Po trojročnej odmlke, počas ktorej sa slovenská kapela The Bridgeheads izolovala v nahrávacom štúdiu v Londýne, vydáva nový album Foreigners. O jeho vzniku, o unikátnej aukcii jediného kusu CD obsahujúceho dvanástu pieseň a originálne maľby, či o jedenástich videoklipoch sme sa rozprávali s vedúcou hudobnou i umeleckou osobnosťou kapely Tomášom dAsKom.
Nedávali sme žiadne počítadlo, lebo by aj tak neodzrkadlilo koľko ľudí si celkovo album stiahlo, keďže je dostupný na viacerých miestach. Taktiež, fanúšikovia ho uploadli na rôzne servery a celé to nabralo na organickosti. Nepýtali sme ani mailovú adresu za download, nechali sme fanúšikov, aby sa "sign-upli" sami.
Veľkú publicitu ste si získali "one-off CD release" aukciou, ktorá má začať 11.11. – daný dátum ste zvolili z istého špecifického dôvodu?
Nemyslím, že išlo o až takú veľkú publicitu na to, o aký invenčný spôsob ide. Ale neprekvapuje ma to, lebo myslím, že hudobná publicistika na Slovensku až na určité výnimky, je v porovnaní s inými krajinami v dezolátnom stave. Taktiež neviem, či to úplne všetci pochopili (smiech). Na margo dátumu, určite sme chceli nechať priestor medzi free downloadom a aukciou. Máme ešte medzičasom v pláne viacero vecí, ktoré možno priblížia ľuďom hodnotu diela.
Objavili sa aj informácie o klasickom release na CD a vinyl formáte – môžeš ich oficiálne potvrdiť?
Vieme anglický dátum, ale zatiaľ ho nemá zmysel zverejňovať, lebo všetko má svoj čas a miesto. U ostatných štátov záleží na vhodnom okamihu a okolnostiach. Je dobré mať tú kontrolu a flexibilnosť, ktorú momentálne máme nad svojou tvorbou. Je to niečo, čo nevymeníme za hocijakú ponuku, len preto, lebo je povedzme od veľkého labelu.
Nestráca potom aukcia v istom slova zmysle na unikátnosti, a to aj napriek obsiahnutým maľbám, dvanástej piesni a celkovému charakteru?
Nemyslím. Záleží na tom, akú duchovnú hodnotu má pre jednotlivca to, že bude ako jediný vlastniť skladbu, ktorú nechcem, aby išla do širokej distribúcie, a obraz, na ktorý som osobne nanášal farbu. Ak by som to mal prirovnať povedzme ku 'Guernice', mp3 je ako vlastniť obrázok diela ako jpeg v počítači, CD alebo vinyl je ako mať na stene kvalitný plagát (print) alebo kópiu obrazu, a vlastniť spomínaný originál ja ako mať doma originál 'Guernicy'. Záleží, akú ma pre človeka hodnotu umenie.
Spomínané špeciálne "vydanie" je možné považovať za umelecké dielo – nerozmýšľali ste o invenčnej osobnej aukcií v niektorej z aukčných siení?
Každá zo skladieb je pre mňa umelecké dielo, ktoré má rovnakú hodnotu ako obraz Pollocka alebo socha od Rodina. Nemôžem hovoriť za druhé kapely, ale my vkladáme strašne veľa práce a množstvo hodnôt do toho, čo robíme. Určite to nie je len kulisa pre pobavenie sa, ale existencionálne vyjadrenie sprostredkované melódiou. Špeciálnou verziou sme sa snažili deklarovať túto hodnotu, ktorá vo svojej podstate nie je o nič menšia ako hodnota výtvarného diela, sochy alebo inštalácie. Tým som chcel povedať, že za umelecké dielo považujem každú skladbu na albume; súhlasím, že "špeciálna verzia" vydania albumu Foreigners ako kompaktné umelecké dielo je niečo, čo má určite najväčšiu hodnotu, čo sa intenzity ale aj vlastníctva týka. Očakávam, že je to niečo, čo bude postupom času rásť na cene a plánujeme týmto spôsobom vydávať do budúcna. Formu aukcie prostredníctvom aukčnej siene sme samozrejme zvažovali - je to niečo, čo má svoje pre a proti. V súčasnosti je pre nás efektívnejšie dať aukciu na internet, kde si to môže kúpiť záujemca povedzme z Londýna, Berlína, Tokia alebo Prahy, než očakávať, že sa všetci dostavia do jednej miestnosti. Ak by bolo časom efektívnejšie presunúť aukciu do aukčnej siene, bol by to logický krok.
Už dávnejšie ste avizovali turné k vydaniu nového albumu – doposiaľ je uverejnený iba londýnsky koncert v októbri. Máte aj ďalšie termíny?
Zatiaľ to je v štádiu riešenia. Najdôležitejšie je, aby sme dohodli veci čo najbližšie k tomu, ako ich máme na mysli. Turné bude pre mňa o to viac zaujímavé, lebo okrem toho, že budeme hrať mnohé skladby prvýkrát alebo v iných verziách, máme pripravených mnoho nápadov vrátane projekcie. Som zvedavý na reakcie.
Je možné, že sa objavíte ako exkluzívni hostia na niektorom z tuzemských letných festivalov?
Toto leto nie. Mali sme zaujímavú ponuku, ale rozhodli sme sa to neunáhliť. Budúci rok plánujeme aj letné festivaly, na čo by sme radi plynulo naviazali z turné k albumu, ale to je ešte ďaleko.
Svojho času ste mali niekoľko česko-slovenských klubových turné – plánujete ho zopakovať?
