Prešovský hudobník, spevák a skladateľ Martin Husovský z Komajoty si získal medzinárodné uznanie. Za hudbu k bábkovému predstaveniu Pod adresem marzeń (Na adrese snov) dostal v Poľsku prestížnu cenu v rámci 25. ročníka udeľovania cien za súčasné poľské dramatické umenie.

Udeľovanie cien organizuje renomovaný Divadelný inštitút Zbigniewa Raszewského. Prihlásených bolo 130 divadelných hier, ktoré za uplynulú divadelnú sezónu vytvorilo 81 poľských divadiel. Víťazov vyberala odborná porota zložená z kritikov a tvorcov.

Martin Husovský sa deväť rokov venuje popri tvorbe pre svoju domovskú kapelu Komajota divadelnej hudbe. Jeho prvotinou bola hudba pre žilinské divadlo k predstaveniu Popolvár najväčší na svete. Odvtedy skomponoval hudbu pre približne tridsať divadelných hier. Vyzdvihnúť treba muzikály Jana z Arku a Nikola Šuhaj pre Divadlo Jonáša Záborského a za zmienku stojí tiež skutočnosť, že okrem oceneného predstavenia Na adrese snov malo v uplynulej divadelnej sezóne premiéry aj ďalších deväť hier, na ktorých sa ako skladateľ podieľal.

Hra ako pocta budove

Koľko tajomstiev môže skrývať jedna malá budova? A koľko snov sa v nej splnilo? Pýta sa v anotácii Marek Zákostelecký, český režisér, scénograf a spoluautor scenára hry, ktorý Martina Husovského oslovil na spoluprácu a získal cenu za scénografiu. Okrem Zákosteleckého je spoluautorkou hry Elżbieta Chowaniec (scenár a dramaturgia). Hru uviedlo Bábkové divadlo Kubus v meste Kielce a hoci je určená predovšetkým pre deti, svojou témou si získala aj dospelého diváka. 

"Je to pocta budove, v ktorej to divadlo sídli už veľa rokov. Celá jej história je veľmi bohatá. Bol to hotel, kino a nakoniec tam vzniklo divadlo. Hra zobrazuje osem príbehov, ktoré sa v tej budove odohrávali. Dokonca to bol sklad rýb a jedna scéna je venovaná dievčatku, ktoré chcelo plávať s rybami, pretože ich svet jej prišiel krajší ako ten, v ktorom v skutočnosti žila," približuje hru Martin Husovský.

Úspešný slovenský skladateľ si pochvaľuje spoluprácu s Marekom Zakosteleckým. "S ním je to vždy magické a čarovné, pretože je takisto skvelý scénograf a od začiatku to videl v pekných obrázkoch, skôr rozprávkovo a komiksovo." Hra sa od svojho uvedenia tešila pozitívnym recenziám, pričom kritici vyzdvihovali aj hudbu. "Na pódiu účinkuje sedem kieleckých hercov. Všetci pôsobia veľmi dobre. Celé predstavenie umocňuje nostalgická a zasnená hudba Martina Husovského," píše na svojom webe denník Gazeta Wyborcza Kielce.

Hudbu tvoril priamo v divadle

Samotná hudba k prestaveniu vznikala priamo v divadle - počas skúšok, pred nimi aj po nich. Celkovo to zabralo približne tri týždne čistého času. "Marek má spôsob práce taký, že celý tvorivý tím je na mieste. Mal som tam so sebou prenosné štúdio, ktoré so sebou nosím, keď idem niekam nahrávať. Chodiť do Poľska bolo veľké dobrodružstvo. Prestavenie má krátko cez hodinu a je v ňom veľa hudby. Vstával som o piatej ráno, aby som stihol upraviť veci do deviatej, keď začínala ďalšia skúška a pracoval som na hudbe aj do noci po skúškach."

Poľsko je na tom veľmi dobre čo sa týka kultúry a fungovania kultúrnych inštitúcií. Dané to je aj veľkosťou trhu. Tým priamo úmerne stúpa počet záujemcov o jednotlivé druhy umenia. Aj preto mohlo 81 divadiel ponúknuť 130 predstavení. "Podmienkou bolo, aby to bol autorský, nový text, ktorý vznikol v tejto sezóne 2018/2019. O to viac si cením, že som dostal cenu za hudbu k bábkovému divadlu, pretože tam bolo úplne všetko. Balet, činohra, opera, proste všetko, čo divadlo ponúka."

K tomuto veľkému zahraničnému úspechu si Martin Husovský pripísal aj jedno ocenenie na domácej pôde. Predstavenie Moral Insanity získalo cenu Grand Prix nová dráma. "Je to laureát, ocenenie dostalo celé predstavenie a veľmi sa teším, že Moral Insanity takto zarezonovalo. Trošku sa ma to týkalo, ale nebolo to ocenenie výlučne za hudbu. O to šialenejšie je, že to v Poľsku bolo práve za muziku, ktorú som zložil."

Inofrmácie a foto pre Hudba.sk poskytol Edo Kopček, PR manažér Komajoty.