Slovenská producentka pôsobiaca v Londýne Monika Šubrtová využíva v tvorbe zvukovú syntézu, samplovanie a čerpá zo širokej škály vplyvov od avantgardy až po klubové skladby. Prednedávnom predstavila svoj prvý sólový album TOON. Nadviazala ním na debutové EP Omnia, ktoré vyšlo v roku 2020 pod kolektívom Urbsounds.

TOON vznikol na podnet labelu NEXT Festival Records. "Oslovili ma s ponukou, či mám záujem nahrať album. Bola to výzva, o ktorej som nepochybovala. Mala som možnosť ponoriť sa do kreativity a vyprodukovať niečo nové. Takéto projekty mám rada, vedia byť intenzívne a vo finále prinášajú nenahraditeľnú satisfakciu," hovorí Monika Šubrtová.

Zámerom hudobníčky bolo spraviť nahrávku, ktorá bude jemnejšia a zvukovo detailnejšia ako predošlá produkcia v duu Jamka, kde pôsobila spoločne s Danielom Kordíkom. "Veľa času som venovala vytváraniu samostatných zvukov. Pracovala som so samplami a zvukovou syntézou, modulovala jednotlivé frekvencie až do okamihu, kým zvuk, ktorý som počula vo svojej mysli začal rezonovať so zvukom, ktorý vychádzal z mašiniek."

Najväčšou výzvou bolo zorganizovať si čas a vniesť do zaneprázdneného životného štýlu novú disciplínu. "Kreativita u mňa prichádza v štádiu, keď sa do nej absolútne ponorím. Potrebovala som sa dostať do stavu 'bytia v hudbe', čo znamenalo tráviť s ňou a v nej čas čo najintenzívnejšie. Vybudovať si konzistentnú disciplínu a dostať sa do stavu, keď hudbu nemusím hľadať, ale začne prichádzať sama. Bolo to niečo podobné, ako keď sa Michel de Montaigne zavrel do vežičky vo svojom sídle, kde sa mohol bez vplyvov vonkajšieho prostredia naplno venovať písaniu Esejí."

Album TOON je skomponovaný na elektronickom bubeníkovi, syntetizátore a sampleri Elektron Rytm MKII a na polyfonickom syntetizátore Novation Peak a naživo nahraný do zvukových stôp bez akejkoľvek dodatočnej postprodukcie. Okrem všetkých digitálnych platforiem vychádza aj na vinyle.

Redakciu Hudba.sk informovala Dagmar Lauková Petrášová.