Slovenský spevák Richard Müller, český textár Michal Horáček a jeho krajan, uznávaný gitarista a skladateľ Michal Pavlíček tento mesiac uviedli na trh spoločný album Sociální síť. Novinka vznikala tri roky a obsahuje dvanásť skladieb. Ako prezradili všetci traja spolupracovníci v rozhovore pre agentúru SITA, s nahrávkou sú veľmi spokojní.

"Michala Horáčka považujem za veľmi blízkeho spolupracovníka. Videl som, že jeho práca v tejto brandži nekončí po odchode pána Hapku, a preto som sa rozhodol osloviť ho s ponukou na spoluprácu. Oznámil mi, že pracuje na villonských baladách," priblížil Richard Müller. Ako pre TASR vysvetlil Michal Horáček, ide o veľmi špecifický básnický žáner. "Je to presne štruktúrovaný stredoveký žáner, ktorý mal pre básnika mnoho náročných pravidiel. Napríklad v celej básni mohol použiť len tri rýmové koncovky. Českí obrodenci ho považovali za dôkaz toho, že čeština 19. storočia sa dostáva medzi tzv. veľké jazyky, že je schopná vyprodukovať niečo, čo vie francúzština. V českom prostredí to bol vždy test jazyka," hovorí textár o villonskej balade, ktorá kladie obrovské nároky na skladateľa aj interpreta.

"Keď som dostal texty, tak som sa trošku obával, pretože rýmovanie je diametrálne odlišné od bežnej pop music. Napriek tomu som bol veľmi rád a oslovil som Michala Pavlíčka, ktorého som videl niekde na koncerte a hneď som mal pocit, že tohto človeka dobre poznám a mám ho rád. Bez váhania som za ním išiel riskujúc, nie že odmietne spoluprácu, ale že vôbec nebude vedieť, kto som. Keď som potom videl, s akou vervou sa pustil do práce, pochopil som, že všetko je tak, ako som si predstavoval," objasnil spevák.

"Je veľmi ťažké zhudobniť dvanásť textov rovnakého žánru, v tomto prípade dvanásť villonských balád. Myslím si, že je to celkom veľké dielo. Richardovo rozhodnutie ísť niekam, kde ešte nikto z nás nikdy nebol, ísť do neistoty, je sama o sebe veľmi pekná ambícia a mne sa takýto prístup veľmi páči. Neveril som, že sa to všetko podarí. O to viac som bol prekvapený, že to takto dobre dopadlo," uviedol Michal Horáček, ktorý je ako textár podpísaný pod piesňami ako Levandulová, S cizí ženou v cizím pokojiŠtěstí je krásná věcSrdce jako kníže Rohan alebo Dívám se, dívám.

59-ročný Michal Pavlíček, ktorý je známy aj z kapiel Pražský výběr, Stromboli či BSP, sa postaral tiež o produkciu štúdiovky. "Najprv som spravil demo nahrávky, v ktorých som si aj zaspieval a čakal som, či sa to bude obom pánom páčiť. Skladby vznikli pomerne rýchlo, bavilo ma to, bola to rýchla maľba štetcom. Ďalej však bolo veľmi dôležité vyladiť jednotlivé piesne, aby v nich vyznel Richardov typický hlas. Potom som musel všetko nahrať odznova a mohli sme začať nahrávať spev," priblížil proces tvorby rodák z Prahy. "Bol som veľmi rád, že som sa mohol osobne stretnúť s Richardom a že som mohol napísať tieto skladby, že sa mu páčia a že ich takto vnútorne stvárnil. Myslím si, že keby sme sa vnútorne neprepojili, tak by album nemohol vzniknúť. Pre mňa to bolo jedno z umeleckých dobrodružstiev, pre ktoré sa človek hudbe venuje," dodal gitarista.

Inšpirácia Facebookom

Pre Horáčka poslúžili ako zdroj inšpirácie sociálne siete a najmä Facebook. Výsledkom je unikátny hudobný počin, na ktorom poslucháči nájdu všetko, čo dokáže šíriť sociálna sieť prostredníctvom statusov - od milostného vyznania až po tvrdé výkriky dezilúzie či hnevu. Osobnosti českej a slovenskej hudobnej scény sa na ňom vyslovujú k internetovej dobe, jej špecifickým prednostiam aj chorobám. "Najväčšou inšpiráciou bol pre mňa fenomén sociálnych sietí, kde sa ľudia zdôverujú s tým, ako sa práve cítia, čo prežívajú. Často tam tiež píšu, ako by chceli, aby ich ostatní vnímali. Sami sa uvedú do nejakej role. Preto sa prvá a posledná skladba na albume volá Někdo jiný. Mrzí ma, že sme už nemohli nahrať skladbu, ktorá by sa venovala diskusii o migrácii. To je veľmi výživná pôda pre básnika, skladateľa i speváka," prezradil 63-ročný Horáček, ktorý v piesni V Kyselý prdeli použil výnimočne aj vulgarizmus.

"Pri písaní som musel zohľadniť, ako sa ľudia vyjadrujú na sociálnej sieti, že si nedávajú pred ústa servítky. Ak mi chce niekto vyčítať, že sú v texte vulgarizmy, ktorým som sa doteraz striktne vyhýbal, nech to vyčíta sociálnym sieťam. Ja som len ten, kto prišiel a počúval," objasnil. "Páči sa mi, že album nie je továrenský výrobok, ale dielo, ktoré svedčí o nejakom životnom rozpoložení a životných skúsenostiach, ktoré máme v roku 2015. Dúfam, že sa nahrávka nebude každému páčiť, pretože najhoršie je, keď sa človeku niečo páči 'tak trochu'. Ja by som si želal, aby sa niekomu páčil veľmi a púšťal si ho často a niekto nech ho radšej úplne odmietne, než aby sme skončili niekde v prostriedku. Nechcem, aby to bol vlažný album," vyjadril sa. "Je veľmi dôležité, aby ľudia vnímali celkový koncept zobrazenia sociálnej siete," doplnil Pavlíček.

Medzi obľúbené skladby všetkých troch spolupracovníkov patrí podľa ich vlastných slov pieseň Buď jméno boží pochváleno. "Pri tejto skladbe si predstavím celých 27 rokov, ktorých sa poznáme s Richardom, a vidím tam jeho akýsi ľudský posun či zmúdrenie. Ak niekto očakáva Müllera, nájde ho práve v tejto piesni," vysvetlil Horáček, ktorý strávi na Facebooku približne 15 minút denne. Podobne je na tom aj Michal Pavlíček. "Ja sa snažím sociálnym sieťam vyhýbať, denne strávim na internete asi hodinu a pol, vybavujem si poštu, pozerám sa, čo je nové vo svete. Facebook mám, no denne nekomunikujem s fanúšikmi," prezradil. "V mojom prípade je to veľmi jednoduché, ja nemám ani počítač," prezradil Richard Müller.

Novinku, na ktorej hosťujú Bára Basiková, Katarína Knechtová či František Segrado, by mali pokrstiť v novembri v Bratislave. Či interpreti predstavia album aj na turné, však zatiaľ nie je jasné. "Záleží najmä na tom, či budeme mať čas. Myslím si, že práve ten napokon rozhodne, či predstavíme album aj na koncertoch," uzavrel 54-ročný rodák z Hlohovca, ktorá je aktuálne na turné 15 rokov bez Filipa s Andrejom Šebanom.

Vypočujte si album Sociální síť na Deezeri:



- informácie o službe Deezer -

Zdroj: SITA + TASR
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Súvisiaci interpreti: Richard Müller