V dnešnom videotipe "zabrdneme" do britskej undergroundovej elektronickej scény, ktorá sa aj vďaka Internetu rozvíja čoraz závratnejšou rýchlosťou. Momentálne sa po kluboch neohrozene šíri vírus zvaný dubstep.
V neposlednom rade je dubstep úzko prepojený s ďalším originálnym britským žánrom, ktorým je grime - spojenie rapu s britskou urban elektronikou. Vznikol koncom 90. rokov vo východnom Londýne ako reakcia na UK Garage, ktorý sa uberal najmä smerom k chytľavým a bezstarostným "diskotékovo" orientovaným skladbám prevažne so ženskými vokálmi. Naproti tomu grime od začiatku charakterizujú rapované (spočiatku takmer výlučne hrubé) texty, vďaka ktorým grime-oví MCs (prevažne muži) vypovedali o svojom živote, čím sa tento žáner výrazne odlíšil od dancefloorovo orientovaného UK Garage.
V posledných rokoch grime dospel do štádia, kedy je jeho lyrická pestrosť rovnako bohatá, ako tá hudobná, a stal sa v Británii dominantným hip-hopovým prúdom, ktorý úplne zatienil UK hip-hop inšpirovaný klasickým americkým hip-hopom. Navyše britskí umelci ako Dizzee Rascal, Wiley, Kano či Lady Sovereign získavajú čoraz väčšie medzinárodné uznanie a grime vďaka nim postupne preniká aj do kolísky hip-hopu - USA.
Zjednodušene povedané, kým UK Garage vznikol v polovici 90. rokov ako reakcia na drum'n'bass, ktorý sa stával čoraz tvrdším, a grime o pár rokov neskôr ako reakcia na UK Garage, ktorý sa stával čoraz mäkším, dubstep je akoby zároveň reakciou na drum'n'bass, UK Garage i grime. Pomalší, no rovnako energický ako drum'n'bass, temnejší, no rovnako sexi ako UK Garage a menej o výpovediach "z ulice", no viac zvukovo prepracovaný ako grime.
Kým spočiatku bol dubstep považovaný za čisto inštrumentálnu formu grime (analógia rap/hip-hop >> inštrumentálny hip-hop), dubstepoví producenti čoraz častejšie spolupracujú aj s vokalistami (analógia inštrumentálny hip-hop >> trip-hop). Texty týchto vokálnych dubstepových skladieb sú na rozdiel od grime a UK Garage častejšie lyrické a hlboké, pripomínajúce texty trip-hopových Massive Attack či Trickyho (album Kode 9 & The Space Ape - 'Memories of the Future'), inšpirované jamajským dancehallom (album DJ Pinch - 'Underwater Dancehall' a The Bug), či orientálnym spevom (producenti Geiom, Atki2 a ďalší).
V rámci dubstepovej scény sme však i svedkami opätovného prieniku využívania samplovaných ženských vokálov v skladbách s klasickým 2stepovým rytmom. Tento zvuk v súčasnosti reprezentujú producenti ako TRG, Martyn a Burial.
Posledne menovaný je výnimočným zjavom na hudobnej scéne. Jeho tvorba má po hudobnej stránke i celkovou atmosférou od typického dubstepu tak ďaleko, že ju na dubstepových klubových nociach takmer nepočuť, no napriek tomu meno Burial pozná každý fanúšik tohto žánra. Najpredávanejší "dubstepový" umelec však svojou fanúšikovskou základňou ďaleko presiahol hranice svojho žánra, a jeho albumy 'Burial' (2006) a 'Untrue' (2007) získali mnohé prestížne ocenenia od hudobných kritikov.
Jeho skutočné meno však pozná len zopár ľudí z jeho okolia. Chlapík (alebo dáma?) so pseudonymom Burial totiž svoju hudbu tvorí v anonymite na jednom z najprimitívnejších počítačových programov na tvorbu a editovanie hudby. Napriek tomu do nej dokáže vložiť obrovský kus svojho ducha. Remixoval skladbu 'And It Rained All Night' Thoma Yorkea z Radiohead a song 'Where Is Home?' od britskej alternatívnej úderky Bloc Party. O Burialovi a dubstepe snáď niekedy nabudúce, tu sú sľúbené videá:
The Bug ft. Warrior Queen - 'Poison Dart' (singel vyšiel na legendárnom labeli Ninja Tune); oficiálne video
Kode 9 ft. Space Ape - '9 Samurai' (z albumu 'Memories of the Future' na labeli Hyperdub Records); oficiálne video
Burial - 'Ghost Hardware' (z albumu 'Untrue' a 'Ghost Hardware EP', obidve na labeli Hyperdub Records); domáce video
Zdroj: wikipedia.org