Medzinárodný festival súčasnej hudby Melos-Étos je v dvojročných cykloch od roku 1991 najväčšou slovenskou prehliadkou domácej a zahraničnej súčasnej tvorby. Od 8. do 15. novembra prinesie do Bratislavy a Piešťan okrem desiatok inštrumentálnych kompozícií aj súčasnú vokálnu a opernú tvorbu v podaní špičkových domácich i zahraničných umelcov.

Názov festivalu, ktorý navrhol v roku 1991 skladateľ Roman Berger, vysvetlil v skratke prvý predseda festivalového výboru, Ilja Zeljenka: "Hudba, umenie vôbec a akákoľvek tvorivá činnosť nemôže byť stimulovaná ani ideologicky, ani trhovo... To, že sa v názve festivalu objavilo Melos-Étos, chce zdôrazniť etické, humanistické poslanie hudby vo svete." 

Dramaturgia festivalu Melos-Étos sleduje dve základné línie. Festival, ktorý sa profiluje ako autorský, dáva domácim autorom exkluzívne objednávky na napísanie diel určených na premiérové uvedenie v rámci festivalových koncertov. Druhou líniou je propagácia domácej a najnovšej zahraničnej hudby v podaní špičkových interpretov a súborov zo Slovenska a zahraničia.

15. ročník podujatia tvorí 11 koncertov, počas ktorých zaznie vyše 40 diel, z toho 8 svetových a 25 slovenských premiér. Domáci i zahraniční účinkujúci predstavia tvorbu pre sólové nástroje, komorné ansámble, symfonické obsadenie a nemalé zastúpenie budú mať diela multimediálneho charakteru. Hlavným organizátorom festivalu je Hudobné centrum (príspevková organizácia MK SR).

Konflikty súčasného sveta a nedávnej minulosti

Okrem ambície predstaviť novú, resp. doteraz u nás nepredvedenú hudbu, zamerali organizátori festivalu (z hľadiska obsahového) pozornosť na konflikty súčasného sveta a pripomínajú i strety a napätia sveta nedávnej minulosti.

"Ozveny boja černošskej menšiny päťdesiatych rokov 20. storočia zaznievajú nástojčivo v diele Benjamina de la Fuente On Fire, November 89' nachádza odraz v diele Dušana Martinčeka Prerušené ticho (obe zaznejú už v piatok 8. novembra v Slovenskej filharmónii), videoprojekcia Romitelliho An Index of Metals nás núti k zamysleniu sa nad ekologickými limitmi nášho správania sa (11.11., Slovenský rozhlas). Otázky ľudskosti a otázniky nad spôsobmi vysporadúvania s  s bezprecedentným migračným pohybom z rozvojových a vojnou devastovaných krajín sveta nám vystavuje multimediálne dielo Yuvala Avitala Fuga Perpetua (15.11., Elektrárňa Piešťany)," priblížil program Igor Valentovič, riaditeľ Hudobného centra a člen festivalového výboru.

Festival bude otvorený slávnostným koncertom v Slovenskej filharmónii (8.11.), na ktorom sa pod taktovkou maďarského dirigenta Zsolta Nagya predstaví v sprievode domáceho orchestra vynikajúci slovenský klarinetista Martin Adámek. Mladý, iba 23-ročný hudobník je sólistom Ensemble Intercontemporain, jedného z celosvetovo najuznávanejších súborov súčasnej hudby, založeného v roku 1976 Pierrom Boulezom. V roku 2017 sa podieľal na vzniku Alma Mahler Kammerorchestra a v roku 2019 sa stal držiteľom ceny Ľudovíta Rajtera. Koncert okrem spomienok na udalosti Novembra '89 poslucháčom sprostredkuje aj putovanie ako výraz pohybu, extázu ako jeho zastavenie a tie najokázalejšie, zvukovo najdrsnejšie klišé avantgardy 50. a 60. rokov.

