Nemôže byť každý deň nedeľa. A už vôbec nie taká, aká bola 24. marca – túžobne očakávaná fanúšikmi Depeche Mode zo strednej aj vzdialenejšej Európy. Kapela v priestoroch historického komplexu MuseumsQuartier vo Viedni za účasti približne tisícky šťastlivcov oslávila vydanie svojho trinásteho albumu Delta Machine.

Exkluzívny koncert sa uskutočnil v rámci putovného festivalu elektronickej hudby Electronic Beats z dielne Telekomu a lístky naň bolo možné získať len výhrou v rôznych súťažiach.

Od tridsať vyššie

Napriek mrazivému počasiu je rad skalných "depešákov" pred vchodom do Haly E, kde sa koncert koná, nedočkavý a plný nadšenia. Počuť najmä stredoeurópske jazyky, ale zaregistrovali sme napríklad aj dva autobusy z Lotyšska, plné typicky oblečených a nalíčených "verných". Niekoľko zúfalcov sa snaží kúpiť lístok a postáva v dave s ceduľkami s výzvou na kúpu, ale neúspešne.

Fanklub Depeche Mode z nemeckého Chemnitzu prišiel asi v 20-člennom zastúpení, s transparentmi a typickým depešáckym lookom – buď na Gahana alebo Gorea, povinne v čiernom a s výrazným mejkapom. Vekový priemer v dave je od 30 vyššie, nechýbajú ani päťdesiatnici - veď ani hviezdy večera po troch desaťročiach na scéne už nie sú žiadni mladíci.

Organizácia akcie je rakúsky presná, dobrovoľníci v stánkoch Electronic Beats rozdávajú vydanie časopisu s Depeche Mode na obálke, plagáty a "hipsterské" plátenné tašky s logom Delta Machine a dátumom koncertu. Pre veľký záujem nestíhajú darčekové predmety vyťahovať zo škatúľ.

Dvojité slovenské zastúpenie

Prekvapením večera bol slovenský hudobník Michal Matejčík, ktorý na osobné prianie Martina Gorea naladil publikum svojimi jedinečnými harfovými coververziami skladieb Depeche Mode. V sále svietili fotoaparáty a mobilné telefóny, takmer každý sa na pódium pozeral skôr cez hľadáčik či displej, ako voľným okom. O záznamy z koncertu nebude núdza – zámerom organizátorov boli práve "fanúšikovské" reportáže.

Matejčík však nebol jediným Slovákom, ktorý sa podieľal umeleckom zážitku z viedenského koncertu. Pôsobivé videoprojekcie Depeche Mode určené špeciálne pre album launch eventy v USA a v Európe natočil režisér Timothy Saccenti v spolupráci so slovenským kameramanom Ivanom Ábelom, ktorý dlhodobo žije v New Yorku. Okrem koncertných vizuálov stál za kamerou aj vo videoklipe Heaven, zaujímavý rozhovor s ním o zákulisí jeho natáčania uverejníme v piatok.

Večne mladý Gahan a Gore v sukni

Depeche Mode otvorili koncert skladbou Angel z nového albumu. Dave Gahan na päťdesiatnika rozhodne nevyzerá, hoci jeho životný štýl sa dlho niesol v synthpopovej variácii hesla "sex, drogy a rock'n'roll". Predviedol sa v typickom oblečení – úzkych čiernych nohaviciach a saku, pod ktorým mal saténovú vestu, celý koncert divoko pretancoval. Extatické krútenie bokmi by mu miestami mohol závidieť aj Jim Morrison.

Martinovi Goreovi a Andymu Fletcherovi sa pred zubom časom až tak utekať nedarí, no Gore sa vrátil do mladosti prostredníctvom sukne, ktorá bola jeho obľúbeným koncertným outfitom už v 80-tych rokoch.


Nové aj kultové

Album Delta Machine, ktorý v Európe oficiálne vyšiel 25. marca (no v niektorých krajiných už 22.3.), bolo možné týždeň vopred počúvať prostredníctvom iTunes, takže fanúšikovia poznali a spievali aj slová nových skladieb. Po druhej novinke Should be Higher nasledovala kultovka Walking In My Shoes z albumu Songs of Faith and Devotion, pri ktorej tancovala už aj pôvodne sediaca časť publika na balkóne. Skladby zo starších albumov veľmi príjemne prekvapili a fanúšikovia ich náležite ocenili – divokým revom.

Zaznela aj Barrel Of a Gun (Ultra), sprevádzaná desivou projekciou plnou ľudských lebiek, náležite dokresľujúcou temný odkaz piesne. Pri baladickej novinke Heaven, ktorú kapela zverejnila ako prvý singel albumu, bola projekcia naopak v štýle new age, hviezdnu oblohu a strom ako symbol života striedal tvar pyramídy, celé video vyvolávalo dojem pokoja, až osvietenia.


Martin Gore zaspieval klasiku Only When I Lose Myself (kompilácia The Singles 86>98). Pri verši "Reach out and touch faith" v skladbe Personal Jesus (Violator) sa všetky ruky v dave ako jedna vystierali k pódiu, aby sa aspoň symbolicky dotkli svojho hudobného boha. Publikum s rovnakým nadšením odspievalo aj novinku Soft Touch/Raw Nerve.

Soothe My Soul
s fetišistickou projekciou v štýle bondage zase dokázala, že Depeche Mode ani na novom albume nestratili záľubu v drobných či väčších zvrátenostiach. Hodinovú show uzavrel neodmysliteľný hit Enjoy the Silence so zborovým spevom fanúšikov. Dave Gahan sa s rozvášneným publikom rozlúčil krátkym "See you soon!" (Čoskoro dovidenia!). 
 
Viac pesničiek (koncert trval necelú hodinu) a komunikácie s fanúšikmi, ktorí merali cestu do Viedne z rôznych vzdialených miest, by koncertu rozhodne neuškodilo. Napriek tomu to bol silný zážitok a sugestívna predohra k májovému vystúpeniu Depeche Mode v Bratislave či ďalším koncertom očakávaného európskeho turné. Profesionálny záznam koncertu si môžete pozrieť 10. apríla na stránke www.fan4fan.com. Recenziu albumu Delta Machine prinesieme zajtra.

Posledné vstupenky na koncert na "rezidentnom" depešáckom futbalovom štadióne Pasienky v Bratislave sú v predaji na Predpredaj.sk. Snáď do mája prestane snežiť.


Setlist koncertu


Michal Matejčík:


Precious
Halo
Ice Machine
Shake The Disease
It Doesn't Matter Two
Never Let Me Down Again

Depeche Mode:


Angel
Should Be Higher
Walking In My Shoes
Barrel Of A Gun
Heaven
Only When I Lose Myself
Personal Jesus
Soft Touch / Raw Nerve
Soothe My Soul
Enjoy The Silence

Autorka: Michaela Ivaničová
Foto: Electronic Beats / Telekom

Súvisiaci interpreti: Depeche Mode