Skupina Depeche Mode, ktorá tento týždeň vydala očakávaný album Delta Machine, síce už avizovala, že čoskoro predstaví videoklip k druhému singlu Soothe My Soul, no my sa ešte vrátime k tomu prvému - Heaven. Na jeho tvorbe sa totiž ako kameraman podieľal Slovák žijúci v USA Ivan Ábel, ktorý sa s nami podelil o dojmy a informácie zo zákulisia.

Zaujímavý rozhovor so 44-ročným kameramanom a animátorom z Malaciek, ktorý od roku 2002 žije v New Yorku, priniesol ešte vo februári magazín Prečo nie?!. Po jeho prečítaní sme sa rozhodli úspešného krajana osloviť a zistiť viac o tom, ako prebiehalo nakrúcanie klipu pre kapelu svetového formátu. Okrem tejto skúsenosti nám však odpovedal aj na ďalšie otázky, pokračovanie rozhovoru je v druhej časti článku.

Keď skončil prvý záber, vedel som, že budeme mať dobré video

Ako už Ivan Ábel zmienil v spomínanom rozhovore (dostupný je len v printovej verzii), pri nakrúcaní nechala kapela režisérovi Timovi Saccentimu a jeho tímu pomerne veľký priestor na kreativitu. "Depeche Mode nám naozaj nechali voľné ruky. Základnú ideu mal režisér, prezentoval ju skupine a nahrávacej spoločnosti, a povedali áno. Do toho procesu je vtiahnutých veľa ľudí, Timothy Saccenti však predtým pre DM točil malé štúdiové videá, takže mali vybudovaný vzťah, čo pomohlo k väčšej dôvere pri točení veľkého videa."

"Keď sme mali plán a všetko pripravené, samotné natáčanie bolo relatívne jednoduché. Pamätám si prvú scénu, ktorú som točil - bola to kruhová jazda okolo Davida Gahana a keď sme skončili prvý záber, vedel som, že budeme mať dobré video. Hlavne s ním sa točilo veľmi dobre, je charizmatický a má dobrú energiu. Bolo to celé dosť uvoľnené," pochvaľuje si prácu na videoklipe Heaven kameraman, ktorý s režisérom Saccentim pracoval aj na aktuálnych koncertných vizuáloch kapely. Tie sprevádzali vystúpenia Depeche Mode na album launch eventoch v USA, aj na nedeľnom koncerte vo Viedni, ktorý mal dokonca dvojnásobné slovenské zastúpenie. Prečítajte si viac


Netvárili sa ako hviezdy

Z členov kapely strávil Ivan najviac času práve so spevákom Daveom Gahanom. "Je to príjemný človek, profesionál, ktorý sa sústredí na to, čo robí. Martin Gore je tichší gentleman, tiež fajn, medzi zábermi si sám pre seba hral na gitaru, trpezlivo čakal, kým budeme pripravení. Nemal som čas sa naozaj s nimi rozprávať o veciach mimo videa, ale celá skupina bola veľmi fajn, vôbec sa netvárili, že sú hviezdy," popisuje stretnutie s kapelou považovanou za hudobnú legendu.

Exkluzívne pre Hudba.sk tiež Ivan Ábel priblížil, ako prebiehala samotná tvorba klipu. "Najskôr sme s režisérom Timom Saccentim mali zopár stretnutí a diskutovali sme témy, obrazy a koncept. Potom som strávil tri dni natáčaním v New Orleans, kde sme pokračovali v hľadaní a našli ten správny kostol ako scénu. S Depeche Mode sme točili jeden deň a jeden deň bez nich v New Yorku v štúdiu s extra ľuďmi a trochu efektami."

"Postprodukcia a strih trvali asi tri týždne, vesmírne efekty boli dodané vo Flame (softvér na prácu s 3D efektami vo filmoch, pozn. red.) a strážil si ich režisér - posielal mi priebežne čo má a ja som mu hovoril moje pripomienky. Ale robil s veľmi šikovnými ľuďmi, hlavne strihač Dayn (Williams) urobil super job," dodal.

Depeche Mode - Heaven Zdroj: Timothy Saccenti / Ivan Ábel

Spriatelil sa s Reginou Spektor

Ivan Ábel sa narodil v Bratislave, no väčšinu svojho života na Slovensku prežil v Malackách, kde vyštudoval gymnázium. Od svojich 21 rokov pracoval v animátorskom štúdiu na Kolibe. Postupne sa však aj v jeho práci začala do popredia dostávať kamera. Okrem reklám pre svetové značky, ktoré sú preňho hlavne zdrojom živobytia, má na konte aj niekoľko videoklipov pre zvučné mená hudobnej scény.

V jeho portfóliu (ivanabel.com) nájdete spolupráce s režisérmi ako sú Michel Gondry, Timothy Saccenti, Adria Petty či Warren Fu, s ktorými točil videoklipy napríklad pre Björk (Crystalline), The Strokes (Undercover of Darkness), Regina Spektor (Us, All The Rowboats, Samson), Battles (Atlas), Kanye West (Heard 'Em Say feat. Adam Levine), Interpol (C'mere) alebo Jamie Lidell (Another Day).

Ktorý videoklip je pre Vás najcennejší, či už ako filmárska skúsenosť alebo kvôli samotnému výsledku?

