Slovenská speváčka a skladateľka Dagmar Mišíková alias Lotta, ktorá debutovala v roku 2021 silnou a osobitou EP nahrávkou Seafarer, v piatok 13. októbra vydala svoj prvý dlhohrajúci album Vilma. Opäť na ňom prináša silný audiovizuálny a neobyčajný umelecký zážitok. V spolupráci s medzinárodnou zostavou hudobníkov na čele s producentom Eddiem Stevensom (Jana Kirschner, Róisín Murphy) prekračuje hranice hudobných žánrov v jedinečnej fúzii experimentálnej organickej elektroniky so silnou výpoveďou. Novinka vychádza digitálne aj na limitovanej vinylovej edícii.
Album Vilma skúma témy času, spomienok a medzigeneračných vzťahov, pričom sa snaží z pominuteľných momentov vytvoriť niečo večné. Ako hovorí Lotta, zvuková i textová stránka albumu "podčiarkuje tému rozdielov, odchýlok a priepastí vo svetoch súčasných a tých pred nimi".
Hypotetický dialóg so starou mamou
V spomienkach sa vracia k bezstarostným časom detstva a dievčenských rokov, teda obdobiu, ktoré predchádzalo dnešným dňom a ich výzvam. "V súčasnosti som iná, určite viac podobná žene, ktorou raz túžim byť v časoch budúcich. Vo všetkých z týchto časov som sa však snažila o to isté – zachytiť pominuteľný moment. Verím, že je správne neporovnávať doby minulé s tými, ktoré sú dnes, ale veriť, že tieto nemajú nič spoločné s tými predošlými, by bolo rovnako nesprávne. Nič nie je trvalé, je to práve dočasnosť časov, akási ich spoločná črta, či povaha, ktorej sa neubránia. O to väčšia túžba je vytvoriť niečo trvalé, čo presiahne časy," objasňuje autorka nosnú myšlienku albumu.
Titulný rovnomenný singel Vilma uvádza poslucháčov do albumu emocionálnym hypotetickým dialógom medzi interpretkou a jej starou mamou Vilmou. Prevádza tak kontrastmi medzi minulosťou a prítomnosťou, kde sa časy detstva stretávajú s výzvami súčasnosti. Pieseň sprevádza videoklip vytvorený talentovanou výtvarníčkou Kristínou Mičovou, ktorý citlivo zobrazuje silné puto medzi ženami z rôznych generácií.
"Vilma predstavuje svety minulé. Je to jej vôňa, hlas, spôsoby, pohľady, ktoré si so sebou nesiem a často prenášam do súčasných dní. V piesni tlmočím otázky poslucháčovi, ktoré mi Vilma kladie, alebo sa nazdávam, že by mi boli kladené, keby ešte žila. Baví ma jej úprimnosť, ale iba do momentu, kedy zaznie najobávanejšia z otázok: prečo ma nenecháš odísť? Uvedomujem si človečiu bezmocnosť nedokázať v našich životoch udržať to, čo sa prirodzene rodí s krídlami a časom niekam odletí. Ale tiež si uvedomujem vlastnú silu, či vôľu dokázať príbehy rozpovedať a tak ich hrdinov udržať naďalej pri živote,“ hovorí Lotta.
Silná medzinárodná zostava
Na albume, ktorý obsahuje texty v angličtine aj slovenčine (tých je väčšina), spolupracovala Lotta so silnou medzinárodnou zostavou producentov a hudobníkov v štúdiu RMS v Londýne, vrátane britského klaviristu Toma Rogersona a producenta Eddieho Stevensa. O remix verziu titulnej skladby Vilma sa postaral japonský dídžej a producent Daiki Kagata, ktorý sa vo svojej tvorbe zameriava na elektroniku a trip-hop. Skladbu Je mi smutno zase produkoval Filip Míšek alias Dikolson, známy z českej kapely Khoiba.
Slovenská scéna je zastúpená novou generáciou výrazných talentovaných umelcov ako Jureš Líška z kapely Fallgrapp, s ktorou Dagmar Mišíková už pred vlastným hudobným debutom spolupracovala ako textárka, Dalibor Kocián a.k.a. Stroon, s ktorým spolupracovala na Seaferer EP, a Vladislav Šarišský, ktorého môžeme počuť v jednom z vrcholov albumu, skladbe Je mi smutno. Rovnako ako pri debutovej kolekcii sa aj tentokrát o mastering piesní postaral Tomáš Karásek (Gargle & Expel).
Estetika rozladeného piana
Hoci album Vilma možno zaradiť do experimentálnej hudby, osobné texty, silné melodické motívy a harmonické prepojenie elektronickej hudby so živými nástrojmi ho robí poslucháčsky prístupnejším než väčšina nahrávok z tejto kategórie. Zároveň je však jasné, že pri tvorbe a produkcii nikdy nebolo prvoradým cieľom zapáčiť sa a robiť hudbu bezpečným konvenčným spôsobom. Dôkazom je napríklad použitie rozladeného piana v titulnej skladbe.
"Predstavovala som si akýsi klavírny zvuk, neštandardný, jedno strašne rozladené piano, podobne znejúce, ako má môj kamarát Jureš Líška v jeho štúdiu, a stále nechápe, prečo ma ten zvuk tak baví. A v tom začal Tom (Rogerson) improvizovať na piane cp70, ktoré má Eddie v štúdiu. Všetci sme sa zhodli, že Vilma potrebuje práve túto kúzelne rozladenú mašinku, tak rozladenú, akou som sa stala ja po Vilminom naliehaní, aby som ju už nechala odísť," spomína Lotta o neštandardnom znení nástroja, ktoré vystihuje netypický zvuk a náladu celého albumu.
Okúzľujúca slovenčina
Okrem skladby Vilma nahrával Rogerson aj snovú pieseň Dávno, ktorá je poslednou na albume. Počas jej nahrávania došlo k zaujímavému kultúrnemu stretu, pri korom zostal anglický hudobník okúzlený krásou slovenského jazyka. Podobne však môžu slovensky spievané skladby Lipa, Nevesta, Je mi smutno, Dobrú noc alebo Dávno zasiahnuť aj domácich poslucháčov, keďže počuť slovenčinu v nových hudobných kontextoch je vždy osviežujúce.
Album Vilma vyšiel 13. októbra v nezávislom slovenskom vydavateľstve Gergaz, v ktorom svoje nahrávky vydali Fallgrapp, Meowlau x Val, FVLCRVM či Jimmy Pé. Ide teda najmä o elektroniku s presahom, no prvoradou je sloboda v hudobnom vyjadrení bez striktných žánrových hraníc. Preto bol Gergaz pre Lottu jasnou voľbou.
Dagmar Mišíková alias Lotta okrem dlhoročnej spolupráce s kapelou Fallgrapp nedávno hosťovala aj v piesni Bratislavské mosty Karola Mikloša. Jej tvorba získala medzinárodné uznanie, keď bola skladba Léonard z EP Seafarer vybraná ako Song of the Day na Medzinárodný deň žien 2022 vo vplyvnom nezávislom americkom rádiu KEXP zo Seattlu. S novým albumom má potenciál dostať sa ešte ďalej. Držíme palce!
Vznik nahrávky a výrobu vinylu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Text: TS (Michal Neffe) + Patrik Marflák