Pomerne kľudné vody letnej hudobnej sezóny zvyknú občas rozčeriť pokusy o prázdninové hity, no u našich západných susedov sa v posledných dňoch objavili hneď dve novinky, ktoré vyvolali veľký rozruch. Postarali sa o to bulvárne pseudocelebrity so skladbami, v ktorých vyjadrili svoj strach z islamu.

Ako prvá sa "srdcervúcou" piesňou Evropo dýchej zviditeľnila začiatkom augusta u nás neznáma Olívia Žižková, ktorá je zrejme aj doma v Česku známejšia fotením erotických aktov ako hudbou. Migrantov v skladbe nazýva zverou a o ich úteku z vojnou zmietaných krajín si myslí, že "mají za úkol jít na krvavý výlet". Paranoidný text, ktorý v duchu populárnej demagógie a čiernobieleho obrazu sveta hádže všetkých utečencov do jedného vreca, podporuje hudobný podmaz ako z prelomu 80-tych a 90-tych rokov.

Ešte väčším "prúserom" je však videoklip. Zábery z islamských krajín a utečeneckých táborov sa striedajú so scénkami z pražských ulíc a metra, kde sa "speváčka" v objatí svojho manžela tvári vystrašene a obaja skrývajú strelné zbrane. Cieľ videa je jasný - podporiť u divákov strach, ktorý údajne prežíva samotná Žižková, keď kráča ulicami Prahy, pretože vo svojom vnútri cíti, ako sa nebezpečenstvo islamského radikalizmu blíži. A to aj napriek tomu, že Česká republika, rovnako ako Slovensko, prijatie utečencov odmieta.


Pohľad do hlavy tejto novodobej "hudobnej aktivistky" naplno ukázal rozhovor s moderátorkou Danielou Drtinovou z DVTV. V ňom sa ukázalo nielen to, že Žižková má miestami problém pochopiť otázku novinárky, no najmä to, ako povrchne tému uchopila a že v prípade niektorých vecí týkajúcich sa islamu vlastne ani sama nevie, o čom spieva. O tom, že racionálna argumentácia jej veľa nehovorí a jej hlavnou motiváciou bol práve politikmi zneužívaný strach z neznámeho, svedčí aj krátky zostrih plný protirečivých vyjadrení a "wtf" momentov ("už sa tady prodávají ty korány").


Pop za ružovú budúcnosť, rap za zdravý rozum

Kým Žižkovej pieseň aj rozhovor s ňou je smutno-smiešnou sondou do hlavy neinformovaného islamofóba, o pár dní neskôr sa objavila ďalšia podobne ladená skladba s názvom Změnu tu my nechcem, na ktorej sa dá už iba zasmiať. Youtuberka Dominika Myslivcová totiž zašla ešte ďalej a pri jej tvorbe si rovno predstavila ten post-apokalyptický svet, v ktorom sa Česko švihnutím čarovného prútika premenilo na Saudskú Arábiu. Hovorí "za všechny ženy, co jsou rády vyfintený" a brojí proti tomu, aby musela kvôli niekomu meniť svoje "ružové zvyky".

Skladba znie o poznanie modernejšie a aj videoklip je natočený profesionálne, pričom pozitívom je, že v ňom vystupujú ženy rôznych rás. Celkovo však ide o poriadne patetické dielo, keďže Česku ani žiadnej inej európskej krajine napriek "utečeneckej invázii islamu" ani zďaleka nehrozí, že by boli ženy, žijúce podľa tunajších zákonov a tradícií, povinné zahaľovať sa. A mnohoženstvo taktiež nie je európskym mainstreamom. Čo teda vlastne tejto českej Barbie bráni, aby bola sama sebou?


Česká hudobná scéne však k téme aktuálnej situácie v Európe neprodukuje iba iracionálne, na city hrajúce bizarnosti. Proti xenofóbii, ktorú svojimi vyjadreniami podporuje aj prezident Miloš Zeman a ďalší verejní činitelia, sa ešte v júni postavila česká hip-hopová legenda PSH (Peneři strýčka Homeboye). V skladbe Fuck Off, v ktorej refrén naspieval zástupca slovenskej scény Elpe, raperi odsúdili práve to, že sa ľudia v zložitom a dramaticky sa meniacom svete uchyľujú k "jednoduchým riešeniam" - konšpiráciám, rasizmu a nenávisti.

 
Prečítajte si: Jana Kirschner: Pesničkári v každej dobe hodnotili dianie, mlčať dnes by bol hriech

Autor: Patrik Marflák