Chceli by sme v septembri začať turné Slovenskom a postupne prejsť do ďalších štátov vrátane Čiech.
11 autorských videoklipov podľa tvojich vlastných slov predstavuje istú rovnováhu všetkých piesní. Harmonogram ich uvedenia na web však zatiaľ zverejnený nebol...
Je to trochu voľne preložené - skôr som mal na mysli to, že aj keď je každá zo skladieb iná, majú pre mňa rovnakú kvalitatívnu a osobnú hodnotu. Nechcel som "vypichnúť" do pozornosti publika iba zvyčajné tri- štyri skladby a spraviť na nich klip, ale dať každej zo skladieb obrazne povedané "rovnaké zaobchádzanie". Na margo videoklipov, ako som už niekde spomínal, okrem pocitového a intelektuálneho vnímania, vnímam hudbu veľmi vizuálne, takže klip je pre mňa určitý ďalší rozmer ku skladbe a taktiež ďalší dôležitý vyjadrovací prostriedok. Pred pár dňami boli zverejnené prvé dva videoklipy na skladby 'Best Ones' a 'Pi'. Harmonogram je organický podľa toho, kedy budeme mať pocit, že chceme zverejniť určitú skladbu alebo video.
The Bridgeheads - Pi
Obdobie medzi oznámením začiatku nahrávania Foreigners a ďalšieho avíza o vašej aktivite bolo plné viacerých dohadov, okrem iného aj o rozpade kapely...
(smiech) Úprimne povedané som o nich ani nevedel. Konštantne sme pracovali na albume. Taktiež mi osobne okrem albumu veľa času zabrala napríklad práca na klipoch, booklete, fotkách alebo spomínanej maľbe a kresbách.
Počas týchto mesiacov si niekoľkokrát avizoval uverejnenie fotiek z nahrávania – väčšina týchto materiálov zatiaľ svetlo sveta neuzrela...
Je to otázka nájsť si čas, prehrabať sa diskom a nájsť dosť fotiek, ktoré vytvoria určitú komplexnú predstavu o tom ako doska vznikala . Mrzí ma len, že niektoré etapy nie sú vôbec zaznamenané. Celý proces nahrávania bol ale veľmi zaujímavý, preto keď budem mať chuť, určite dám dohromady najzaujímavejšie momenty.
Londýn si sám označil za majoritný zdroj tvojich hudobných myšlienok, vo Foreigners však stále cítiť množstvo inšpirácií Slovenskom...
Presnejšie povedané, album bol inšpirovaný miestom, kde som vyrastal, čo funguje v kontexte s miestom, kde sa nachádzam teraz, teda Londýnom. Keďže všetky skladby a texty som napísal v Londýne, veľa vecí funguje ako metafora na veci, ktoré sú okolo, alebo sa mi tu dostali do pozornosti. Ak by som mal byť úplne presný, výnimkou je 'Bullies', ktorú som zložil na polámanej akustike pri svojom krátkom pobyte v Brightone, po ktorom som sa vrátil na Slovensko, ale otextoval som ju až neskôr v Londýne. Viem si predstaviť, že ak by som tento album písal na Slovensku, nemal by takú silu, keďže by som nemal tú perspektívu, ktorú mi Londýn umožnil. Dalo by sa povedať, že skladby sú kombináciou spomienok a reakcií k veciam, a pocitom z vecí z okolia, ktoré spája určitá tematika. 'Secret Ink' je jediná úplne postavená na spomienkach. 'Pi' zase vôbec, a 'Fiction' len jedným odstavcom - zvyšné sú spomínanou kombináciou.
Si známy svojim hraním na gitarových oktávach bez A-čka, ktoré má svoje korene ešte v prvom EP 'Things'. Vyplynuli podobné snahy i počas nahrávania Foreigners?
Paradoxne na EP je ešte basa a až celé nasledovné turné som odohral oktávovým spôsobom, ktorý spomínaš. Funguje viac-menej ako náhrada za basu, ktorá na albume nefiguruje. Dodáva to skladbe trochu iný odtieň, niečo ako keď nepíšem modrým perom, ale čiernym. Spomínaným spôsobom hrám na deviatich skladbách na albume, teda všetkých okrem 'Secret Ink' a 'Friendship', kde hrám akustiku, klavír a ďalšie doplnkové nástroje. Vo 'Friendship' je to napríklad syntetizátor a autoharfa. Na albume vo všeobecnosti hrám v každej skladbe okrem spomínaného "oktavového hrania" ešte ďalšie nástroje, keďže pesničky vo mne od začiatku vyvolávali viac farieb ako skladby na EP 'Things'.
Ešte k absencii basy - album nespochybňuje existenciu basgitaristov, basu mám ako nástroj rád, ale je to len nástroj, ktorý ako každý iný slúži na vyjadrenie. Hudba môže byť bez spevu, gitary, bicích alebo basy. Nemám rád dogmy, hlavne ak sú spochybniteľné. Keď sme sa ocitli bez basáka, nielen že sme nemali chuť nikoho hľadať a púšťať si ho do našej internej dynamiky, ale javilo sa nám to ako výzva vytvoriť niečo iné. Taktiež to dalo priestor odlíšiť sa od milióna ďalších kapiel, lebo pokiaľ viem, nie je žiadna kapela v takom zložení, teda bicie, spev a dve gitary bez basy - nehovoriac o mojom oktávovom hraní, ktoré je úplne originálne a v danej chvíli to bola nutnosť ako vôbec odohrať skúšku, teda podstatný faktor všetkých invencií (smiech).
--
Text: Miroslav Meňhert
Foto: Thebridgeheads.com
Súvisiaci interpreti: The Bridgeheads