Pozrite si pozvánku od Martina Adámeka:


Jedným z vrcholov 15. ročníka festivalu Melos-Étos bude video-opera An Index of Metals pre soprán, ansámbel, multimediálnu projekciu a elektroniku od Fausta Romitelliho (11.11., Slovenský rozhlas). Dielo je umelcovým opusom dernière dokončeným pred jeho predčasnou smrťou. Predlohou je poéma Metalsushi o troch častiach: Hellucination I (drowningirl), Hellucination II (risingirl), Hellucination III (earpiercingbells). Obraz a hudba napodobňujú fyzikálne vlastnosti kovových povrchov: iridescenciu (jav, pri ktorom sa na určitých kovových povrchoch javí premena farby pri zmene zorného uhla alebo uhla osvietenia), koróziu, plastické deformácie, zlomy, žiar a solizáciu. Hlavným Romitelliho zámerom bolo vytvorenie zvukového diela, ktoré opísal ako "rozžeravený svetelno-sónický materiál, magmatické prúdy zvuku, tvarov a farieb." 

An Index of Metals prepája zvuk, svetlo, hudbu a videoprojekciu. Opera sa sústredí na sprostredkovanie príležitosti vnorenia sa do zážitku hypnózy, nutkavosti posadnutosti a extázy tranzu. Tradičné chápanie opery je tak úplne zavrhnuté. Romitelliho videoopera je profánnym rituálom v štýle svetelných show zo 60. rokov a zbesnených zdrogovaných párty s priestorom stlačeným pod silou zvuku a svetelnou presýtenosťou. Dielo je iniciačným rituálom ponorenia sa do svetelno-zvukového tranzu. Romitelli pracoval na diele s vedomím blížiacej sa smrti. Preto sa ponúkajú analógie s Beethovenom a Chopinom, ktorých predsmrtné skladby rovnako vykazujú atribúty geniality spojenej s oslobodením sa od očakávaní budúcnosti.



Video-operu bude interpretovať zoskupenie desiatich sólistov rakúskeho súboru Ensemble PHACE, ktorý už mnoho rokov predstavuje netradičné koncerty, hudobno-divadelné produkcie a interdisciplinárne projekty. Ansámbel premiéroval viac ako 200 diel a každoročne vystupuje v najdôležitejších medzinárodných koncertných sálach a na festivaloch ako Avignon Festival, Berliner Festspiele, Elbphilharmonie Hamburg, King's Place London a mnohých ďalších.

Dirigentskej taktovky sa ujme španielsky dirigent Nacho de Paz a ako sólistka sa predstaví americká sopranistka Daisy Press, ktorá sa venuje interpretácii a tvorbe experimentálnej hudby v USA a Európe. Spolupracovala s vplyvnými skladateľmi ako Steve Reich, Bernhard Lang a George Crumb a v súčasnosti je hlavnou vokalistkou notoricky známeho brooklynského klubu House of Yes.


Záverečný koncert festivalu, ktorý sa uskutoční 15. novembra v piešťanskej Elektrárni, bude patriť izraelskému súboru Meitar Ensemble. Zoskupenie uvedie icon-sonic operu Fuga Perpetua od izraelského skladateľa Yuvala Avitala. Dielo je reakciou na aktuálne spoločenské dianie vo svete, konkrétne problematiku utečenectva. 

Pojem "icon-sonic" opera skladateľ používa na pomenovanie svojich diel, v ktorých nadväzuje na počiatky zrodu opery zo starých gréckych tragédií, a zároveň i na Wagnerove hudobné drámy. Oproti štandardným operám speváci v Avitalových operách nemajú školené hlasy, ale spievajú svojím prirodzeným hlasom, prípadne sa využívajú rôzne techniky tvorby tónu. Hlavnými protagonistami sú teda obyčajní ľudia -speváci. 

Avital napísal icon-sonic operu Fuga Perpetua pre ansámbel (flauta, klarinet, husle, violončelo, klavír), zvukovú inštaláciu a dav vokalistov, pričom zvuk dopĺňa videoprojekcia. V rámci videa je použitých 31 nahrávok viac-menej nemých rozhovorov s utečencami, na ktorých sa autori snažili zachytiť pocity utečencov, ktorí si majú vybaviť spomienku na matku, otca, detstvo, či noc. Kamera zachytáva ich mimické reakcie a gestá na vybrané slová a situácie.