Nemám najcennejší klip, mám dobrý pocit z Heaven, rád spomínam na výrobu klipu Us pre Reginu Spektor. S dvoma režisérmi sme sedeli dva týždne a vymýšľali scény, pripravovali a potom točili tri dlhé dni ešte na 35mm film. Zoznámil som sa s Reginou a spriatelili sme sa. Neskôr sme ešte pre ňu točili dve menšie videá. Každé video je iné a má iný príbeh 'počatia', keď už nejaké zoberiem, je to buď kvôli skupine alebo režisérovi a záleží mi na tom, aby to vyšlo čo najlepšie.


Ak by ste si mohli vybrať ktorúkoľvek kapelu alebo interpreta, s kým by ste chceli spolupracovať a prečo? Akú hudbu počúvate v súkromí?

Počúvam veľa vecí, naša trojročná Maxine má hrozne rada The Beatles, tak posledný rok bolo veľa Beatles. Mám rád Radiohead a niekedy by som s nimi rád niečo spravil. Počúvam dosť klasiky aj elektronickej hudby. Posledná vec, čo som si kúpil, je Amok Thoma Yorkea (Atoms for Peace, pozn. red.). Viac ako točenie klipov ma ale fascinuje dávať hudbu k obrazu. Minulý týždeň sme dokončovali zvuk pre krátky film, ktorý som točil a pomáhal produkovať. Robili sme 5.1 mix v dobrom zvukovom štúdiu v Manhattane, to je pre mňa teraz zaujímavé.

Chodíte na koncerty? Ako veľmi je pre Vás, ako tvorcu vizuálneho umenia, dôležitá ich vizuálna stránka? V rozhovore pre Prečo nie?! ste spomenuli aj stretnutie s Antonom Corbijnom, ktorý práve pre fanúšikov DM pripravuje silné vizuálne koncertné zážitky...

Na koncerty teraz chodím menej, viac počúvam hudbu doma a kvôli zvuku stále kupujem LP platne. Vizuály sú pre mňa na koncertoch súčasť šou, nevenujem im špeciálnu pozornosť, ale ak sú dobré, je to super. Pamätám si, keď som bol dávno dávno na koncerte Rolling Stones a v duchu som si hovoril, že niekedy by bolo fajn niečo také skúsiť. Pred pár dňami sme točili niečo aj pre DM koncerty, ale nemôžem o tom hovoriť.

Na Antonovi ma viac zaujímajú jeho celovečerné filmy ako jeho videá, ale samozrejme hlavne veci pre Depeche Mode, ktoré robil, sú klasiky. Vážim si ho.

Máte režisérske ambície pri videoklipoch? Poskytuje Vám práca s kamerou dostatok priestoru na kreatívne vyjadrenie?


Pri videoklipoch rád spolupracujem s režisérmi, nemám ambíciu točiť ich ako režisér. Rád pridávam moje nápady a nakoniec len ja viem, keď je to hotové, koľko nápadov bolo mojich. Ale veľakrát sa to zmixuje, je to kolaboratívny proces a ide hlavne o to, aby bol výsledok čo najzaujímavejší. Teraz ma skôr lákajú príbehy. Veľmi rád by som v budúcnosti robil na celovečernom filme, možno tu, možno v Európe.

Ktoré tri hudobné videoklipy sú Vaše najobľúbenejšie?

Páčia sa mi Gondryho staršie videá, mám rád Nine Inch Nails - Closer. To je video, ktoré ma dosť ovplyvnilo, točil ho Harris Savides, ktorý minulý rok zomrel, čo je veľká škoda. Super sú videá od Florie Sigismondi, ktoré točila s Chrissom Soosom ako Little Wonder (David Bowie) alebo The Beautiful People (Marilyn Manson). Trochu mi teraz tie videá z 90. rokov chýbajú.


Hudobné televízie už nie sú to, čo bývali, no najsledovanejšie hudobné videá na videoportáloch dosahujú stovky miliónov prehratí a videoklip si dnes môže natočiť prakticky hocikto. Žijeme podľa Vás zlatý vek videoklipov alebo ten bol práve v 90. rokoch? Ako vidíte ich budúcnosť?

Internet je super a zároveň katastrofa. Všetko sa mení. Je super na komunikáciu, no na filmy a videá podľa mňa nie. I keď sa to tiež relatívne posúva a väčšími prenosovými rýchlosťami sa zvyšuje kvalita. Ľudia ale väčšinou pozerajú veci na laptopoch a tabletoch, s mizerným zvukom.

Youtube kliknutia nie sú relevantné v tom, čo je dobré a čo je blbosť. Ja pozerám TV minimálne, ale chýba mi stanica ako bolo voľakedy MTV, kde si človek mohol pozrieť v dobrej kvalite videá a mať z nich naozaj zážitok. Problém je, že model distribúcie hudby sa mení a ešte neprišli na to, ako to má fungovať. Nahrávacie spoločnosti a kapely nechcú a nemajú peniaze produkovať kvalitnejšie videá. Keď si pozriete napríklad Fincherove staré videá pre Madonnu, M. Jacksona, Rolling Stones, vyzerali ako scény z filmov. To mi troška chýba, tú dobu som zmeškal.

Asi nemáte dôvod, ale predsa: Sledujete prácu režisérov hudobných klipov na Slovensku?

Nemám vôbec prehľad o slovenskej hudbe. Je skoro nemožné vôbec sledovať, čo sa deje tu, a po vyše 10 rokoch človek stratí kontakt.

Autor: Patrik Marflák
Foto: archív Ivana Ábela

Súvisiaci interpreti: Depeche Mode