Rok 2020 mal byť v Rakúsku venovaný oslavám 250. výročia narodenia hudobného skladateľa Ludwiga van Beethovena. Narodil sa síce v nemeckom Bonne, no väčšinu života prežil vo Viedni, kde v roku 1827 aj zomrel. Jedna zo svetových metropol hudby aktuálne v súvislosti s pandémiou úplne stíchla a celý kultúrny sektor sa obáva o svoju budúcnosť.

Hoci vláda u našich západných susedov začala v utorok zmierňovať prísne karanténne opatrenia opätovným otvorením obchodov, oživenie kultúrneho života je momentálne v nedohľadne. Obyčajne pritom vo Viedni neprejde deň bez vystúpenia orchestra, operetného predstavenia, festivalu či koncertu.

K náhlemu zastaveniu týchto činností došlo pred mesiacom, keď koncertné sály a kluby museli ako jedny z prvých inštitúcií zatvoriť svoje brány vzhľadom na vládny zákaz veľkých zhromaždení v rámci boja proti šíreniu nového druhu koronavírusu. Ich zamestnanci a umelci budú zároveň poslednými, ktorí sa k svojim bežným životom pred pandémiou budú môcť vrátiť. Podľa niektorých prognóz napríklad z Veľkej Británie budú hudobné podujatia opäť povolené až v roku 2021.

Ide pritom o odvetvie, v ktorom v Rakúsku pracuje veľké množstvo ľudí a má nezanedbateľný podiel na ekonomike. "Viedenská štátna opera je mraveniskom, kde je zaneprázdnených 1000 ľudí. Teraz je toto miesto tiché, čo je citovo veľmi náročné," uviedol pre tlačovú agentúru AFP jej riaditeľ Dominique Meyer. 
"Viedeň ponúka kultúrny program porovnateľný s metropolami, ktoré majú päť miliónov obyvateľov, hoci v meste žije iba 1,8 milióna ľudí. To je skutočnosť, ktorá láka tri štvrtiny z ôsmich miliónov návštevníkov ročne," tvrdí riaditeľ miestneho úradu cestovného ruchu Norbert Kettner.

Len tamojšie tri opery a dve koncertné sály každý večer privítajú dovedna 10-tisíc ľudí. Množstvo ďalších navštevuje halové či klubové koncerty svetových hviezd, pre ktoré je Viedeň (na rozdiel od Bratislavy, kde je to skôr výnimkou) tradičnou zastávkou v rámci európskych turné. V súčasnosti h
rozí, že pandémia spôsobí viedenskej kultúrnej scéne najhoršiu finančnú situáciu od konca druhej svetovej vojny, čo negatívne zasiahne aj ďalšie súvisiace služby. "Viedenská štátna opera denne generuje zisk z predaja vstupeniek vo výške 131.000 eur. Je to životne dôležitý zdroj aj pre šesť-sedem okolitých hotelov a množstvo reštaurácií," dodáva Dominique Meyer.

Samozrejme, tvrdo zasiahnutými sú aj samotní umelci a technický personál v pozadí podujatí. O tom sa dnes intenzívne hovorí aj u nás, no širší dopad zastavenia kultúrneho života na ekonomiku možno sledovať práve v susednom Rakúsku, kde je kultúra a kreatívna ekonomika na úplne inej úrovni ako na Slovensku.

Text: TASR + Hudba.sk
Foto: AP Photo/Ronald Zak