Skladateľ chce touto operou zachytiť príbeh ľudskej identity, ktorá nepodlieha hraniciam štátov a náboženstvám. Je operou o súčasnej spoločnosti. Nemá nás pobaviť, ale má nám ukázať, že ľudí na celom svete spájajú podobné pocity, myšlienky, skúsenosti i traumatické momenty. Avital chce poukázať i na to, že ak nás okolnosti donútia opustiť náš domov (naše útočisko), strácame stabilitu, sme dezorientovaní a stratení. 

Toto nové poňatie opernej koncepcie ako hudobno-dramatického diela zaznie na festivale v slovenskej premiére a pre jeho realizáciu bol špeciálne vybraný aj koncertný priestor, ktorým sa stane zrekonštruovaná priemyselná pamiatka Elektrárňa Piešťany. Avital v spolupráci s Dr. Tychonasom Michalidisom vytvorili v laboratóriách INTEGRA birminghamského konzervatória zvukovú inštaláciu - Mobile Sound Theatre - ktorá pozostáva z 25 prenosných reproduktorov. Tie sú rozmiestnené medzi publikom, majú sprítomniť hlasy utečencov, a tak posilniť pôsobenie na diváka.

Prehľad koncertov festivalu Melos-Étos 2019:
(** svetová premiéra / * slovenská premiéra)

piatok 8. novembra
, 19:00 - Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
autori diel: Martinček**, Tüür*, de la Fuente*
intepretácia: Slovenská filharmónia, Zsolt Nagy, Martin Adámek, Nora Skuta, Kamil Mikulčík, Fero Király

sobota 9. novembra, 19:00 - Koncertná sieň Klarisky
autor diela: Aperghis*
interpretácia: Ensemble 2e2m

nedeľa 10. novembra, 10:30 - Mirbachov palác 
autori diel: Kõrvits, Vasks*, Malovec**, Lindberg*, Bokes, Sciarrino
interpretácia: Ondrej Veselý

nedeľa 10. novembra, 19:00 - Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
autori diel: Bauckholt*, Hosokawa, Moser**, Jarrell*, Ligeti*
interpretácia: Quasars Ensemble, Ivan Buffa, Joanna Freszel, Eric Lamb

pondelok 11. novembra, 17:00 - Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
autori diel: Pesson*, Movio*, Siek, Hvozdík**, Adriaansz*
interpretácia: EnsembleSpectrum, Matej Sloboda

pondelok 11. novembra, 19:00 - Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
autor diela: Romitelli*
interpretácia: PHACE Ensemble (dir. Nacho de Paz), Daisy Press

utorok 12. novembra, 19:00 - Koncertná sieň Klarisky
autor diela: Kurtág*
interpretácia: Eva Šušková, Milan Paľa, Sláva Daubnerová

streda 13. novembra
, 17:00 - Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
autori diel: Fedele*, Paľko**, Javorka, Bizoň, Iršai**, Donatoni*
interpretácia: Ansámbel Asynchrónie, Peter Javorka

streda 13. novembra
, 19:00 - Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
autori diel: Van Camp*, Chong*, Sammoutis*, Mařatka*, Pristáš**
interpretácia: Het Collectief

štvrtok 14. novembra
, 19:00 - Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
autori diel: Milaković**, Kurtág, Kovács, Kolkovič, Watkins*
interpretácia: Martin Adámek, Zuzana Biščáková, Jossalyn Jensen, Štěpán Filípek 

piatok 15. novembra, 19:00 - Elektrárňa Piešťany 
autor diela: Avital*
interpretácia: Meitar Ensemble

Všetky podrobnosti o festivale a jeho programe nájdete na webe www.melosetos.sk a na Facebook evente. Novinky festivalu môžete sledovať aj na jeho oficiálnej Facebook stránke.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla Veronika Štubňová z Hudobného centra. Tlačovú správu sme upravili.

Foto: Boris Németh