieľom. Myslím ale, že to ešte potrvá približne jeden rok. Vo svojich živých setoch by som chcel byť schopný hrať veľa rôznorodej hudby pre ľudí, ktorí to dokážu oceniť. Mojím cieľom nie je hrať „parketové vypaľováky“ po celú noc, ale ponúknuť ekletickú selekciu nového Fanuizmu, ktorý v ľuďoch zanechá dobrý pocit a deep vibes.

Pamätáš si ešte na svoje prvé hranie v Subclube? Ako sa ti páčil slovenský crowd?

Jasné, bola tam úžasná atmosféra! Ľudia boli skvelí. Tiež si pamätám, že tam vtedy hral DJ Muffler a aj týpci z L.A.O.S. sa prišli len tak zabaviť, takže tam bola veľmi silná fínska reprezentácia... na to sa nedá zabudnúť! :D

Aké sú tvoje tri najobľúbenejšie samurajské a tri nesamurajské filmy?

The Samurai trilogy s hviezdnym Toshirom Mifune je moja top 3 pre samurajské filmy. Top 3 pre ostatné: to je príliš ťažké... obľubujem všetky dobré skateboardové snímky a čokoľvek, čo mi spraví dobrú náladu.

Tvoje aktuálne top 5 dnb tracky?

Macc – Boomer – Martsman remix (Alphacut)
Champagne – Good Times – Fanu remix (Bonafide)
Fracture and Neptune – Tape Fog (Astrophonica)
Dak – Coffee (dub)
Naphta – Jungle Republic – Ricky Force remix (dub)

+ akékoľvek množstvo trackov, ktoré by si naozaj veľmi rád remixoval...

Taký metalový song – 'Decisions, Decisions, Decisions' od kapely s názvom He Is Legend. (link - http://www.youtube.com/watch?v=gBnMfhuuYOM, pozn. red.)

--
Text: Patrik Marflák
Foto: Fanumusic.com, Myspace.com/fanubreaks
Hudba: Soundcloud.com/fanu