Presne v deň 85. narodenín slovenského skladateľa poľského pôvodu, popredného predstaviteľa slovenskej hudobnej avantgardy a mysliteľa Romana Bergera zahrá komorný orchester Quasars Ensemble v košickom Dóme sv. Alžbety koncert zložený z jeho diel.

Už túto nedeľu 9. augusta po 19:00 zaznie slávnej košickej katedrále prierez Bergerovej komornej tvorby vrátane mystického monumentálneho diela Korczak in memoriam. To je venované jednej z významných postáv poľských dejín, hrdinskému židovskému lekárovi Januszovi Korczakovi, ktorý dobrovoľne vyprevadil detské siroty z Varšavy až do koncentračného tábora v Treblinke, kde spolu s nimi zomrel v plynovej komore.

Súčasťou koncertu je prezentácia tvorby prvej dámy slovenskej poézie Mily Haugovej, držiteľky prestížnej Ceny Dominika Tatarku. Autorka osobne predstaví aj nové texty, venované životnému jubileu skladateľa.

Filozofický hudobník

Roman Berger predstavuje osobnosť skladateľa - mysliteľa, pohybujúceho sa medzi dvoma svetmi. Svetom dobra s vierou v jeho existenciu, a zla, ktorého najstrašnejšie podoby citlivo vníma a nesmierne ťažko znáša. Zároveň je ako umelec mostom medzi Slovenskom - krajinou, v ktorej sa ocitol nedobrovoľne, a rodným Poľskom, ktoré mu navždy ostalo v srdci a miestom, kam sa vždy rád vracia, odkedy mu to je dovolené.

Je mysliteľom, ktorý rád píše nielen o hudbe, ale najmä živote či duchovne. Podobne je duchovnom naplnená jeho hudba, prostredníctvom ktorej sa vyjadruje najmä o tom, čo ho veľmi trápi. Snáď aj preto jeho kompozičné vyjadrovanie stavia na hierarchii intervalov, symbolizujúc hierarchiu hodnôt, emócií, rovín vedomia, či rovnováhy vesmíru. Vďaka ich premyslenému rozvrstveniu pôsobia fragmenty ako monumentálna stavba, pyramída, vyrastajúca z clustra k jedinému tónu, od pasáže, vystavanej z jediného intervalu až k detskej piesni či motívu stredovekej sekvencie "Dies irae".

Dramaturgia koncertu, venovaného Bergerovmu životnému jubileu, konfrontuje majstrove diela z mladosti, prekypujúce mladíckym temperamentom a avantgardnou dráždivosťou s jeho poslednými prácami, v ktorých sa hudobný jazyk štýlovo vyprofiloval do celkom originálnej súčasti slovenskej hudobnej postmoderny. Hierarchicky usporiadané kompendium intervalov sa v jeho zrelých skladbách prejavuje ako náladovo bohatý, nepretržite prebiehajúci humanistický protest. "Filozofický hudobník", ako ho kedysi veľmi výstižne nazval Ivan Kadlečík, sa poslucháčovi svojou kompozičnou tvorbou prihovára s pokorou, mystickou hĺbavosťou o ľudskom utrpení, o neustálych pochybnostiach o ceste, akou sa náš svet uberá. 

Program koncertu:

Sonáta 1960 (1960) 7'

Ex abrupto (2006)
10'

Trio pre dychové nástroje (1962) 15'
I. Preludium
II. Passacaglia
III. Recitativo
IV. Finale

Korczak in memoriam (2000) 30'
I. Polemos
II. Kinderszenen. Dies irae
III. Choralvorspiel. Marcia funebre

Účinkujú:
Mila Haugová - slovo
Eva Šušková - spev
Marek Štrbák - organ
Quasars Ensemble
Ivan Buffa - dirigent

Vstupenky:  Predpredaj.sk

Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytol Ján Sudzina, riaditeľ letného hudobného festivalu Hevhetia. Viac o festivale