Jeden z najzaujímavejších a v zahraničí najrešpektovanejších súčasných českých umelcov, Tomáš Dvořák alias Floex, vykročil k ďalšiemu štádiu svojej tvorby. Spojil sily s britským hudobníkom Tomom Hodgeom a pripravili unikátny konceptuálny album A Portrait of John Doe. Dnes predstavujú prvý singel spolu s remixom od Hidden Orchestra.

Nahrávka A Portrait Of John Doe (voľne preložené Portrét Jana Nováka) vznikla v spolupráci so Symfonickým orchestrom Českého rozhlasu. Odkazuje na každodenné okamihy nášho života, ktoré sú protiváhou neutuchajúcej honby za výkonom, aktivitou a jedinečnosťou, tak charakteristickej pre dnešnú dobu. Nie je teda portrétom nikoho konkrétneho, a zároveň je portrétom kohokoľvek. Podľa autorov je "hudobným stvárnením príbehu obyčajného človeka vo svete, ktorý sa nachádza v napätom očakávaní štvrtej priemyselnej revolúcie".

Hrdina albumu výzvam okolitého sveta čelí vďaka humoru, nadhľadu a vnútornej predstavivosti. Koncept nahrávky a najmä samotná hudba, ktorá balansuje na pomedzí súčasnej vážnej hudby a elektroniky, zaujala predstaviteľov prestížnej britskej značky Mercury KX (Decca Classics / Universal), na ktorej svoje nahrávky vydáva napríklad Ólafur Arnalds. Práve pod hlavičkou tohto labelu album vyjde, predbežný termín je jún tohto roka. Pre Dvořáka je tak novinka významným posunom aj v tomto smere, keďže doposiaľ svoje nahrávky vydával v menších, najmä českých nezávislých vydavateľstvách.

Prvým oficiálnym singlom z albumu je skladba Wednesday (Is The New Friday) a ide o naozaj pôsobivý hudobný svet s originálnym zvukom a zimomriavkovou atmosférou.


Nemusíme byť géniovia, aby sme mohli zažívať krásne veci

"Singel Wednesday (Is The New Friday) si nekladie za cieľ vytvárať apokalyptickú, či orwellovskú víziu. Jan Novák je normálny, priemerný a zameniteľný človek, ktorý nijak netrpí. Oslavujeme krásu jeho každodennosti a príbehy, ktoré všetci poznáme a ktoré nás spájajú. Človek nemusí byť hrdinom ani nemusí v ničom excelovať, a napriek tomu môže žiť hlboký a hodnotný život. Nemusíme byť predsa géniovia, aby sme mohli zažívať krásne veci," hovorí Floex.

Skladby sa chopil aj Joe Acheson zo škótskej kapely Hidden Orchestra, ktorá k singli pripravila remix. "Nie je to naša prvá spolupráca, na svojom konte mám už tri remixa pre Hidden Orchestra a niekoľko kolaborácií, naopak jeden remix od Joea Achesona sa objavil na mojom EP Gone. Takisto sme si vzájomne hosťovali na koncertoch," doplnil Dvořák.


S Tomom Hodgeom začal Floex spolupracovať prirodzene, najskôr bez jasného zámeru nahrať album. Spojila ich láska ku klavíru, elektronike a klarinetu, na ktorý obaja hrajú. Počas niekoľkých rokoch sa stretávali v Dvořákovom pražskom štúdiu. Intímne nahrávky spoločných improvizácií sa postupom času premenili na spektakulárny projekt prepájajúci zvuk súčasnej elektroniky, Tomovho piana a symfonického orchestra. Z pôvodného plánu na singel alebo EP vznikol materiál na celý album a aranže pre symfonický orchester.

Album A Portrait of John Doe, ktorého krst je naplánovaný na jeseň, dvojica pripravovala štyri roky a práce na ňom vyvrcholili nahrávkou symfonického orchestra v Štúdiu 1 Českého rozhlasu. Práve na tomto mieste hudobníci v septembri 2017 projekt so Symfonickým orchestrom českého rozhlasu predstavili prvýkrát naživo.

Malá ukážka z Youtube:


Biografie

Tomáš Dvořák je klarinetista, skladateľ, producent a multimediálny umelec z Prahy. Vo svojej tvorbe prepája elektronickú a akustickú hudbu do svojráznej atmosférickej podoby. Popri skladaní hudby pod pseudonymom Floex rád experimentuje nad rámec lineárnych hudobných scenárov, vytvára interaktívne multimediálne projekty alebo hudbu do hier. Vydal dva albumy Pocustone (2001) a Zorya (2011) a tiež EP Gone (2014). Oba dlhohrajúce tituly získali niekoľko prestížnych ocenení nielen v Českej republike (tri ceny Anděl, nominácie na európske ceny Qwartz a nominácie na ceny českých kritikov Apollo a Vinyla). 

Známy je aj spoluprácou so svetoznámymi českými nezávislými vývojármi hier Amanita Design. Postaral sa o soundtracky hier Samorost 2 (2006), Machinarium (2009) a Samorost 3 (2016). Soundtrack k hre Machinarium bol prelomovým a pomohol Dvořákovi "zapísať sa" v medzinárodnom kontexte. Ja tiež autorom niekoľkých jedinečných interaktívnych multimediálnych inštalácií a predstavení (RGB, Crossroad, Live Score, Archifon v spolupráci s Initi), ktoré vytvára už od roku 2002. Jeho hudba vyšla na Denovali, Minority Records a Quazi Delict, tento rok k nim pribudne Mercury KX (Decca Classics / Universal).


Tom Hodge (Piano Interrupted, Max Cooper, Second Moon Of Winter) je londýnsky skladateľ a producent s rozpoznateľným poetickým klavírnym štýlom. Na svojich albumoch posúva hranice súčasnej vážnej hudby, jazzu a elektroniky, a to i prostredníctvom spoluprác s ďalšími umelcami ako sú Max Cooper či Franz Kirmann. Jeho nahrávky vyšli vo vydavateľstvách Denovali, Fields a Mesh. Objavuje sa tiež v spoluprácach na značkách Ministry Of Sound, Sunday Best a Erased Tapes. Jeho debutom v oblasti symfonickej tvorby je hudba pre Thüringenstaatsballet s choreografkou Silvanou Schröderovou.


Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytol za Floexa Zdeněk Neusar.

Foto: artwork / Mercury KX