Dva klavíry, jeden naladený mierne inak ako druhý, a sto rokov stará hudba. Cluster Ensemble uvedú už zajtra (15.11.) v Bratislave koncert pod názvom Quartertones pripravený zo skladieb významných skladateľov začiatku 20. storočia Charlesa Ivesa a Ivana Vyšnegradského - nie však z ich štandardnej tvorby, ale z unikátnych, tzv. "mikrotonálnych" alebo "štvrťtónových" diel.

Čo je to mikrotonálna hudba? Ide o takú hudbu, v ktorej sa používajú menšie intervaly než bežne zaužívané poltóny - napríklad štvrťtóny, šestinotóny alebo dvanástinotóny. V hudobnej tradícii Indie i mnohých iných východoázijských krajín ide o pomerne bežný jav, západní skladatelia začali tento prístup skúmať začiatkom 20. storočia. Jedným z centier experimentovania bolo medzi dvoma svetovými vojnami aj Československo - celosvetovo uznávaným priekopníkom mikrotonálnej hudby bol totiž český skladateľ Alois Hába.

Na koncerte s názvom Quartertones, ktorý sa uskutoční v piatok 15. novembra v koncertnej sieni Dvorana v budove Hudobnej a tanečnej fakultu VŠMU, uvedie medzinárodne uznávaný slovenský súbor Cluster Ensemble výber z hudby ďalších dvoch významných skladateľov. Hlavnú časť programu budú tvoriť Tri štvrťtónové kusy amerického skladateľa Charlesa Ivesa a výber z 24 prelúdií v štvrťtónovom systéme ruského skladateľa Ivana Vyšnegradského. Na koncerte však zaznie aj súčasná tvorba - nová skladba Speechless Stones mladej autorky Želislavy Sojak Subotić, ktorá vznikla špeciálne na objednávku Cluster Ensemble.

Na interpretáciu mikrotonálnej hudby boli začiatkom 20. storočia vynájdené špeciálne upravené hudobné nástroje, medzi nimi aj tzv. štvrťtónový klavír obsahujúci dva korpusy, naladené so štvrťtónovým rozdielom jeden oproti druhému, a viaceré klaviatúry, ktoré umožňovali hrať štvrťtónovú hudbu jednému interpretovi. Ivan Šiller a Fero Király však uvedú skladby v dvojčlennom obsadení na dvoch koncertných krídlach, pričom jedno z nich sa bude špeciálne pre túto príležitosť podladené o štvrť tónu. Mikrotonálna kompozícia ponúka veľa možností ako s ňou pracovať a koncert s dvoma nástrojmi umožní návštevníkom zažiť rôzne prístupy k nej.

Obnovený projekt s rozšíreným repertoárom

Projekt Quartertones odpremiérovali Šiller a Király v roku 2015 vo Veľkom koncertom štúdiu Slovenského rozhlasu, pôvodne pod hlavičkou súboru Ensemble Ricercata. Naposledy tento program uviedli na Slovensku na jeseň 2016, pričom dohromady u nás zaznel iba štyrikrát. V programe boli vtedy zahrnuté iba skladby Charlesa Ivesa a Ivana Vyšnegradského. V rámci obnoveného uvedenia projektu tento rok zazneli Quartertones v polovici októbra v českom Olomouci na festivale MusicOlomouc 2019 s repertoárom rozšíreným o dve premiéry - spomínanú kompozíciu Želislavy Sojak Subotić, ktorá bude aj súčasťou bratislavského koncertu, a novú skladbu českého skladateľa Jakuba Rataja.

Interdisciplinárna umelecká skupina Cluster Ensemble už desať rokov pravidelne koncertuje na domácich a zahraničných pódiách. Doposiaľ najväčším úspechom voľného umeleckého združenia okolo dvojice Šiller-Király bolo vydanie debutového albumu Cluster Ensemble plays Philip Glass v júli 2016 v slovenskom vydavateľstve Hevhetia a na americkom labeli Orange Mountain Music patriacom samotnému americkému skladateľovi Philipovi Glassovi, ktorý je jednou z vedúcich svetových osobností hudobného minimalizmu a súčasnej hudby. Slovenských hudobníkov videl v roku 2015 v Košiciach na festivale ARS NOVA, kde hrali jeho ikonickú, no zabudnutú skladbu Music With Changing Parts. Nasledovala ponuka na spoluprácu a vydanie debutového albumu v jeho newyorskom vydavateľstve.

Súbor sa venuje predovšetkým interpretácii diel 20. storočia a vlastným autorským projektom, ktoré sa snažia posúvať hranice umeleckej interpretácie mimo "komfortnej zóny" vážnej hudby. Za desať rokov spolupracoval Cluster Ensemble s viac ako 50 umelcami z Európy a USA. Ansámbel má na konte napríklad 24-hodinovú interpretáciu skladby Vexations od Erika Satieho, uvedenie grafických partitúr Milana Adamčiaka v New Yorku a vo Viedni, ale aj koncerty v Dánsku, Nórsku, Kalifornii, Poľsku, Česku, Nemecku a Litve. V roku 2017 súbor odohral medzinárodné turné vo Viedni, Prahe a v New Yorku.

Aktivity projektu Cluster Ensemble v roku 2019 podporili z verejných zdrojov Fond na podporu umenia a Hudobný fond.

Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytla Eva Vozárová. Tlačovú správu sme upravili

Foto: Peter Fabo