Triumf portugalského speváka Salvadora Sobrala v Eurosongu 2017 pôsobil ako zjavenie. Najsledovanejšiu pesničkovú súťaž, ktorej reputácia kvôli množstvu prvoplánového popu, hraných emócií a gýčovosti minimálne od 90-tych rokov kontinuálne klesala, vyhral spevák z úplne iného hudobného sveta než boli diváci v posledných rokoch zvyknutí.

Keď si skladbu Amar Pelos Dois pustíte dnes, stále sa zdá neuveriteľné, že súťaž, ktorej finále každoročne sleduje približne 200 miliónov ľudí, mohla vyhrať takáto intímna pieseň od na prvý pohľad nenápadného, no autentickou emóciou, čistotou a kvalitou svojho prejavu absolútne vyčnievajúceho umelca, akým je Salvador Sobral. Navyše spievaná v jazyku desaťmiliónového národa, ktorému väčšina európskych poslucháčov nerozumie.

Aj preto jeho senzačné víťazstvo pred dvoma rokmi ocenili i mnohí náročnejší poslucháči a hudobníci, ktorí inak Eurovíziu neberú príliš vážne, či priam zaznávajú.

Prečítajte si: Eurovízia má po rokoch víťaza, pre ktorého je hudba viac ako šou


S novým albumom aj srdcom

Napriek tomu, že súťaž prekvapivo vyhral, aj po svojom triumfe zostal sympatickým outsiderom, ktorý nikdy naozaj nevletel do šoubiznisového kolotoča. Už v rámci samotnej súťaže si od zvyšku účinkujúcich a celého mediálneho humbugu okolo nej udržiaval odstup. Nezúčastňoval sa rôznych sprievodných večierkov a akcií, okrem pár stretnutí s médiami, ktoré musel absolvovať každý súťažiaci. Hoci si bol vedomý, že ide v prvom rade o šou, sústredil sa len na svoj hudobný výkon. Zrejme aj vďaka svojej skromnosti sa stal miláčikom publika i poroty, čo mu napokon prinieslo zisk historicky najvyššieho počtu hlasov (758).

Jedným z dôvodov jeho odmeraného prístupu boli vážne zdravotné problémy, pre ktoré musel dokonca pol roka po Eurovízii podstúpiť transplantáciu srdca. No zároveň, ako povedal vo viacerých rozhovoroch (napr. TU), jednoducho s celým tým cirkusom, ktorý dnes Eurovízia predstavuje, nebol stotožnený. Hudbu z nej prirovnal k fast foodu a sám o svojej účasti s trochou zveličenia hovorí ako o prostitúcii. V skutočnosti sa však svojmu nekompromisnému umeleckému prístupu nikdy nespreneveril a menšinovému hudobnému žánru, ktorému skôr svedčia intímne priestory ako obrovské pódiá, zostáva verný aj naďalej.

Tento rok v marci vydal svoj druhý album Paris, Lisboa, na ktorom spieva v štyroch jazykoch. Počúvanie novej nahrávky je, rovnako ako v prípade jeho debutu Excuse Me z roku 2016, pohladením pre dušu. Podmanivú kombináciu jazzu s atmosférou umelcových portugalských koreňov, ktoré jeho hudbe dodávajú exotický nádych, si túto jeseň budeme môcť prvýkrát vychutnať aj na Slovensku. Stane sa tak na konci októbra v rámci 45. ročníka Bratislavských jazzových dní.


Prídu aj vychádzajúce hviezdy zo Švédska a USA

Tradične trojdňový festival sa uskutoční od 25. do 27. októbra v bratislavskej Inchebe a aj ďalšie z prvej várky zverejnených mien potvrdzujú jeho ambíciu priblížiť sa mladšiemu publiku, ktoré vníma jazz v širšom kontexte spojení s rôznymi inými žánrami.

Dôkazom je spevák a klávesák Jonah Nilsson, ktorý sa so svojou kapelou Dirty Loops preslávil okrem vlastnej tvorby aj originálnym spracovaním svetových hitov (vrátane skladieb Aviciiho či Justina Biebera) v štýle jazz fusion. Po úspechu albumu Loopified (2014) sa Johan rozhodol skúsiť to aj sólovo a v roku 2018 vydal svoj prvý singel Coffee Break, na ktorom spolupracoval aj s Richardom Bonom. Výsledok je skvelý, asi takto nejak by mohla znieť spolupráca Michaela Jacksona so súčasnou jazzovou omladinou.

Kariéra tohto mimoriadne nadaného švédskeho hudobníka sa zatiaľ len rozbieha, stihol však už predskakovať kapele Maroon 5, či zaujať Quincyho Jonesa, ktorý s ním nadviazal spoluprácu aj na úrovni manažmentu. Jonah Nilsson pricestuje do Bratislavy s troma hudobníkmi, prinesú so sebou koketný, miestami drzý zvuk s nádychom R& a popu, ale aj notoricky známe chuťovky z dielne Dirty Loops. 

 
Zástupkyňou novej generácie je iba 23-ročná fenomenálna americká klaviristka Connie Han, ktorá si už stihla svojím talentom podmaniť takmer celý svet. Patrí do malej skupiny umelcov s nálepkou Steinway Artist, ktorá označuje výnimočných hráčov na tomto exkluzívnom nástroji.

New York Times ju nazval vzácnou hudobníčkou s obrovskými technickými zručnosťami, širokou historickou znalosťou a dostatočnou originalitou na to, aby napísala hudbu, ktorá vás absolútne pohltí. Na džezákoch sa Connie Han predstaví v klasickom jazzovom triu s moderným zvukom v sprievode kontrabasu a bicích.


Ako sme už informovali, 45. ročník Bratislavských jazzových dní otvorí už 17. septembra špeciálny koncert kapely Ľudové Mladistvá a jej hostí v bratislavskej Vodnej veži. Hlavný festivalový program bude v bratislavskej Inchebe v posledný októbrový víkend - 25., 26. a 27. októbra. Viac informácií o programe a festivale nájdete na oficiálnej stránke www.bjd.sk.

Text: Patrik Marflák (Salvador Sobral a doplnenie TS) + Silvia Turnerová / BJD
Foto: AP Photo/Efrem Lukatsky